Development of Forms of Community Participation in the Evaluation of the Quality of General Education in the Murmansk Region Projektin tavoitteet, toimet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
FOOTPASS-ARVIOINTI Suomen Palloliitto.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
PK-kehittämispalvelut
Metodologian ja menetelmien valinta
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Kyläsuunnittelumalli
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Mikä on arvioinnin rooli ohjelmatyössä Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Eero Pehkonen.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
Apurahapäätösten vertailuperusteet
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Tähän otsikko (Arial Narrow, koko 28 p) – Tähän tekstiä… (Fonttina Arial Narrow, koko 20 p) tähän tekstiä – tähän tekstiä Tekijä, pvm.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Laatumittauksen 2011 tuloksia. Tiedättekö Kuinka hyviä olette? Miten pärjäätte suhteessa parhaaseen? Missä laadun vaihtelu on suurta? Mihin suuntaan laatunne.
TAMPEREEN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
YK on julistanut Kansainvälisen osuustoimintavuoden 2012 OSUUSTOIMINNAN NEUVOTTELUKUNTA.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Major practical purposes Forms of research knowledge
tapaustutkimus psykoterapian Psykoterapiatutkimuksen
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Kelan tules-kuntoutuksen toteutuminen kuntoutujan ja kuntoutuksen palveluntuottajan näkökulmista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu toteuttaa tutkimuksen.
”Valtioneuvoston controllerit” – Roolikuvaus
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
tekijä: Kari Martelius valvoja: Raimo Kantola
Jyväskylän yliopistossa
Exploratory Practice (Allwrigth 2000)
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Arvioinnista arkipäivää
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli 22. 2
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

Development of Forms of Community Participation in the Evaluation of the Quality of General Education in the Murmansk Region Projektin tavoitteet, toimet ja odotetut tulokset Murmansk

Yleinen tavoite on parantaa koulutuksen laatua lisäämällä yhteisön osallisuutta evaluoinnissa. Hankkeen tarkoitus on kehittää systeemi, jossa erilaiset yhteisön jäsenet (sidosryhmät) kuten vanhemmat, paikalliset organisaatiot, yritykset ym. ovat halukkaita ja kykeneväisiä yhteistyöhön koulujen kanssa koulutuksen laadun parantamisessa (kehittämisessä) osallistumalla valvontaan ja koulutyön evaluointiin.

Välittömät tavoitteet ovat: 1. Määritellä sidosryhmien osallistumiselle evaluaation (arvioinnin) kannalta tärkeimmät ja hyödyllisimmät alueet ja näkökulmat. 2. Luota mallit (muodot ja metodit) sidosryhmien osallistumiselle koulutuksen laadun kehittämiseksi 3. Kehittää yleissivistävän koulutuksen laatun arviointia (mukaanlukien yhteisö) varten indikaattoreiden, jonka tulokset on relevantteja erilaisten koulutusohjelmien teknologioiden kehittämiseen ja parantamiseen 4. Pilotoida mallit hallinnossa ja pilottikouluissa yhdessä partnerikoulujen kanssa 5. Kehittää sidosryhmiltä kerätyn tiedon tiedonkeräämis- ja prosessointimetodeja 6. Kehittää palautteen hyödyntämisen metodeja kouluissa ja kunnissa 7. Kehittää hallintohenkilökunnalle ja opettajille koulutusta sekä täydennyskoulutusta 8. Disseminoita tuloksia. Tehdä suosituksia alueelliselle lainsäädännölle ja koulusäännöstölle (regulations) sidosryhmien roolista koulutuksen laadun parantamisessa (Venäjä)

Toimeenpitet 1.Aloitusvaihe: Tilanteen kartoitus ja lähtökohtien selvittäminen Toimijoiden mobilisointi ja voimaannuttaminen Aloitusseminaari 2. Toteutusvaihe - Pilottiprojektien toteuts koulujen ja kuntien tasolla eksperttien tuella - Sanaston kerääminen ja käsitteiden yhteenmukasitaminen projektin puitteissa - Piloteista saatujen tulosten pohjalta manuaalin kokoaminen ”hyvistä käytänteistä yhteisön osallistumisesta kouluksen laatun arvionnin kehittämiseksi” - Yhteiset ja pilottikohtaiset seminaarit ja workshopit - Koulutusohjelmien rakentaminen opettajille ja hallinnolle perustuen piloteista saatuille kokemuksille ja olemassaolevalle tarpeelle (kartoituksen ja analyysin pohjalta) 3. Disseminaatio Tiedon jakaminen sidosryhmille, partnereille ja yhteisölle muun muassa median kautta ja järjestämällä disseminointiseminaari projektin lopussa 4. Evaluaatio Jatkuva, toimintaan ja palutteeseen perustuva toiminnan arviontia ja kehittämistä (rakentuu toimintatuktimukselliseen menetelmään )

Meidän lähestymistapa – Pedagooginen interaktiivinen toimintatutkimus Tilanteen kartoitus ja lähtökohtien selvittämisen jälkeen toimintatutkimuksen prosessissa toteutetaan toimintatutkimusympyröitä, jotka koostuvat neljästä päävaiheesta: 1.Toiminnan tai vaikuttamisohjelman ideointi. 2.Toiminnan käynnistäminen ja toteuttaminen. 3.Vaikutusten seuranta ja havaintojen teko. Evaluaatio. 4.Jälkihoito, eli uusimuotoisen toiminnan mahdollinen juurruttaminen tai korjaaminen. Kuten silta, joka linkittää teorian ja käytännön, toimintatutkimus tarjoa uusia strategisia välineitä niin tutkijoille kun toimijoille. 1.Osallistujien voimaannuttaminen 2.Yhteistyö osallistumisen kautta 3.Tiedon hankinta Sosiaalinen muutos

Meidän lähestymistapa – Pedagooginen interaktiivinen toimintatutkimus Tutkimus etenee spiraalimaisesti sisältäen suunnittelun, toiminnan, havainnoinnin ja itsearvioinnin kehiä (vrt. hermeneuttinen kehä, vrt Demingin laatuympyrä ). Toimintatutkimus on tiettyyn paikkaan sidottua ja se diagnosoi ongelman tietyissä olosuhteissa yhteydessä, ja myös pyrkii ratkaisemaan ongelman näissä samoissa olosuhteissa. Koko tutkimuksen ajan ryhmän jäsenet suorittavat itsearviointia, jossa arvioidaan eri tilanteita ja jäsenten toimintaa. Toimintatutkimus on itsekriittistä tutkimusta, jonka toimintaan osallistuvat henkilöt itse toteuttavat parantaakseen omien toimintojensa järkevyyttä tai tehokkuutta.