Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTimo Hovinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski
2
Matematiikka ja tietotekniikka lukiossa Matematiikka keskeinen oppiainen lukiossa Tietotekniikka erittäin tärkeä, mutta ei mukana lukion opetussuunnitelmassa Tietotekniikka ei mukana nykyisissä resurssikeskuksissa Tietotekniikan asema lukiossa erittäin heikko Epäselvää miten tietotekniikkaa pitäisi opettaa lukiossa Matematiikka keskeinen oppiainen lukiossa Tietotekniikka erittäin tärkeä, mutta ei mukana lukion opetussuunnitelmassa Tietotekniikka ei mukana nykyisissä resurssikeskuksissa Tietotekniikan asema lukiossa erittäin heikko Epäselvää miten tietotekniikkaa pitäisi opettaa lukiossa
3
Tutkimustoiminta Turussa Turun yliopiston ja Åbo Akademin informaatioteknologian laitokset yhteistyössä Yhteinen tutkimuslaboratorio (TUCS) 2000 -- Uusien opetusmenetelmien ja -sisältöjen kehittäminen matematiikassa tietotekniikassa Virtuaaliyliopisto, avoin yliopisto Seminaaritilaisuuksia, kokouksia, joissa esitelty uusia menetelmiä Konferenssiesitelmiä kansainvälisillä forumeilla Useita kutsuttuja esitelmiä, keynote speach Opetuskokeiluja Turun yliopiston ja Åbo Akademin informaatioteknologian laitokset yhteistyössä Yhteinen tutkimuslaboratorio (TUCS) 2000 -- Uusien opetusmenetelmien ja -sisältöjen kehittäminen matematiikassa tietotekniikassa Virtuaaliyliopisto, avoin yliopisto Seminaaritilaisuuksia, kokouksia, joissa esitelty uusia menetelmiä Konferenssiesitelmiä kansainvälisillä forumeilla Useita kutsuttuja esitelmiä, keynote speach Opetuskokeiluja
4
Tutkimusryhm ä Learning and Reasoning laboratory Ralph-Johan Back, Åbo Akademi Tapio Salakoski, Turun yliopisto Mia Peltomäki, Kupittaan lukio Linda Mannila, Åbo Akademi Learning and Reasoning laboratory Ralph-Johan Back, Åbo Akademi Tapio Salakoski, Turun yliopisto Mia Peltomäki, Kupittaan lukio Linda Mannila, Åbo Akademi
5
Tutkimuskohteet Matematiikan opetuksen menetelmät lukiossa Ohjelmoinnin perusopetus lukiossa ja yliopistossa Matemaattisen argumentoinnin hyödyntäminen ohjelmoinnissa Matematiikan opetuksen menetelmät lukiossa Ohjelmoinnin perusopetus lukiossa ja yliopistossa Matemaattisen argumentoinnin hyödyntäminen ohjelmoinnissa
6
Matematiikan opetus lukiossa Todistukset ja päättelyt keskeisessä asemassa matematiikan ymmärtämisessä Rakenteiset päättelyketjut (Back, von Wright) todistuksen esittämisessä antaa selvät ohjeet siitä miten päättely rakennetaan käytännössa kevyt logiikan käyttö argumentoinnissa Kokeiluja Kupittaan lukio, 2 * 3-vuoden verrokkitutkimus Vaasa övningsskola, 2 * kurssi Åbo Akademin 1 vuoden opiskelijoiden logiikkakurssi Oppikirja: Back & von Wright: Matematiikka logiikan avulla (suom, ruots., engl.) Todistukset ja päättelyt keskeisessä asemassa matematiikan ymmärtämisessä Rakenteiset päättelyketjut (Back, von Wright) todistuksen esittämisessä antaa selvät ohjeet siitä miten päättely rakennetaan käytännössa kevyt logiikan käyttö argumentoinnissa Kokeiluja Kupittaan lukio, 2 * 3-vuoden verrokkitutkimus Vaasa övningsskola, 2 * kurssi Åbo Akademin 1 vuoden opiskelijoiden logiikkakurssi Oppikirja: Back & von Wright: Matematiikka logiikan avulla (suom, ruots., engl.)
7
Ohjelmoinnin perusopetus Mikä on sopiva ohjelmointikieli nykyisin usein Java, joka on raskas ja epähavainnollinen Python yksinkertainen, helppo oppia Kokeiluja Python ohjelmointikielellä useita lukion kursseja hyvät kokemukset TY kokeiluja Python-kielen käytöstä tietojenkäsittelytieteen peruskurssilla Pythonilla päästään nopeammin opettamaan algoritmista ajattelua Mikä on sopiva ohjelmointikieli nykyisin usein Java, joka on raskas ja epähavainnollinen Python yksinkertainen, helppo oppia Kokeiluja Python ohjelmointikielellä useita lukion kursseja hyvät kokemukset TY kokeiluja Python-kielen käytöstä tietojenkäsittelytieteen peruskurssilla Pythonilla päästään nopeammin opettamaan algoritmista ajattelua
8
Matemaattinen argumentointi ohjelmoinnissa Invarianttipohjainen ohjelmointi (Back) vaihtoehto nykyiselle ohjelmointitavalle (code-test-debug) ohjelmaa rakennettaessa todistetaan samalla matemattisesti että se toimii oikein matemattiinen argumentointi auttaa ohjelman rakentamisessa ja sen toiminnan ymmärtämisessä Kokeiluja koesessiot Åbo Akademissa ohjelmointikurssi ensimmäisen vuoden opiskelijoille Ammatti-instituutin kurssi 2005-6 Mentelmällä on graafinen esitystapa ja tietokonetuettu ohjelmointiympäristö Invarianttipohjainen ohjelmointi (Back) vaihtoehto nykyiselle ohjelmointitavalle (code-test-debug) ohjelmaa rakennettaessa todistetaan samalla matemattisesti että se toimii oikein matemattiinen argumentointi auttaa ohjelman rakentamisessa ja sen toiminnan ymmärtämisessä Kokeiluja koesessiot Åbo Akademissa ohjelmointikurssi ensimmäisen vuoden opiskelijoille Ammatti-instituutin kurssi 2005-6 Mentelmällä on graafinen esitystapa ja tietokonetuettu ohjelmointiympäristö
9
Projektin tavoitteet Resurssikeskus matematiikan ja tietotekniikan opetukselle Kohderyhmä lukio, ammattikorkeakoulut, yliopistojen alkeisopetus suomi, ruotsi, englanti Kehittää tietotekniikan opetuksen perusopetuspaketti Palauttaa tietotekniikan opetus lukioon perustieteenä, kuten matem, fysiikka, kemia, ei taito-aineena Jatkaa menetelmä- ja sisältökehitysta matematiikan ja tietotekniikan opetukseen Resurssikeskus matematiikan ja tietotekniikan opetukselle Kohderyhmä lukio, ammattikorkeakoulut, yliopistojen alkeisopetus suomi, ruotsi, englanti Kehittää tietotekniikan opetuksen perusopetuspaketti Palauttaa tietotekniikan opetus lukioon perustieteenä, kuten matem, fysiikka, kemia, ei taito-aineena Jatkaa menetelmä- ja sisältökehitysta matematiikan ja tietotekniikan opetukseen
10
Toimintamuodot lukion matematiikan ja tietotekniikan opetuksen sis ä ll ö llinen kehitt ä minen kurssikokonaisuuksien suunnitteleminen opetusmateriaalin tuottaminen opettajien kouluttaminen opetusv ä lineiden ja -ymp ä rist ö jen kehitt ä minen verkkopohjaisen luentomateriaalin kehitt ä minen kansainv ä linen yhteisty ö opetuksen kehitt ä misess ä lukion matematiikan ja tietotekniikan opetuksen sis ä ll ö llinen kehitt ä minen kurssikokonaisuuksien suunnitteleminen opetusmateriaalin tuottaminen opettajien kouluttaminen opetusv ä lineiden ja -ymp ä rist ö jen kehitt ä minen verkkopohjaisen luentomateriaalin kehitt ä minen kansainv ä linen yhteisty ö opetuksen kehitt ä misess ä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.