Terveyden ja työhyvinvoinnin johtaminen yrityksissä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Advertisements

Työkyvyn tukeminen pientyöpaikoilla
TaiKin Henki -talo TYÖKYKY työ Esimiestyö ja johtaminen työn sisältö työ-yhteisö arvot asenteet motivaatio ammatillinen osaaminen terveys EFQM kokonais-
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Työhyvinvointisuunnitelma työhyvinvointityön pohjana
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö

Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
Työfysioterapeutti – Työterveyshuollon asiantuntija
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Kulttuuri ja taide työyhteisöjen tukena — mitä vaikutuksia?
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
JAMIT-hanke Työurien jatkamisen tuki Sosiaali- ja terveysministeriö ja Euroopan sosiaalirahasto Pirkko Mäkelä-Pusa Kuntoutussäätiö.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
OSAAMISTA TYÖHÖN Työelämäpalvelut toimintaan - 1. vaihe v
CAF Poliisihallinnossa
Hyvän Työyhteisön Toimintaperiaatteet
W w w. h a m k. f i HYVÄ TYÖELÄMÄ – ILOLLA TUOTTAVUUTTA TYÖELÄMÄÄN TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS - MALLINNUS Esa Inget, Liisa Mikkola, Ritva.
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Työssä selviytymisen malli Itella konsernissa
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
Harri Sirén1 TULOKSELLISUUS, PALKINTA JA NEUVOTTELUTOIMINTA.
Aikuissosiaalityötä johtamassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Perusturvajohtaja Riitta Vanhanen.
YHDENVERTAISUUSSUUNNITTELUN HYVÄT KÄYTÄNNÖT
Työsuojelulautakuntien valtakunnallinen seminaari , Säätytalo.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
JAMIT-hanke Työurien jatkamisen tuki
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Osan II kuvat.
Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto SAKU ry TYÖYHTEISÖLIIKUNTA TYÖKALUNA TYÖYHTEISÖN HYVINVOINNIN EDISTÄMISESSÄ Koulutuksen järjestäjien.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Uusi, Innostava, Oivalluksia Synnyttävä VÄLINE TYÖYHTEISÖILLE MYÖNTEISEN TYÖHYVINVOINNIN VAHVISTAMISEEN: Voimaa työhön -lautapeli Mindgame.
Kaikki hyvin työssä 2010? Kaiku-työhyvinvointipäivä Irma Väänänen-Tomppo.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Julkistus Aineistot:
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Pohjautuu oheisen kirjan aineistoihin
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
PUNK-hankkeen arviointi
Työkykyä edistävä toiminta
Informaatiotilaisuus Webinaari Riikka Vacker opetusneuvos
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Arvioinnista arkipäivää
Työura osatyökykyisenä
Suomen Ensiapukoulutus
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
MAALIVAHTIPELI ja MAALIVAHTIVALMENNUS
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Terveyden ja työhyvinvoinnin johtaminen yrityksissä Tuottavuutta työhyvinvoinnin johtamiseen – aamukahvitilaisuus 26.5.2011 Erityisasiantuntija Pirjo Sirola-Karvinen Työterveyslaitos p. 0500 444575 etunimi.sukunimi@ttl.fi

Työhyvinvoinnin johtaminen Johtamisparadigman muutos: osallistava johtaminen, itsensä johtaminen, yhteistyö, yhteiskehittäminen Strateginen johtaminen: tavoitteet, mittarit, johtamiskäytännöt, seurantajärjestelmät Arvioi prosessina: - BSC - Potentiaali - Hlöstö- tilinpäätös - Kehitys- kesk. - TEDI- kriteeristö - jne. TEDI-YHTEISKEHITTÄMINEN Kaikki mukana: operatiivinen johto, henkilöstö, ts, tth Selvitä lähtötilanne TEDI-menetelmällä Kuvaa vahvuudet ja kehittämiskohteet Suunnittele vahvuuksista kiinnipitäminen ja kehittämiskohteiden parantaminen Toteuta toimintasuunnitelmat Varmenna onnistu- minen: - Johdon valmennus - Ryhmä- työnohjaus (kolleg.tuki) - Työyhteisö- Hyödyt: yhteiskehittäminen voimavaraksi, voimaantuminen kulttuuriksi Kestävä kehitys: hyvinvoiva työyhteisö, tyytyväinen asiakas, kannattava ja laadukas toiminta Pirjo Sirola-Karvinen

Yhteiskehittäminen työhyvinvoinnin johtamisvälineenä Yhteiskunta, lainsäädäntö, koulutusjärjestelmät, verkostot... Strateginen johtaminen HRM - Työhyvinvointi ja sen johtaminen TEDI-yhteiskehittämismenetelmä Kestävää kehitystä organisaatioon Pirjo Sirola-Karvinen

Kokemuksia Työterveyslaitoksen TEDI-pilottihankkeesta 2008-2011

TEDI–pilottihanke v. 2008-11 ESR-rahoitteisen TEDI –hankkeen tavoitteena edistää terveyttä ja hyvinvointia työpaikoilla pilottihankkeessa mukana neljä yhteistyöorganisaatiota, joissa TEDI-prosessi on toteutunut järjestömuotoinen asiantuntijaorganisaatio, kunnallinen palvelukeskus, säätiöpohjainen lapsi- ja perhetyön yksikkö sekä laajenemisvaiheessa oleva pienyritys Pirjo Sirola-Karvinen

Innostava ja hyvinvoiva työyhteisö Salutogeeninen lähestymistapa yhteiskehittämisen taustateoriana (vrt. Antonovsky, Hanson) Innostava ja hyvinvoiva työyhteisö Voimavaroja ja terveyttä vahvistavat tekijät - ratkaisu- ja voimavara- keskeisyys - posit.psykol. taustalla - lisätään hyvää ja ajatellaan, että hyvä leviää Konteksti- lähtöisyys - johtamis- käytännöt - organisaatio- kulttuurit - ympäröivä yhteiskunta Osallistuminen - yhteiskehittä- mismenetelmä - kaikki asianosaiset mukana - yhdessä tekeminen - verkottautu- minen Prosessin- omaisuus - työhyvin- voinnin johtaminen - jatkuva kehittäminen - prosessi- arviointi Pirjo Sirola-Karvinen

Taustalla laaja-alainen käsitys työhyvinvoinnista Innostava ja hyvinvoiva työyhteisö mahdollistava johtaminen strategiset kumppanuudet (esim. tth) prosessien ja rakenteiden toimivuus voimavarat ja ratkaisut työsuojelu ja työturvallisuus terveys ja työkyky henkilöstön henkilöstön osaaminen Pirjo Sirola-Karvinen

Kokonaisvaltainen malli työhyvinvoinnin johtamiseen TEDI –yhteiskehittämishankkeessa osallistetaan johto, koko henkilöstö ja työterveyshuolto työhyvinvoinnin kehittämiseen opitaan asiantuntijan ohjaamana ratkaisukeskeinen, yhteisen kehittämisen toimintatapa sekä laaja käsitys työhyvinvoinnista tunnistetaan yhteistoiminnallisesti oman työpaikan terveyttä ja voimavaroja vahvistavat tekijät ryhmitellään ne työpaikan työhyvinvoinnin ja terveyden edistämisen arviointikriteereiksi valitaan konkreettiset kehittämiskohteet kehitetään työhyvinvoinnin edellytyksiä seurataan kehittämisen etenemistä ja muokataan kehittämiskohteita ja keinoja tarvittaessa Pirjo Sirola-Karvinen

TEDI-yhteiskehittämisprosessi löydetään yhdessä keskustellen oman työpaikan työ- hyvinvoinnin vahvuudet ja haasteet luokitellaan ne arviointi- kriteereiksi päätetään yhdessä kehittämis- kohteet seurataan ja arvioidaan kehittämistä yhdessä Tehdään kestävää kehitystä yhdessä! Pirjo Sirola-Karvinen

Prosessi on yksilöllinen eri työpaikoilla Kullakin työpaikalla omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa, jotka TEDI tuo näkyväksi sekä yhteisen arvioinnin ja kehittämisen kohteeksi Toimii parhaiten työpaikoilla, joilla on tarvetta kehittää esim. johtamiskäytäntöjä, rakenteiden ja prosessien tai työyhteisöjen toimivuutta, työnjakoa jne. TEDIstä hyviä kokemuksia myös muutosjohtamisen tukena Pirjo Sirola-Karvinen

TEDI-yhteiskehittämisellä hyvinvoiva ja innostunut työyhteisö Työhyvin- voinnin johtaminen vakiintuu rakenteisiin IV Työhyvinvointi yhdistetään toiminta- strategiaan III Työhyvin- vointi- suunnitelma tehdään ja toteutetaan II Voimavarat ja kehittämis- kohteet tunnistetaan I Johto mahdollistaa jokaisen osallistu- misen infotilaisuudet henkilöstölle työpajat (johto, henkilöstö, tth, ts, ttl) + välitehtävät osallistujien kokemukset, lähtötilannedokumentit, asiantuntijoiden kommentit, tutkimustieto toteutus työpaikoilla konsultointi valmennukset Kestävää kehitystä ja kilpailuetua Pirjo Sirola-Karvinen

TEDI -terveyttä edistävän työpaikan arviointikriteerit - esimerkkejä Esimerkki yhden työpaikan terveyttä edistävien tekijöiden ja edellytysten luokittelusta arviointikriteereiksi. Asia kunnossa Asia kohtalaisessa kunnossa Asia vaatii kehittämistä TYÖYMPÄRISTÖ Riittävä valaistus. ... TYÖN ORGANISOINTI Perustöihin olemassa hyvä ohjeistus. ... TYÖYHTEISÖ JA JOHTAMINEN Osallistuva johtajuus. ... MAHDOLLISUUS OSAAMISEN KEHITTÄMISEEN Uusiin perustöihin riittävä perehdytys. ... TYKYTOIMINTA ... ... TYÖTERVEYSHUOLTO ... ... Pirjo Sirola-Karvinen

Terveisiä TEDI-hankkeeseen osallistuneilta työpaikoilta Asiantuntijaorganisaatiossa kehitetty työn organisointia ja kuormituksen hallintaa sekä viety mallikkaasti työhyvinvoinnin ja terveyden edistäminen henkilöstöstrategiaan Palvelukeskuksessa organisoitu uudelleen vapaaehtoistoimintaa ja työprosesseja (työntekijöitä 20, vapaaehtoisia >200, asiakkaita 2000/pv) Intensiivihoidon osastolla positiivisen puheen myötä löytynyt uudestaan työn mielekkyys ja työn ilo, myös työn organisointia ja työnjakoa kehitetty Laajenevassa pk-yrityksessä TEDItyöskentely yhtenäistänyt fuusioidun organisaation kulttuuria ja tiimityötä, auttanut järkevöittämään prosesseja ja kehittämään työn tekemisen tapoja, saatu kaikki mukaan ja työhyvinvoinnin edistäminen osaksi uutta yrityskulttuuria Pirjo Sirola-Karvinen

Terveisiä TEDI-työpaikoilta TEDI-hankkeeseen osallistuminen lisää yhteen hiileen puhaltamista pysäyttää näkemään työyhteisön tilanteen ja selkeyttää arjen toimintaa antaa rakenteita esimiestyöhön on tilaisuus tulla kuulluksi ja saada omat näkökulmat mukaan keskusteluun keino saada asiat menemään eteenpäin luo aitoa välittämistä Pirjo Sirola-Karvinen

TEDI terveyden ja työhyvinvoinnin johtamisen työkaluna johdolle yksi keino tunnistaa henkilöstön työhyvinvoinnin tila ja johtaa työhyvinvoinnin edistämistä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti työyhteisölle väline oman hyvinvoinnin tilan tunnistamiseen, arviointiin ja kehittämiseen jokaiselle mahdollisuus reflektoida ja kehittää omaa rooliaan työyhteisön hyvinvoinnin edistäjänä viedä oman työyksikön työhyvinvoinnin edellytysten turvaamista osaksi strategiaprosessia vahvistetaan vuorovaikutusta ja hyvää yhteistyötä työyhteisön sisällä sekä yhteistyökumppaneiden kanssa vahvistetaan onnistumista ja tuottavuutta Pirjo Sirola-Karvinen 26.5.2011Esittäjän nimi / 8.2.2011

Työhyvinvoinnin johtamisella ja yhteiskehittämisellä kestävää kehitystä ja vetovoimaa yrityksiin Merkitys organisaatiolle: kannattava ja laadukas toiminta varmennetaan tarvittavat, osaavat, sitoutuneet, yhteistyöhakuiset, voimaantuneet inhimilliset voimavarat Merkitys henkilöstölle: hyvinvoiva työyhteisö työn houkuttelevuus, työn hallinta, työn merkitys, keskinäinen luottamus ja työhyvinvointi lisääntyvät Merkitys asiakkaalle: tyytyväinen asiakas varmennetaan palveluiden/ tuotteiden saatavuus sekä hyvä laatu ja asiakastyytyväisyys Pirjo Sirola-Karvinen