Taitojen opetuksen käytännön toteutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Simulaattorikoulutuksen ABC
Advertisements

Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Teemana: OPISKELIJAN OHJAAMINEN
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Taitojen oppiminen – prosesseja ja teorioita
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Ajatuksia oppimisesta
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Simulaattorikoulutuksen ABC
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Työpaikkakouluttajan ABC
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Sosioemotionaalinen kehitys
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
9. Oppimisen psykologinen perusta
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Evästystä paikalliseen ops-työhön
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Esityksen transkriptio:

Taitojen opetuksen käytännön toteutus Hannu Salakari

Miten organisoida ja toteuttaa taitojen oppiminen? Millä tavoin oppimista on tapahtunut perinteisesti ja tapahtuu nykyisin? Erilaisia näkökulmia Miten voimme parhaiten vaikuttaa oppimista edistävästi? Työssäoppiminen – miten ohjata työssäoppimista?

ENNEN OPETUS -TEORIAN JA KÄYTÄNNÖN OPETUS OPPIMINEN -OPETTAJAN ROOLI TIEDON LÄHTEENÄ OPPIMINEN -OSAAMISEN LISÄÄNTYMISTÄ OPPIMINENOMASSA OPPILAI-TOKSESSA OPPIMINEN TYÖSSÄ, YHDESSÄ MUIDEN KANSSA

NYKYISIN OPETUS OPPIMINEN ON -PÄÄASIASSA OPPIMISEN OHJAAMISTA PÄÄTAVOITTEENA -OSAAMISEN LISÄÄNTYMISTÄ -TAIDOT: TEKEMÄLLÄ OPPIMINEN OPETTAJAN VAHVA ROOLI ALUKSI, MYÖHEMMIN ROOLI ON OHJAAVA OPPIMINEN TYÖSSÄ, YHDESSÄ MUIDEN KANSSA OPPIMINENOMASSA OPPILAI-TOKSESSA Tietoa saatavissa helposti mm. Internetin kautta, mutta miten tiedosta tulee taito? -Miten kehittää opiskelijan tiedonhankinnan, -käsittelyn ja oppimisen taitoja? -Millaiset ovat opettajan rooli ja osaamisvaatimukset uudessa tilanteessa? OPPIMINEN: MUUT OPPIMISYMPÄRISTÖT JA TIEDONLÄHTEET -E-OPPIMINEN -INTERNET -MUUT VIRTUAALISET OPPIMISYMPÄRISTÖT -KIRJASTOT, TIETOKANNAT -MUUT OPPILAITOKSET -VAPAA-AIKANA TAPAHTUVA OPPIMINEN

Taitojen oppiminen ja opetus Oppiminen on kokonaisvaltaista Oppiminen kognitiivisena toimintana Oppiminen sosiaalisena toimintana Opetus: Miten ohjata työssä oppimista? Miten kehittää työssä oppimisen ohjausta- tähän haetaan ratkaisuja

Oppiminen muuttuu Uudet oppimisen keinot ja apuvälineet: >>Oppiminen muuttuu ympäristön ja välineiden muuttuessa -karttapallo -Internet

Oppimisen kokonaisvaltaisuus 3 T Kognitiiviset prosessit TIETO: oppija havainnoi, tulkitsee ja käsittelee tietoa -havaitseminen , tunnistaminen, ymmärtäminen ja ajattelu Affektiiviset prosessit TUNNE: tunnereaktiot ja mieltymykset -tunne, emootio , mieliala ja temperamentti.   Konatiiviset prosessit TAHTO: -auttavat oppijaa kehittymään -motivaatio, halu, tahto ja määrätietoinen pyrkimys  >>kolme aluetta vaikuttaa oppimiseen, otettava huomioon oppimisen ohjaamisessa ja esimerkiksi tehtäviä laadittaessa

Taitojen oppimisen kognitiiviset perusteet Perusprosessit Miten opimme erilaisia taitoja? Taidot vs. kompetenssit Miten päästä oppimistavoitteisiin?

Taitojen oppimisen kognitiiviset perusteet: Taitojen oppimisen psyykkisen säätelyn keskeiset piirteet Opittaessa keskeisessä asemassa mentaalinen malli, joka ohjaa toimintaa Mentaalinen malli: aivoissamme olevaa tietoaines ja muistitieto, johon toimintamme perustuu Esimerkiksi jonkin tietokoneohjelman käyttämisen mentaalinen malli Työsuoritusta ohjaa ihmisen työmuisti Kapasiteetti 4-9 hahmotusyksikköä (chunks) Jos ylittyy, informaatioylikuorma ja toiminnan häiriintyminen > Ei liian monta asiaa kerrallaan

Taitojen oppimisen kognitiiviset perusteet: Taitojen oppimisen psyykkisen säätelyn keskeiset piirteet Toiminnan säätely on osittain tiedostettua, osittain tiedostamatonta  Työtehtävät ja tavoitteet organisoituvat hierarkkisesti ylhäältä alaspäin  Työn suoritusta ohjaavat eri aistiemme kautta välittyvät signaalit Huippusuoritus vaatii paljon harjoitusta, esim. 10 000 h

Automatisoituminen oppimisen tuloksena Automatisoituminen, haetaan pitkäaikaisesta muistista valmiita toimintamalleja Automatisoituminen vaatii paljon harjoitusta Esim. Jimi Hendrix Automatisoitumisen etuja: Ajantarpeen pienentyminen Valmius suorittaa samaan aikaan useita toteutusprosesseja Suoritusnopeuden tasaisuus eri kerroilla Virheettömyys

Kehittyneet mentaaliset mallit, automatisoituminen ja nopea päätöksenteko Valmiita, automatisoituneita toimintamalleja käytetään nopeassa päätöksenteossa Kokeneet hakkuukoneenkuljettajat tai hävittäjälentäjät Kokeneet lintubongarit >Laaja tietoperusta edellytyksenä, paljon muistista haun reittejä (vrt. transfer) Valmiit, automatisoituneet toimintamallit ja tietokonepelit

Miten opimme erilaisia taitoja: Kognitiivisten taitojen hierarkia 1.Motoriset taidot Uiminen, piirtäminen, ajoneuvon ohjaaminen 2. Menetelmätaidot Viestintä, suunnistus, tietokoneen ohjelmointi, ajoneuvon rakenne 3. Päätöksentekotaidot (intellektuaaliset taidot ) Kielitaito, matemaattiset taidot, tehtävän valinta, tilannearviointi, henkilöstön yhteistyö (CRM)

Oppimisen siirtovaikutus eli transfer Transfer kuvaa sitä miten jossakin oppimamme on hyödynnettävissä uusissa tilanteissa >koulu – työpaikka Brasilialaiset katulapset Transferia voi edistää

Transferin edistäminen Laaja tietoperusta tärkein transferin edistäjä -Paljon harjoitusta ja kokemusta, reflektiivistä harjoitusta Oppimaan oppimisen taidot – oman oppimisen tunteminen Thorndiken yhteisten elementtien teoria: Transferia kahden tehtävän A ja B välillä esiintyy vain, jos näillä on yhteisiä elementtejä > 2 käytännön ohjetta: a) tietoja ja taitoja on tehokkainta harjoitella oloissa, joissa niitä myöhemminkin käytetään b) Transferin laaja-alaisuutta voidaan lisätä ns. ärsykevariaation periaatteen pohjalta: mitä vaihtelevammissa oloissa opittua harjoitellaan, ja mitä useampia erilaisia sovelluksia opittavana olevasta säännöstä kokeillaan, sitä laajemmalle ulottuu opitun transfer

Case-Based Reasoning CBR = Opimme kokemiemme tapausten kautta, ottamalla oppia kokemastamme Perustuu: John Dewey, Learning-by-Doing Kaikkeen mitä koemme vaikuttavat aiemmat kokemuksemme Kaikki se mitä koemme muokkaavat tulevia kokemuksiamme Dewey: Kaikki kokemus ei opeta

Case-Based Reasoning Opimme aikaisemmista kokemuksista perustuen aiemmin kokemiemme tapausten analogioihin ja eroihin Teoria kuvaa sitä miten muistamme ja miten käytämme muistojamme uusien ongelmien ratkaisemisessa Teoria vastaa sitä miten olemme oppineet erilaisia käytännön taitoja lapsuusajasta alkaen perustuen kokemiimme tapauksiin Esimerkki pikkuleipien leipominen Muistamme ongelmat, joita kohtasimme ensimmäisellä kerralla Mahdollista vain, jos on olemassa itse koettu konkreettinen tapaus tai tapauksia – malli > Voimme parantaa suoritusta seuraavalla kerralla Oppimisen kannalta tärkeitä tavoitteet, suunnitelmat, odotukset, odotuksiin liittyvät epäonnistumiset sekä selitykset Oppimista tapahtuu kun pyrimme tavoitteeseen Tavoitteeseen liittyy tiettyjä odotuksia Laadittava suunnitelma, jolla saavutamme tavoitteen Usein laadimme suunnitelman perustuen aiempiin suunnitelmiin

Case-Based Reasoning Asiantuntijalla on laaja ”muistojen kirjasto” tietyltä sisältöalueelta Asiantuntijat indeksoivat kokemuksensa siten, että he löytävät tarvittavan tiedon silloin kun sitä tarvitaan Indeksointi koostuu ”otsikoinnista” sekä ”arkistoinnista” Muistiaines on indeksoitu monella tavalla  Oppimista tapahtuu myös kontekstirajojen yli Oppimista tapahtuu suunnitelmien sopeuttamisprosessin yhteydessä Epäonnistuminen > selitysten aika Tilanne on oppimisen kannalta suotuisa Selitykset tulevat tärkeiksi Kun epäonnistumiselle on selitys, selitys yhdistetään odotuksiin liittyviin epäonnistumisiin ja indeksoidaan muisto ”muistojemme kirjastoon”

Oppiminen toimimalla osana työyhteisöä Lave ja Wenger: Oppiminen tapahtuu toimintayhteisössä, esimerkiksi työpaikalla siten, että tulokas vähitellen kasvaa sisään työpaikan käytäntöihin Oppiminen edellyttää tulokkaan työntekoa työyhteisön jäsenenä ja kasvamista työyhteisön sisään sillä tavoin, että hän vähitellen ottaa yhä enemmän vastuuta työstä. Asteittain syvenevä osallistuminen Suuri osa oppimisesta ja työkäytännöistä on näkymätöntä osaamista, jota ei voi perinteisellä tavalla opettaa, vaan joka opitaan osallistumalla työntekoon työyhteisön osana.

Oppiminen toimintayhteisöissä Oppiminen tapahtuu toimintayhteisöissä (Wenger) Oppiminen tapahtuu sosiaalisessa kanssakäymisessä ”Perusyksikkö ei ole niinkään yksilö tai eivätkä sosiaaliset instituutiot vaan pikemminkin ne epämuodolliset käytännön yhteisöt, joita ihmiset muodostavat päivittäisiä askareitaan tehdessään” Oppiminen on sosiaalisen osallistumisen prosessi Wenger korostaa tekemisen merkitystä, erityisesti sosiaalisessa kontekstissa tapahtuvan toiminnan merkitystä tiedon luomisprosessissa ja oppimisessa ylipäätään Sosiaalisessa kontekstissa, erilaisissa toiminnan tai käytäntöjen yhteisöissä tapahtuvan toiminnan tuloksena ihminen tulee siksi mitä hän on.

Oppipoikamalli, opetusmenetelmä Vaihe 1: Mallintaminen (modeling) Mallinnetaan aidon toimintaympäristön toimintaa Toiminnan vaiheiden merkitystä perustellaan Oppija muodostaa mentaalisen mallin siitä millainen opittava asia on aidossa toimintaympäristössä. Myös kokeneen ammattilaisen niksejä esitellään. Vaihe 2: Lähentäminen (approximating) Oppija saa valmennusta ohjaajalta sekä ohjausta halutessaan Ohjaaja tekee suorituksen ja perustelee sen merkitystä. Oppija saa tuntumaa todelliseen tekemiseen ja tuo esiin näkemyksiä sen merkityksestä. Oppija tarkkailee itseään, reflektoi omaa suoritustaan ja korjaa sitä tarpeen mukaan

Oppipoikamalli Vaihe 3. Häivyttäminen (fading) Vaiheissa 3 ja 4 lisätään nopeasti oppijoiden vastuuta työstä. Toimintaa koko ajan vaikeammissa, riskialttiissa tai huonosti määritellyissä tilanteissa lisätään Vaihe 4. Itseohjattu oppiminen (self-directed learning) Oppijalle tarjotaan apua vain hänen sitä pyytäessään. Oppija harjoittelee tehtävää yksin. Vaihe 5. Yleistäminen (generalizing) Opittua yleistetään uusiin tilanteisiin tai olosuhteisiin. Tämä on merkittävä vaihe oppimisen siirtovaikutuksen toteutumiseksi. Mestari ohjaa oppipoikaa aluksi ikään kuin kädestä pitäen, mutta myöhemmin koko ajan nopeasti lisää vastuuta antaen.

Oppiminen case-perustaisesti – kolmen askeleen opetusmenetelmä Askel 1: Tietosisällön jakaminen Tieto, joka vähimmillään tarvitaan, jotta ymmärretään miksi, milloin ja miten suorittaa tehtävä Perusteet esittävillä menetelmillä useimmiten Ei rutiinitaito – oppija ottaa selvää Kriittiset tekijät

Oppiminen case-perustaisesti – kolmen askeleen menetelmä Askel 2: Perustiedon jakaminen Opetuksen kohteena olevan tehtävän alustava demonstrointi ja kontrolloitu harjoittelu Demonstrointi tai mallinnus Sanallinen perustelu toisinaan Harjoituksen jälkeinen palaute

Oppiminen case-perustaisesti – kolmen askeleen menetelmä Askel 3. Taitavuuden kehittäminen Sellaisten olosuhteiden järjestäminen, jolla taataan oppimisen mahdollistava harjoittelu Taitojen muuttuminen automaattisiksi Oppijan oman oppimisen hallinta ja arviointi merkittävä

Työssäoppimisen ohjauksen kehittämistä Miten työssäoppimisen ohjaamista voitaisiin kehittää ja hyödyntää siinä oppimista ja opetusmenetelmiä koskevaa tietoa? Työpaikkaohjaajan ja koulun työnjaon kehittäminen Miten verkkoa tai matkapuhelinta voitaisiin hyödyntää työpaikoilla tapahtuvan oppimisen ohjaamisessa?