Työpaikkaohjaajakoulutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
- Opettajan materiaali
Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Liiketalouden opiskelijoiden työssäoppiminen
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
1. Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Työssäoppimisen ohjaus
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TOP ja Näytöt kirjaaminen Wilmassa opas wilma.tampere.fi Tuula Tiainen ja Arja-Leena Pöri päivitetty
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
TOY Työssäoppiminen Yrittäjänä Esimerkkinä SASKY/Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Osaamisalan valintainfo
Liiketalouden opiskelu
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
HUIPPU Elokuu 2017.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
NÄYTÖN TYÖSUUNNITELMA
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Liiketalouden perustutkinto
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

Työpaikkaohjaajakoulutus Näyttöjen suunnittelu Työpaikkaohjaajakoulutus

Näytöt työpaikalla Uuden opintosuunnitelman mukaan kaikkiin ammatillisiin tutkinnon osiin kuuluu ammattiosaamisen näyttö. Näyttöjen määrä lisääntynyt. Asettaa haasteita ohjata työssäoppijat sopiviin työpaikkoihin, joissa näyttöjä voi suorittaa hyvin. Asettaa haasteita kouluttaa osaavia työpaikkaohjaajia.

Tutkinnon osat, jotka näytetään työpaikalla: Kaikille pakollinen: asiakaspalvelu 20 ov Aina tutkinnon osista: Asiakkuuksien hoito ja myyntityö 20 ov Kaupan palvelu ja myynti 20 ov Jos mahdollista näistä tutkinnon osista: Talouspalvelut 20 ov Visuaalinen myyntityö 20 ov Kirjanpito 20 ov Toimistopalvelut 20 ov Sähköinen kaupankäynti 10 ov Markkinointiviestinnän toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus 10 ov Tilinpäätösanalyysit ja verotus 10 ov

Näytön suunnittelu Ei mielellään osanäyttöjä vaan annetun ohjeistuksessa säädetään miniminäyttö. Käytännössä kuitenkin osa tutkinnon ammattitaitovaatimuksista on helpompi näyttää oppilaitoksessa esim. A-ajokortin hallinta ja joissain tapauksissa kielitaito. Tehdään yritys- ja opiskelijakohtainen suunnitelma miten näyttö harjoitellaan ja toteutetaan yhdessä ohjaavan opettajan ja opiskelijan kanssa.

Näytön toteutus: Pidetään huoli, että kaikki näyttösuunnitelmaan kirjatut asiat harjoitellaan ja käydään läpi opiskelijan kanssa työssäoppimisen aikana. Annetaan palautetta kehittymisestä. Asetetaan tarkka näyttöpäivä ja nimetään tarkka näyttöprosessi. Huom. Kaikkia työtehtäviä ei tarvitse näyttää. Tarkkaillaan opiskelijaan näytön ajan. Kirjataan välittömästi näytön jälkeen palaute. Voidaan myös antaa suullisesti. Arvioidaan kirjallisesti ja suullisesti näyttö arviointitilaisuudessa käyttäen arviointikriteeristöä. Huom. Arvioidaan aina vain näyttötilannetta, ei koko työssäoppimista. (poikkeuksena esim. elinikäisen oppimisen avaintaidot).