Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHeikki Oksanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Hypermedian perusteet, 14.11.2001 Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio
2
eLearning, e-Learning, mLearning, eOppiminen... em ? © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio
3
”Ostaisin yhden eLearning-ratkaisun…” Teknisen välineen hankinta on luonnollinen kysymys, koska ilman välinettä ei voida verkko-opetusta harjoittaa. Ilman käytännön kokemusta ei ole konkreettista tietoa käyttötarpeista. Ilman tietoa käyttötarpeista on välineen soveltuvuutta vaikea arvioida. Mikä tässä tilanteessa olisi tarkoituksenmukainen ratkaisu? © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio
4
”Ostaisin yhden eLearning-ratkaisun…” Mihin kysymyksiin tai ongelmiin Internet -pohjainen opiskelu on vastaus? Väline -> sisältö -> pedagogiikka -> ? Siirtyminen verkkopohjaisia oppimisympäristöalustoja hyödyntävään opetukseen ei ole ainoastaan tekninen tai pedagoginen kysymys. Käytännössä kyseessä on organisaation kehittämisprosessi, jonka laadukkuus on osoittautunut kestävän organisaatio- kulttuurin muutoksen tekijäksi (Huber&Hameyer 2000). Prosessia ei voi ostaa kaupan hyllyltä, vaan se vaatii työtä. © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio
5
(Hautakangas, S. & Pohjolainen S. & Ranta, P. 2001) © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio... Konteksti opiskelijat opettajat ja muut toimijat toiminta- tavat fyysinen ympäristö verkko- ympäristö opiskeltava sisältö Tavoitteet Menetelmät Toteutettu opetus Arviointi Oppimisympäristöalusta ops/ strategia Kulttuurit...
6
Tarkoituksenmukaisuuden tekijöitä Olennaista on löytää organisaation ja sen eri toimijoiden kannalta merkityksellisimmät tekijät, jotka vaikuttavat verkko- opetukseen ja -opiskeluun. Organisaatio muuttuu siihen kuuluvien ihmisten muuttaessa toimintatapojaan. Mikä on tarkoituksenmukainen tavoitetaso? Edellytykset verkko-opetuksen kehittämiseksi osaksi organisaation arkipäivää ovat suhteessa henkilöstön sekä opiskelijoiden valmiuksiin. Tiikerinloikka vai pienten askelten politiikka? - Yhdessä avainasemassa muutoksen toteuttamisessa ovat opettajat ja kouluttajat © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio
7
Siirtyminen verkkoympäristöjen käyttöön opetuksessa Nykyiset toimintatavat ja kulttuuri - Vetävät tekijät • yksilölliset • rakenteelliset • sosiaaliset • tekniset • pedagogiset • taloudelliset -Työntävät tekijät • yksilölliset • rakenteelliset • sosiaaliset •... Tavoiteltavat toimintatavat ja kulttuuri - Vetävät tekijät • yksilölliset • rakenteelliset • sosiaaliset • tekniset • pedagogiset • taloudelliset -Työntävät tekijät • yksilölliset • rakenteelliset • sosiaaliset •... © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio
8
Alullepano Organisaation kehittämisprosessin vaiheet (Hameyer 2001) Käytännön toteutus Juurruttaminen Organisaation kehittämisprosessien koulutusorganisaatioilla on havaittu kestävän tyypillisesti n. 3-5 vuotta. Siirtyminen verkkoympäristöjen käyttöön opetuksessa
9
Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio MÄÄRITTELYTESTAUS TOTEUTUSSUUNNITTELU Välineiden suunnittelun näkökulmasta kuvattua etenemistapaa vastaa prototyyppimalli. (Boehm 1988)
10
Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio Yhteys omaan/ yhteistyökumppanin toimintastrategiaan/ liikeideaan 1. Lähtökohtien kartoitus/ määrittely Tavoitteet eri osapuolten näkökulmista Kenelle oppimisympäristö suunnattu? Toimijoista profiilit Käsitekartta toimijoista ja toiminnoista Kuvaukset eri käyttötavoista Organisaation tieto t&k- prosesseista Muut taustatiedot
11
Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio 2. Pedagoginen profiili menetelmät, mediat, välineet 1. Lähtökohtien kartoitus/ määrittely Tavoitteet eri osapuolten näkökulmista Kenelle oppimisympäristö suunnattu? Toimijoista profiilit Käsitekartta toimijoista ja toiminnoista Kuvaukset eri käyttötavoista
12
Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio 4. Iteratiivinen suunnittelu/ käsikirjoittaminen Tekniset ratkaisut Käyttöliittymän suunnittelu& käytettävyystestaus Pedagoginen käsikirjoittaminen Arvioinnin suunnittelu Oppimisympäristö Protoilu 5. Käyttötestit
13
Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristö 7. Tulokset Tietoa oppimisympäristön jatkokehitykseen Tietoa suunnitteluprosessista Tieteellistä tietoa ilmiöstä Innovaatioita työkaluihin, menetelmiin ja prosessiin. Hiljaista tietoa Asiantuntijuutta 6. Arviointi ja analyysi
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.