Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Taitojen oppiminen – prosesseja ja teorioita
2
Taitojen oppiminen Taitojen oppimisen kognitiiviset perusteet
Miten opimme erilaisia taitoja? Taidot vs. kompetenssit Miten päästä oppimistavoitteisiin? Tekemällä oppimisen taustateorioita
3
Taitojen oppimisen kognitiiviset perusteet: Taitojen oppimisen psyykkisen säätelyn keskeiset piirteet Opittaessa keskeisessä asemassa mentaalinen malli, joka ohjaa toimintaa Mentaalinen malli: aivoissamme olevaa tietoaines ja muistitieto, johon toimintamme perustuu Esimerkiksi jonkin tietokoneohjelman käyttämisen mentaalinen malli Työsuoritusta ohjaa ihmisen työmuisti Kapasiteetti 4-9 hahmotusyksikköä (chunks) Jos ylittyy, informaatioylikuorma ja toiminnan häiriintyminen > Ei liian monta asiaa kerrallaan
4
Taitojen oppimisen kognitiiviset perusteet: Taitojen oppimisen psyykkisen säätelyn keskeiset piirteet Toiminnan säätely on osittain tiedostettua, osittain tiedostamatonta Työtehtävät ja tavoitteet organisoituvat hierarkkisesti ylhäältä alaspäin Työn suoritusta ohjaavat eri aistiemme kautta välittyvät signaalit Huippusuoritus vaatii paljon harjoitusta, esim h
5
Työmuistin eli lyhytaikaisen muistin rajoitteet ja ratkaisut ongelmaan
Vain 4-9 hahmotusyksikön käsittely mahdollista Ratkaisuja (R1-R3): R1: Toimintojen automatisoituminen pitkäaikaisessa muistissa sijaitseviksi toimintamalleiksi harjoituksen myötä Eivät enää rasita työmuistia, voidaan omaksua lisää Yksinkertaiset harjoitukset aluksi: opetetaan vain noin 5 asiaa kerrallaan, joita sitten harjoitellaan Riittävä harjoitus, erilaisia tilanteita harjoiteltava
6
Työmuistin eli lyhytaikaisen muistin rajoitteet ja ratkaisut ongelmaan
R2: Chunking, niputus, yhdistellään yksittäisiä asioita suuremmiksi hahmotusyksiköiksi Harjoituksen myötä R3: Huomion suuntaaminen kriittisiin kohteisiin Opettajan rooli
7
Automatisoituminen oppimisen tuloksena
Automatisoituminen, haetaan pitkäaikaisesta muistista valmiita toimintamalleja Automatisoituminen vaatii paljon harjoitusta Esim. Hendrix Automatisoitumisen etuja: Ajantarpeen pienentyminen Valmius suorittaa samaan aikaan useita toteutusprosesseja Suoritusnopeuden tasaisuus eri kerroilla Virheettömyys
8
Automatisoituminen oppimisen tuloksena
Automatisoitumisen haittoja: >Jos opittu väärä toimintamalli automaation asteelle, ongelma, koska automatisoituneet taidot eivät ole tietoisessa hallinnassa On pyrittävä oppimaan oikea suoritus Harjoituksen ohjaus, suorituksen uusiminen
9
Millainen mentaalinen malli opiskelijalle syntyy oppimisen seurauksena?
Mielessämme oleva, työtä säätelevä mentaalinen malli Mielen rakenteita, käsityksiä, mielikuvia, asian eri osien suhteita toisiinsa Automatisoituminen ja oppiminen, toimintamallit Harjoitteeseen olennaiset asiat mukaan Kriittiset taidot Realistisen mentaalisen mallin syntyminen vaatii paljon kokemusta, harjoittelua Epätäydelliset tai väärät mallit, virhesuoritus (vaarat)
10
Kehittyneet mentaaliset mallit, automatisoituminen ja nopea päätöksenteko
Kehittyneet mentaaliset mallit ja nopea päätöksenteko Valmiita, automatisoituneita toimintamalleja käytetään nopeassa päätöksenteossa (R1, R2 ja R3 toteutuvat) Kokeneet hakkuukoneenkuljettajat tai hävittäjälentäjät Kokeneet lintubongarit >Laaja tietoperusta edellytyksenä, paljon muistista haun reittejä (vrt. transfer) Valmiit, automatisoituneet toimintamallit ja tietokonepelit
11
Signaalit Työtoiminnan säätelyn lyhytkestoisia tapahtumia
Sensorisista prosesseista näön, kuulon, liikeaistin ym. perusteella saatua informaatiota Havaintotapahtumat perusta tiedolle, jota työntekijä tarvitsee ohjaamastaan prosessista Signaalit ilmoittavat Työvaiheiden vaatimukset ja säätelevät näitä Muodostavat tuotannollisen tilanteen analyysin ja säätelyn perustan
12
Signaalit ja oppiminen
Signaaleista tulevaa tietoa verrataan mentaaliseen malliin Oppimisen kannalta merkittävät signaalit Vahvistettu vihjeistys Liikkeen merkitys Äänet Harjoitus
13
Taidot ja kompetenssit
Taidon käsite suppeampi kun kompetenssin Kompetenssi on yksilöllinen ominaisuus – tieto, taito ja kyky, joka selittää tietyin kriteerein määriteltyä tehokkuutta tai onnistumista työtehtävissä ja –tilanteissa Kompetenssit voivat olla laajasti erityyppisissä ammateissa sovellettavia valmiuksia tai hyvin kapea-alaisia spesifeissä työtehtävissä tarvittavia valmiuksia
14
Miten opimme erilaisia taitoja: Kognitiivisten taitojen hierarkia
1.Motoriset taidot Uiminen, piirtäminen, ajoneuvon ohjaaminen 2. Menetelmätaidot Viestintä, suunnistus, tietokoneen ohjelmointi, ajoneuvon rakenne 3. Päätöksentekotaidot (intellektuaaliset taidot) Kielitaito, matemaattiset taidot, tehtävän valinta, tilannearviointi, henkilöstön yhteistyö (CRM)
15
Miten opimme erilaisia taitoja: Osataidot vai kokotaidot ensin?
Kokonaisuuksista osiin ja osista kokonaisuuksiin Osataitojen oppiminen opetustilanteessa Tilanteen yksinkertaistaminen, vältetään informaatioylikuorma > Nopeampi oppiminen Ei vaadi välttämättä suurta autenttisuutta oppimisympäristöltä Osataidot kokotaidoiksi aidossa ympäristössä
16
Erilaisten taitojen oppiminen
Eri taitoja opitaan eri tavoin Motoriset taidot Opitaan hitaasti, unohdetaan hitaasti Paljon harjoitusta Kehittyneet motoriset taidot Vrt. automatisoituminen
17
Erilaisten taitojen oppiminen
Menetelmätaidot, opitaan nopeasti, unohdetaan nopeasti
18
Erilaisten taitojen oppiminen
Päätöksentekotaidot (intellektuaaliset taidot) Oppiminen riippuu paljolti oppimistehtävien laadusta ja toiminnan onnistumisesta
19
Oppivatko noviisit ja ekspertit eri tavoin?
20
Oppimisen teorioita Oppiminen – aluksi usein mallioppimista
Mallien merkitys Matkitaan saatua mallia – esimerkiksi opettajan demonstraatiota tai toisen opiskelijan suoritusta tms. Havainnointiin perustuvan oppimisen prosessit, neljä alaprosessia: 1) huomion kiinnittämisen prosessit, 2) muistamisprosessit, 3) motorisen toistamisen prosessit ja 4) motivationaaliset prosessit
21
Havainnointiin perustuva oppiminen
1) Huomiota kiinnitetään tiettyihin merkittäviin toiminnan piirteisiin 2 ) Muistaminen, mallien on oltava tallentuneina muistiimme symbolisessa muodossa (kuvallinen ja verbaalinen) 3) Motorinen toistaminen, symbolisten representaatioiden muuntaminen toiminnaksi Virheet, korjaavat suoritukset 4) Motivationaaliset prosessit - Ihmiset omaksuvat paremmin uudenlaisen toiminnan jos siitä on heille hyötyä
22
Tekemällä oppimisen teoria
Case-Based Reasoning Taustalla Dewey (Learning-by-Doing): Aito oppiminen tapahtuu vain kokemusten kautta Kaikkeen mitä koemme vaikuttavat aiemmat kokemuksemme Kaikki se mitä koemme muokkaavat tulevia kokemuksiamme Dewey: Kaikki kokemus ei opeta
23
Oppimisen teoriat Teorioiden merkitys opetukselle:
Kuvaavat oppimisen prosesseja Sisältävät tiettyjä lähtöoletuksia > Antavat osviittaa opetusjärjestelyistä
24
Case-Based Reasoning (CBR)
Opimme aikaisemmista kokemuksista perustuen aiemmin kokemiemme tapausten analogioihin ja eroihin Teoria kuvaa sitä miten muistamme ja miten käytämme muistojamme uusien ongelmien ratkaisemisessa Teoria vastaa sitä miten olemme oppineet erilaisia käytännön taitoja lapsuusajasta alkaen perustuen kokemiimme tapauksiin
25
Case-Based Reasoning (CBR)
Esimerkki pikkuleipien leipominen Muistamme ongelmat, joita kohtasimme ensimmäisellä kerralla Mahdollista vain, jos on olemassa itse koettu konkreettinen tapaus tai tapauksia - malli Voimme parantaa suoritusta seuraavalla kerralla
26
Case-Based Reasoning (CBR)
Asiantuntijalla on laaja ”muistojen kirjasto” tietyltä sisältöalueelta Asiantuntijat indeksoivat kokemuksensa siten, että he löytävät tarvittavan tiedon silloin kun sitä tarvitaan Indeksointi koostuu ”otsikoinnista” sekä ”arkistoinnista” Muistiaines on indeksoitu monella tavalla Oppimista tapahtuu myös kontekstirajojen yli
27
Case-Based Reasoning (CBR)
Oppimisen kannalta tärkeitä tavoitteet, suunnitelmat, odotukset, odotuksiin liittyvät epäonnistumiset sekä selitykset Oppimista tapahtuu kun pyrimme tavoitteeseen Tavoitteeseen liittyy tiettyjä odotuksia Laadittava suunnitelma, jolla saavutamme tavoitteen Usein laadimme suunnitelman perustuen aiempiin suunnitelmiin
28
Case-Based Reasoning (CBR)
Oppimista tapahtuu suunnitelmien sopeuttamisprosessin yhteydessä Epäonnistuminen > selitysten aika Tilanne on oppimisen kannalta suotuisa Selitykset tulevat tärkeiksi Kun epäonnistumiselle on selitys, selitys yhdistetään odotuksiin liittyviin epäonnistumisiin ja indeksoidaan muisto ”muistojemme kirjastoon”
29
Case-Based Reasoning (CBR) – Opettajan rooli
Transferin kapeuden ongelma: Miksi taitoa ei osata käytännössä vaikka se osattiin aiemmassa tilanteessa? Noviisien oppimisen ongelma: Eivät erota tapausten pinnallisia piirteitä yleisperiaatteista >Oppivat vääriä tai tarpeettomia asioita >Opettajan rooli auttaa edellisissä Mikä tärkeää, mikä ei Miksi näin pitää toimia? Miten asia toimii käytännössä?
30
Konstruktivistinen oppimisen teoria
Oppija konstruoi tietoa – oppiminen on tiedon rakentamista Oppija on aktiivinen toimija Korostetaan oppimisen sosiaalisuutta
31
Eri teorioiden merkitys oppimisen eri vaiheissa
Kronologisessa järjestyksessä kuten tässä esityksessä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.