Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
ColLab Essi Vuopala ja Paulina Melakari-Mustonen Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Tietokoneavusteinen oppiminen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Kielen opetuksen (tulevaisuuden)haasteet Petri Vuorinen vuorinen.wikispaces.com.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Ops seminaari Askola.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT.
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Kieli itseilmaisun välineenä
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
9. Oppimisen psykologinen perusta
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Anna Alftan Heikki Hannula
shine Strong human increases new energy
209:my ois Otetaan koko Savonian opintosuunnitelmassa käyttöön toimintatapa, jossa opiskelija rakentaa itselleen oman virtuaalisen OIS-ympäristönsä. Se.
Esityksen transkriptio:

Kokemuksia ja kehitysideoita

PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen oppiminen – "On tuhlausta käyttää opiskelijoita kopiokoneina, kun he kykenisivät toimimaan yliopiston ideamyllyinä" (Lonka 1996). – Tietoyhteiskuntaan kuuluu: kyky ajatella, oppia ja innovoida, nämä sekä yksin että yhteisöissä – (Sahlberg, 2010)

Itseohjautuva oppiminen • Vaatii tavoitteen oppimiselle • Kognitiiviset oppimisen strategiat – Erilaisia tapoja asioiden käsittelyyn • Harjoittelu, muistiinpanot, yhteenvedot • Meta-kognitiiviset strategiat – Tietoisuus kognitiivisista prosesseista – hallinta • Osaamisen arviointi, opiskelun suunnittelu, opiskelu menetelmien arviointi ja kyseenalaistaminen • Resurssien hallinta strategiat – Taito säädellä ajankäyttöä, ympäristöä ja resursseja vastaamaan oppimisen tavoitteita Pintrich, P. 1999

Mallia maailmalta: E+Diagrams#tosh

PLE - oppimisympäristöt • Välineitä a la Downes ja Attwell: – Profiilin hallintaan – Materiaalien editointiin ja julkaisemiseen – Välineet materiaalien keräämiseen – Välineet oppimisen ohjaamiseen – Mahdollisuus yhdistää PLE erilaisiin ulkoisiin palveluihin – Välineet yhteisötyöhön ja vuorovaikutukseen – Välineet ajanhallintaan

PLE:t verkostoina • PLE:t päällekkäisinä ympäristöinä muodostaen tiiviin verkoston – Kaikki toimet, ajattelu, ideointi tulee jaetuksi ja näkyväksi – PLEs “are aggregated by students, using their own personal RSS reader or some similar application. From there, it is remixed and repurposed with the student's own individual application in mind, the finished product being fed forward to become fodder for some other student's reading and use.” Downes (2005)

Vuorovaikutus • Epäsuora vuorovaikutus – Tuotettu ja löydetty materiaali resurssiksi – Asiantuntijayhteisö – Avoin ympäristö – RSS-syötteet – Tagit – avainsanat – Esim. Twitter, blogit, Facebook PLE2 PTE? PLE3 PLEn PLE1 PLE4

Kokemuksia: • Ympäristön rakentaminen on haastavaa ja vaatii tukea • PLE-ympäristöissä nousi esille seuraavia osioita: – Perinteinen ”verkko-oppimisympäristö” – Alue reflektoinnille – Välineet oman osaamisen esille tuomiselle – Välineet vuorovaikutukselle ja verkostoitumiselle – Persoonalliset osiot • Opettajan ehdotukset näkyvät

N=98 Sosiaalisen median käyttö vapaa-ajalla:

Sosiaalisen median käyttö opiskelussa: N=98

N=102

Itseohjautuva oppiminen • Kognitiiviset oppimisen strategiat – Erilaisia tapoja asioiden käsittelyyn • Harjoittelu, muistiinpanot, yhteenvedot • Meta-kognitiiviset strategiat – Tietoisuus kognitiivisista prosesseista – hallinta • Osaamisen arviointi, opiskelun suunnittelu, opiskelu menetelmien arviointi ja kyseenalaistaminen • Resurssien hallinta strategiat – Taito säädellä ajankäyttöä, ympäristöä ja resursseja vastaamaan oppimisen tavoitteita Pintrich, P. 1999

Personal LEARNING environment • PLE – väline ohjata opiskelijoita tietoisemmin suunnittelemaan ja arvioimaan omaa oppimisprosessiaan – Vaatii kuitenkin tukea – Opiskelijoilla ei ole pedagogista osaamista • Hopsien konkretisoimista – itseohjautuvuuden tietoisempaa käsittelyä – Yksittäisten kurssien tasolla - näkyväksi PLE:ssä • Rohkaistaan opiskelijaa: – Tavoitteiden suunnitteluun – Työskentelytapojen pohtimiseen – Osaamisen / käsitystensä esilletuomiseen ja arviointiin – Vuorovaikutukseen • Voiko opiskelijalle tarjota tehtäviä: – Oman osaamisen arviointiin – PLE ympäristönsä arviointiin • Kysyvätkö opiskelija neuvoa – kun asiaa on ensin yhdessä pohdittu – tämä jo tiedetään – Yksin / yhdessä – Opettajalta / toisiltaan

• Rajapinta – Koulu / opettaja vs. PLE • Opiskelijat asiantuntijayhteisönä – Opettaja oppimisen konsultti? • Oppiminen vapaa-ajalla? PLE2 PLE5 PLE3 PLEn PLE1 PLE4 Personal LEARNING environment