Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Exploratory Practice (Allwrigth 2000)
tutkimuskäytäntö kieltenopettajille keskeisenä tavoitteena ymmärrys siitä, mitä oppitunnilla tapahtuu tutkitaan normaaleja luokkahuone-toimintoja enemmän ymmärtämiseen suuntautunut kuin Action Research enemmän toimintaan suuntautunut kuin Reflective Practice Harjanne & Tella
2
Exploratory Practice akateemiset tutkijat kieltenopettajien tutkimuskonsultteina tärkeää, että tutkimus on relevantti sekä tutkimusta tekevälle opettajalle että tutkimukseen osallistuville oppilaille Harjanne & Tella
3
Exploratory Practice tutkimusvälineinä normaalit luokkahuonetoiminnot (vrt. esim. kyselylomake) >> esim. opettajan huoli koskien oppilaiden kohdekielen käyttöä ryhmätöissä >> oppilaat pohtivat tätä ongelmaa >> ongelman ratkaisu = ymmärtäminen Harjanne & Tella
4
Exploratory Practice Askarruttavan asian identifioiminen opetus–opiskelu–oppimistilanteessa - tutkimuksen arvoista, esim.: hyvin/huonosti menevät asiat, oppilaita askarruttavat asiat Reflektoiminen - Jos askarruttava asia nähdään reflektoinnin jälkeen mahdollisuutena, tutkimusta ei enää tarvita. Monitorointi - Kiinnitetään erityistä huomiota askarruttavaan asiaan. Harjanne & Tella
5
Exploratory Practice Datan tuottaminen
- normaalissa luokkahuonetilanteessa - esim. huono motivaatio askarruttaa >> pienryhmäkeskustelu, jossa oppilaat pohtivat matalaa motivaatiotaan > ymmärrys itsestä Tähänastisten tulosten pohdinta - Ymmärretäänkö pulmaa tarpeeksi vai pitääkö jatkaa reflektointia ja datan keräämistä. Harjanne & Tella
6
Exploratory Practice Eteenpäin
Jos saavutettu tarpeeksi ymmärrystä > esim.: > odotusten täsmentäminen askarruttavan asian suhteen > asiantilan muuttaminen > toimintatutkimus Julkistaminen - ymmärryksen jakaminen kollegojen kanssa - kirjoittaessa/puhuessa voi myös huomata, ettei ymmärrys askarruttavasta asiasta vielä riittävää Harjanne & Tella
7
Exploratory Practice tarkoittaa
A. Opettajia ja oppilaita, jotka pyrkivät ymmärtämään mitä he haluavat ymmärtää seuraten omia agendojaan, ei välttämättä muutoksen saamiseksi; ei ensisijaisesti muuttamalla; mutta käyttämällä normaaleja pedagogisia käytänteitä tutkimusvälineinä niin että ymmärtämisen tavoittelu on luonnollinen (ei ylimääräinen) osa opetusta ja opiskelua; tavalla, joka ei johda burn outiin; B. tarkoituksena vaikuttaa: opettamiseen ja opiskeluun/oppimiseen; ammatilliseen - henkilökohtaiseen ja kollektiiviseen - kehittymiseen. Harjanne & Tella
8
Allwright, D. (2000). Exploratory Practice: an 'appropriate methodology' for language teacher development? Paper presented at the 8th IALS Symposium for Language Teacher educators, Edinburgh, Scotland, Politics, Policy and Culture in Language Teacher education. Harjanne & Tella
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.