Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot."— Esityksen transkriptio:

1 Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot

2 Mikä on mielestäsi elämäsi tärkein oppimiskokemus?
Mitä kaikkea ihminen voi oppia? Mitä uusia asioita tai taitoja haluaisit oppia elämäsi aikana?

3 Listatkaa ryhmässä viisi asiaa: Mitkä tekijät vaikuttavat mielestänne KOULUMENESTYKSEEN?

4

5 BIOLOGINEN SOSIAALINEN JA KULTTUURINEN hermosto ja aivojen muotoutuminen oppimisympäristöt PSYYKKINEN kognitiivinen toiminta emootiot motivaatio

6

7

8 Laadukas opiskelu ja muisti
Tietojen tallentaminen ja palauttaminen, eri prosessit - laadukas oppiminen vaatii monipuolisia opiskelutekniikoita Tietoa muokkaavat opiskelutekniikat: opiskelija käsittelee, jäsentelee ja muokkaa opittavaa aineista ja vertaa sitä aiemmin opittuun Esim. käsitekartat, tiivistelmät ja muistiinpanot omin sanoin

9 OPISKELUTEKNIIKAN YHTEYS VALINTAKOKEESSA MENESTYMISEEN
Kaavio valintakokeen tuloksista/opiskelutekniikoista. Kirjan sivu kohdassa TUTKIMUSLAATIKKO; tietojen tallentaminen ja mieleenpalauttaminen ovat kaksi eri prosessia.

10 Millaisia asioita teet samanaikaisesti / vuorottelet tehdessäsi läksyjä?
Millaisten asioiden välillä vuorottelet opiskellessasi oppitunnilla? Miten vuorottelu vaikuttaa mielestäsi suoriutumiseen näissä tehtävissä?

11 Tarkkaavaisuus: huomion kohdistaminen tiettyyn asiaan tai kohteeseen > resurssit rajalliset
Laadukas oppiminen edellyttää tarkkaavaisuuden suuntaamista tehtävään - häiriötekijöiden poissulkeminen Multitaskaus: tehtävien vuorottainen suorittaminen (vrt. opetuksen seuraaminen ja tekstiviestin kirjoittaminen) Samanaikainen suorittaminen vs. nopea vuorottelu kahden (erityisesti samantyyppistä kognitiivista toimintaa vaativan) tehtävän suorittamisen välillä - molempien tehtävien suoritustaso heikentyy. Multitaskaus häiritsee uuden tiedon oppimista sekä myöhemmin mieleen palauttamista. Käytettävissä oleva aika on keskeinen tekijä, joka vaikuttaa vuorottaisen suorittamisen onnistumiseen. Ihmiset yliarvioivat pystyvyytensä samanaikaisina suorittajina.

12 Selitä, miten työmuisti toimii.
Mitkä asiat vaikuttavat siihen, siirtyykö tieto pitkäkestoiseen muistiin? Mitä tarkoitetaan sillä, että muistaminen on rekonstruktiivista?


Lataa ppt "Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google