4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Tavoitteellinen työssäoppiminen
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
Työssäoppimisen ohjaus
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Tutkintosuoritusten arviointi tutkintotilaisuuksissa
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TYÖSSÄOPPIMINEN.
Toiminta, toteutus suunnittelu Arviointi (itsearviointi) Kehittäminen,
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Kokkolan ammattiopisto
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Ops 2016 ja arviointi.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Arviointi.
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opiskelijan ohjaaminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Laaja-alainen arviointi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla http://topirkka.fi

Työssäoppimisen arvioinnin periaatteita (2/8) Oppimisen arvioinnin tavoitteet: opiskelija tietää, mitä hän osaa ja mitä hänen on vielä opittava tukea ja motivoida opiskelijaa ammattitaitovaatimusten / tavoitteiden saavuttamisessa kehitetään opiskelijan itsearviointitaitoa oppimista arvioidaan tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten, tavoitteiden ja arviointikriteereiden perusteella

4.2.1 Oppimisen arvioinnin periaatteita (1/8) oppimistehtävät, raportit ja työnäytteet ovat osa oppimisen arviointia tutkintotodistukseen tulee näkyviin työssäoppimisen laajuus, mutta ei erillistä arvosanaa Numeerista arviointia ei oppimisen arvioinnissa välttämättä tarvita! Palautteella tuetaan ja ohjataan opiskelijaa mahdollisimman hyviin suorituksiin tuomalla esille opiskelijan vahvuudet. Oppimisen arvioinnin perusteella tehdään mahdolliset muutokset opiskelijan opetukseen ja oppimisen tukemiseen parempiin oppimistuloksiin pääsemiseksi

Työssäoppimisen arvioinnin periaatteita (4/8) Miten arvioidaan? Oppimisen arvioinnin lähtökohtana ovat asetetut tavoitteet. Arvioinnin kriteereinä käytetään kiitettävän, hyvän ja tyydyttävän arvosanan osaamistason kuvauksia (arviointilomake). Arviointitietoa kerätään jatkuvasti: toiminnan havainnointi ja muistiinpanot kontrolloidusti: oppimistehtävät

Työssäoppimisen arvioinnin periaatteita (5/8) Jatkuva vastavuoroinen palaute Jatkuvan vastavuoroisen palautteen osapuolia ovat työssäoppija ja työpaikkaohjaaja välitön palaute: suuntaa ja vahvistaa oppimista itsearviointi: ohjaa oman ammattitaidon realistiseen arviointiin molemmin puolin annettu palaute ohjaa oppivan työyhteisön valmiuksiin Palautteesta oppiminen: Työpaikkaohjaaja antaa palautetta kannustavassa ja myönteisessä hengessä. Opiskelijan tulee oppia, että arviointi on osa työpaikan päivittäistä arkea. Arvioinnissa tulee huomioida opiskelijoiden erilaiset valmiustasot vastaanottaa palautetta. Arvioinnissa tulee keskittyä opiskelijan vahvuuksiin ja kehittämiskohteisiin. Virheistä oppii, kun arvioinnissa pohditaan virheiden syntymisen syitä ja parannetaan toimintaa niin, ettei uudelleen tehdä samoja virheitä.

Työssäoppimisen arvioinnin periaatteita (6/8) Arviointikeskustelut Arviointikeskustelun osapuolet ovat työssäoppija, työpaikkaohjaaja ja opettaja työssäoppimisen tavoitteiden mukaista etenemistä tarkastellaan tarpeen mukaan työpaikkaohjaaja antaa jatkuvaa palautetta päivittäin osaamisen arviointi suoritetaan jakson lopussa Työssäoppimisen arviointi arvioinnin kohteena ovat yleinen työelämäosaaminen ja ammatillinen osaaminen työssäoppijan itsearviointi työpaikkaohjaajan arvio työssäoppijan oppimisesta ohjaavan opettajan havainnot oppimisprosessin etenemisestä tarvittaessa keskustelu työssäoppimista täydentävistä tehtävistä yhteenveto työssäoppijan vahvuuksista ja kehittämistarpeista keskustelu työssäoppimisprosessin ja yhteistyön onnistumisesta

OPISKELIJAN ARVIOINTI OPISKELIJA OPPII osaamisen arviointi (am.näyttö+ muu) osaamisen arviointi (am.näyttö + muu) oppimisen arviointi: testi/koe/ itsearviointi/ keskustelu? oppimisen arviointia oppimisen arviointia 3 v oppimisen arviointia osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen osaamisen arviointi (am.näyttö + muu) osaamisen arviointi (am.näyttö + muu) Lähde: M Lahdenkauppi 2012