Työssäoppimisen (TOP) prosessi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
TYÖSSÄOPPIMISEN OSAPUOLTEN OIKEUDET, VASTUUT JA VELVOLLISUUDET
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Topirkka -portaali ja työssäoppimispaikat:  vähentää työssäoppimisen organisoimisesta aiheutuvaa työtä (varausjärjestelmä)  selkiyttää käytäntöjä oppilaitosten.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
- Opettajan materiaali
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
ATOT TYÖSSÄ OPPIEN • Työvaltaistaen • Yhteisopettajuutta hyödyntäen • Integroiden • Työpajoissa ja työsaleissa.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Työssäoppimisen ohjaus
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Onnistunut työssäoppiminen M.O.T. -hankkeen hyviä käytäntöjä Liisi Mattila ja Anu Parantainen
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Opettaja/ryhmänohjaaja Koulutusalan opettajatiimit Koulutusalajohtaja Opiskelija 2. Opiskelija tekee Läheltä piti- ilmoituksen Koulutuspäällikkö 3. Jos.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
HUIPPU Elokuu 2017.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Osaamisen näytön prosessi
Opiskelijan ohjaaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Esityksen lopussa: Osoita päättäjälle!!!
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Osaamisen näytön prosessi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

Työssäoppimisen (TOP) prosessi Omnian ammattiopisto Päivitys hyväksytty jory 10.9.2013

Työssäoppimisen (TOP) toteuttamisprosessi SOVELTAMISALUE Prosessia sovelletaan kaikissa Omnian ammattiopiston perustutkinnoissa ja se sijoittuu toistuvana koko opiskeluajalle. Prosessi alkaa, kun työssäoppimista ohjaava opettaja tiedottaa opiskelijalle työssäoppimisen suorittamisesta ja opiskelija laatii työssäoppimista ohjaavan opettajan tukemana työssäoppimisen suunnitelman osaksi henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaansa. Prosessi päättyy, kun opiskelija on suorittanut hyväksytysti suunnitelman mukaisen työssäoppimisjakson ja antanut siitä palautetta sekä ohjaava opettaja on tallentanut opiskelijahallintajärjestelmään vaaditut tiedot ja toimittanut asianmukaiset dokumentit arkistoitavaksi. Ohjaava opettaja kehittää yhdessä kollegoidensa ja lähiesimiehensä kanssa prosessia ja sen tehokkuutta mm. saatujen palautteiden perusteella. Prosessin hyväksyy Omnian ammattiopiston johtoryhmä. ASIAKKAAT, HEIDÄN TARPEENSA JA VAATIMUKSENSA Prosessin asiakas on opiskelija, joka tarvitsee osana opintojaan vähintään 20 opintoviikkoa työssäoppimista. Työssäoppiminen ammatillisten tutkinnon osien tärkeä oppimismenetelmä. Prosessin tärkeänä sidosryhmänä ovat työssäoppimispaikkojen tarjoajat, jotka mahdollistavat työelämälähtöisen koulutuksen ja joiden mahdollisia tulevia työntekijöitä työssäoppijat ovat. TAVOITE Prosessin tavoitteena on toteuttaa opiskelijan työssäoppiminen tutkinnon osan ammattitaitovaatimusten mukaisesti noudattaen opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa, tutkintokohtaista opetussuunnitelmaa sekä opetussuunnitelman yhteisen osan liitteenä olevaa työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen suunnitelmaa. Kriittinen piste (Kr1) prosessin kannalta kriittinen piste on opiskelijan tavoitteisiin ja lähtökohtiin soveltuvan työssäoppimispaikan löytyminen.

Työssäoppimisen (TOP) toteuttamisprosessi SYÖTTEET JA TUOTOKSET Syötteenä on työssäoppimisen suunnitelma ja tuotoksena suoritettu työssäoppiminen, jonka arviointimerkintä on syötetty opiskelijahallintajärjestelmään. Tietoja säilytetään ja hallinnoidaan työssäoppimisen pedagogisessa tietojärjestelmässä sekä opiskelijahallintajärjestelmässä. Paperikopiot arkistoidaan Omnian arkistoon. PROSESSIKAAVIO Prosessin omistajana ohjaava opettaja vastaa työssäoppimisen suunnittelusta, työelämäyhteistyöstä, oppimisen ohjauksesta ja arvioinnista sekä dokumentoinnista ja raportoinnista opetussuunnitelman ja annettujen ohjeiden mukaisesti. Työpaikkaohjaajalla on vastuu työpaikalla työturvallisuuteen perehdyttämisestä, opiskelijan ohjaamisesta sekä oppimisen arvioimisesta. Tarvittavat lomakkeet täytetään työssäoppimisen tietojärjestelmään (TOP-verkkopalvelu) sekä arviointimerkinnät viedään Helmi-opiskelijahallintajärjestelmään. Opiskelijan prosessi alkaa työssäoppimisen suunnittelulla ja työssäoppimispaikan hakemisella, jonka jälkeen prosessi jatkuu työssäoppimisen suorittamisella laaditun suunnitelman mukaisesti sekä päättyy arviointikeskusteluun, palautteen antamiseen ja sen käsittelyyn. 6. VASTUUT Prosessista vastaa ohjaava opettaja. Työpaikkaohjaajalla on vastuu työpaikalla työturvallisuuteen perehdyttäminen, opiskelijan ohjaaminen sekä oppimisen arvioiminen työssäoppimissuunnitelman mukaisesti. Omnian ja työssäoppimispaikan vastuut ja velvollisuudet on määritelty kummankin osapuolen allekirjoittamassa yhteistyösopimuksessa. Omniasta allekirjoittaja on rehtori. TOP-verkkopalvelun pääkäyttäjillä on vastuu järjestelmän kehittämisestä ja käyttäjien ohjaamisesta ja kouluttamisesta.

Työssäoppiminen (TOP) Koulutuspäällikkö Perehdyttää työssäoppimi- Seen ja resursoi työssäoppimisen linjausten mukaan. Infoaa TOPista, työssäoppimisen tavoitteista ja työelämän pelinsäännöistä Ohjaa ja auttaa TOP-paikan haussa ja TOP-verkkopalvelun käytössä Tarkistaa ja päivittää TOP-paikan tiedot TOP-verkkopalveluun Uusi TOP-paikka: valmistelee Yhteistyösopimuksen TOP-verkkopalveluun Ohjaava opettaja Varmistaa opiskelijan edellytykset TOPiin Pyytää tiedot TOP-paikasta On yhteydessä TOP-paikkaan ja varmistaa , että paikka täyttää kriteerit A Erityisopetuksen koordinaattori Arvioi mahdollisen tuen tarve Opiskelija Hakee TOP-paikkaa Antaa TOP-paikan tiedot Kr1 Työpaikka- ohjaaja Vahvistaa sopivuuden

Työssäoppiminen (TOP) Koulutuspäällikkö Varmistaa opetussuunnitelman ja ohjeiden mukaisen työssäoppimisen toteutumisen. Varmistaa opettajan työsuunnitelman (resursoinin) mukaisen työssäoppimisen toteutumisen. Ohjaava opettaja Ohjaa keskustelua ja sopii tavoitteista TOP-suunnitelman mukaisesti Ohjaa opiskelijan oppimista , varmistaa TOPin etenemisen yhteydenpidolla, => Helmi Käynnistää/Tukee TOP-suunnitelman tekemistä Organisoi oppimisen arviointikes-kustelun, päättää arvioinnista Organisoi ja sopii ensikäynnin A B Erityisopetuksen koordinaattori Suunnittelee mahdollisen tuen Antaa tai varmistaa mahdollisen tuen Opiskelija Tekee TOP-suunnitelman TOP-verkkopalvelussa Keskustelee ja sopii tavoitteet Työskentelee suunnitelman mukaisesti Pitää yhteyttä opettajaan Arvioi omaa oppimistaan, osallistuu keskusteluun Sopii ensikäynnin Työpaikka- ohjaaja Sopii ensikäynnin Keskustelee ja sopii tavoitteet Ohjaa opiskelijan oppimista, antaa palautetta, Yhteys opettajaan Arvioi opiskelijan oppimista, sallistuu keskusteluun

Työssäoppiminen (TOP) Koulutuspäällikkö Varaa aikaa keskustelulle (tarvittaessa) Opetus-suunnitelman kehittäminen, työelämäyhteityön kehittäminen Antaa palautetta Muistuttaa/valvoo palautteen antamisesta TOP-verkkopalveluun Pitää palautetunnit Huolehtii ateriakorvaukset maksuun, dokumentit arkistoon, kirjaukset opiskelijahallintajärjes- telmään Keskustelee TOPin kehittämisestä palautteiden pohjalta (tarvittaessa) Ohjaava opettaja B Erityisopetuksen koordinaattori Opiskelija Antaa palautteen Osallistuu kertoen kokemukset Hakee tarvittaessa ateriakorvausta Työpaikka- ohjaaja Antaa palautteen Osallistuu, saa tietoa