Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAki Parviainen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Oikeussosiologia 7: Oikeustieteen opetus opiskelijapalautteen valossa Kaijus Ervasti
2
Oppimispäiväkirja Oppimispäiväkirja palautetaan 14.2.2012 mennessä osoitteeseen kaijus.ervasti@om.fikaijus.ervasti@om.fi Luentojen päätyttyä arvio luentopäiväkirjassa seuraavia asioita omana jaksonaan: Miten luentosarja toimi oppimisen näkökulmasta Miten käytetyt opetusmenetelmät (esim. ryhmäpohdinnat, keskustelut, luennointi, oppimispäiväkirja, kysely) toimivat oppimisen näkökulmasta? Mitä yhteistä ja mitä erilaista luentosarjalla oli suhteessa muihin tiedekunnan luentoihin? Muuttiko luentosarja käsitystä oikeussosiologiasta ja sen merkityksestä oikeustieteessä; jos ei muuttanut, miksi ei; jos muutti, miksi? Miten oikeustieteellisen tiedekunnan opetusta pitäisi kehittää?
3
Lähtökohtia Tässä tarkastelun kohteena HY/oikeustiede Oikeustieteen opetusta on pyritty jo pitkään kehittämään oppilaskeskeisempään suuntaan Opetus painottuu edelleen massaluentoihin ja tentteihin Opiskelijoiden hyvinvointitutkimuksen (HY) mukaan oikeustieteen opiskelijat kaikkein tyytymättömimpiä saamaansa opetukseen (Lavikainen & Nokso-Koivisto 2009) On kritisoitu, ettei nykyinen opetus anna riittäviä valmiuksia juristin työhön nykyisin
4
Aineisto Oikeussosiologian luennoilla (HY) toteutettu 2009 ja 2010 kyselyt asenteista ja oppimisesta oikeussosiologiassa Taustatietojen valossa vastaajat näyttäisivät vastaavan keskiverto-opiskelijoita Vuoden 2010 kyselyssä tehtiin myös yleisiä kysymyksiä oikeustieteen opetuksen piirteistä ja laadusta Lisäksi vuosien 2009 ja 2010 kyselyiden yhteydessä kerättiin laadulliset aineistot, joissa käsiteltiin myös oikeustieteen opetusta
5
Onko oikeustieteen opetus laadukasta 2010 (n=83, ka 2,72)
6
Oikeustieteen opetuksessa käytetään monipuolisia metodeja 2010 (n=83, ka 2,1)
7
Oikeustieteen opetus on vuorovaikutteista 2010 (n=83, ka.1,84)
8
Onko oikeustieteen opetus oppilaskeskeistä 2010 (n=83, ka.1,90)
9
Oikeustieteen opetus on opettajakeskeistä 2010 (n=83, ka.3,61)
10
Oikeustieteen opetus antaa riittävät teoreettiset valmiudet 2010 (n=83, ka. 3,52)
11
Antaako oikeustieteen opetus riittävät käytännön valmiudet (n=83, ka. 2,07)
12
Oikeustieteen opetus kannustaa kriittiseen ajatteluun (n=83, ka. 2,98)
13
Oikeustieteen opettajista näkyy innostus opetukseen 2010 (n=83, ka. 2,72)
14
Olen saanut riittävästi tukea ja ohjausta opinnoissani (n=83, ka. 2,95)
15
Olen tyytyväinen nykyiseen oikeustieteen opetukseen 2010 (n=83, ka. 2,66)
16
En ole tyytyväinen nykyiseen oikeustieteen opetukseen (n=83, ka. 3,27)
17
Oikeustieteen opiskelijoiden suhtautuminen oikeussosiologiaan sekä eri juristiammattien koettu kiinnostavuus ennen ja jälkeen oikeussosiologian luentosarjan 2009 (n=58) Muuttujaennenjälkeenpareittainen t- testiarvo p-arvo ka (kh) Oikeussosiologian koettu hyöty Kiinnostus oikeussosiologiaa kohtaan2,7 (0,9)3,1 (0,6)-4,6≤0,001 Oikeussosiologian merkitys oikeustieteessä2,9 (0,7)3,3 (0,7)-4,9≤0,001 Oikeussosiologian yleissivistävä hyöty3,4 (0,8)3,7 (0,7)-3,20,002 Oikeussosiologian metodinen hyöty gradutyön kannalta3,0 (0,8)3,7 (0,9)-5,5≤0,001 Oikeussosiologian koettu hyöty juristiammatin kannalta Oikeussosiologian hyöty juristiammatin kannalta yleisesti 2,8 (0,8)3,2 (0,7)-3,7≤0,001 Tuomarin työn kannalta3,2 (0,7)3,6 (0,7)-5,2≤0,001 Lainvalmistelutyön kannalta3,8 (0,8)4,3 (0,8)-4,2≤0,001 Virkamiestyön kannalta3,1 (0,7)3,4 (0,8)-3,30,002 Asianajajan työn kannalta2,6 (0,8)2,8 (0,6)-2,40,022 Yksityissektorin juristin työn kannalta2,4 (0,7)2,6 (0,7)-2,10,038
18
Esimerkkejä laadullisista vastauksista (2009) ”Normaalisti muilla tiedekunnan luennoilla on melko samankaltainen runko keskenään: käydään läpi teoriapuolta, tietyn lain tavoitteita ja sen soveltamista, poikkeussääntöjä, erikoisuuksia jne. Tämän jälkeen saatetaan perehtyä muutamaan KKO:n tapaukseen tiettyä luentosarjan aihealuetta koskien. Useimmiten luennoitsija ei tiedustele opiskelijoiden mielipiteitä käsiteltävistä asioista ja vielä harvemmin joku oma-aloitteisesti mitään kysyy.” ”Oikeustieteellisen opetus perustuu pitkälti massaluentoihin, joissa aktiivinen osallistuminen luentoihin jää pääsääntöisesti minimaaliseksi. Passiivinen luento-opiskelu ja kirjojen lukeminen itsekseen tuottaa helposti ns. perinteisiä - ei niin taitavia - ammattilaisia suullisessa ilmaisussa. Itselläni on ’perusopintoina’ diplomi-insinöörin tutkinto ja harmikseni on todettava, että insinööriopiskelussakin ryhmätöitä harjoitettiin huomattavasti oikeusopintoja enemmän.”
19
Johtopäätöksiä Opiskelijoiden mukaan opetus HY:ssä on opettaja-keskeistä, ei kovin vuorovaikutteista, vähän monipuolisia metodeja käyttävää, ei kovin innostunutta, eikä kovin paljon kriittiseen ajatteluun kannustavaa Opiskelijat ovat tyytyväisiä opetuksen teoreettiseen tasoon Opiskelijat kaipaavat enemmän käytännön valmiuksia Tarvitaan systemaattista seurantatietoa opetuksen piirteistä ja laadusta oppiaineittain Opetusta on syytä kehittää edelleen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.