TUEN KOLMIPORTAISUUS Yleinen tuki,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
SIJOITETTU LAPSI KOULUSSA
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Kouluinfo Renkomäen koulu
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esityksen transkriptio:

TUEN KOLMIPORTAISUUS Yleinen tuki, Erityinen tuki, tehdään intensiivisesti toisin, PEDAGOGINEN SELVITYS JA HOJKS, Tehostettu tuki, tehdään enemmän toisin, PEDAGOGINEN ARVIO JA OPPIMISUUNNITELMA Yleinen tuki, Tehdään jotain lisää tai eri tavalla

1. YLEINEN TUKI, jota voidaan käyttää kaikille oppilaille

Opetustilanteen järjestelyt istumapaikka luokassa tekstauksen hyväksyminen käsin kirjoitettaessa kuvien käyttö opetuksessa kuvallisten ohjeiden käyttö ohjeet pöytätasossa

Opetusmenetelmät opetuksen tempo edellytysten mukainen mahdollisuus opeteltavan asian kertaamiseen opetusohjelmien käyttäminen kuvat ja kuvalliset ohjeet tukena osiin jaetut tehtävät

Materiaalit sopivan tasoinen oppikirja monisteiden fonttikoko tavanomaista suurempi selkokirjallisuus alleviivauslupa

Välineet tietokone (aineet, kokeet, muistiinpanot) sermi aktiivityyny   tietokone (aineet, kokeet, muistiinpanot) sermi aktiivityyny erilaiset kynät (kolmiokynä, tuppi) havaintovälineet (esim. kymmenjärjestelmävälineet)

Kokeen suorittaminen suullinen täydentäminen/ kokonaan suullisesti   suullinen täydentäminen/ kokonaan suullisesti avustajan/opettajan tukemana oppimateriaalia apuna käyttäen kysymysten / tehtävien jakaminen ennakkoon lisäaika tietokone kokeen pilkkominen ja tehtävien antaminen osina koealueen pilkkominen yhdistelmätehtävät (kielissä kuva – sana) erillinen tila /erityisopettajan luona monivalintakysymykset kertotauluruudukon/laskimen käyttö

Läksyihin ja kotitehtäviin liittyvät järjestelyt läksytiedot huoltajalle esim. läksyvihkossa läksyjen karsiminen koulun tuki läksyjen tekemiseen; esim. läksykerho/koulussa päivän jälkeen tekeminen läksyjen lukeminen ääneen muistilaput kotona esim. kielten sanat oppilaan oman vastuun tukeminen - Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti(Perusopetuslaki 35§).

Käyttäytymisen ja tunne-elämän tukemiseen liittyvät järjestelyt säännölliset kasvatuskeskustelut esim. kuraattorin konsultaatio ja/tai tukikäynnit plus (+) / miinus (-) hymynaama–vihko tuntikohtainen palaute keskittymisestä yhteistyö koulun tasolla (esim. "avoimet ovet" naapuriluokkaan tai erityisopettajalle) kiusaamisen ehkäisemisen strategia, Kiva koulu riitojen selvittely ja sopiminen tuoreeltaan toimintaohjeet pulpetin kannessa, seinällä selkeät tuntirutiinit sopimukset kiukkutilanteisiin (toimintamalli) rauhoittumispaikka

Arvioinnissa huomioitavaa mahdollisuus osaamisen monipuoliseen näyttämiseen arviointikeskustelu, sanallinen arviointi kielissä kirjoitusvirheiden huomiotta jättäminen (huomioitava, mitä asiaa koetehtävällä testataan) luki-virheiden huomiotta jättäminen

Kodin tukitoimet tavoitteiden saavuttamiseksi Kodin ja koulun välinen säännöllinen yhteydenpito läksyrutiinit: aika, paikka, järjestelmällisyys Huoltaja valvoo, että kotitehtävät tehdään. Huoltaja pitää opettajan ajan tasalla siitä, kuinka oppilaan kotitehtävien tekeminen sujuu. Huoltaja ilmoittaa opettajalle, jos lapsi ei suoriudu kotitehtävistä. riittävä uni ravinto (aamupala) kodin valvonta

Tukiopetus Opinnoissa tilapäisesti jälkeen jääneille tai muutoin erityistä tukea tarvitseville tulee antaa tukiopetusta (Perusopetuslaki 16§). säännöllinen (viikoittainen) tukiopetus määrää ei ole säädetty: tarpeen mukaan (vaikka joka viikko jos tulee autetuksi) voidaan opettaa esim. etukäteen hankalat asiat (jakokulma, sanaluokat jne.) yksilöllisesti suunnitellut tehtävät ja ohjaus

Osa-aikainen erityisopetus yleisen ja erityisesti tehostetun tuen aikana kielelliset tai muut vaikeudet tai vaikeudet yksittäisessä oppiaineessa esim. MA jaksoittain lukuvuoden aikana lisäksi säännölliset testaukset testauskalenterin mukaan

2. TEHOSTETTU TUKI

PEDAGOGINEN ARVIO TEHOSTETTUA TUKEA VARTEN   opettaja tai opettajat laativat yhdessä kirjallisen pedagogisen arvion vastuu luokanopettajalla: huolehtii tarvittavan tiedon keräämisestä muilta opettajilta (esim. EN –ope, erityisope jne) arvioidaan annetun tukiopetuksen riittävyys ja vaikutus kuvataan oppiminen ja koulunkäynti kokonaisuutena kuvataan oppilaan saama yleinen tuki ja arvio sen vaikutuksista arvioidaan millaisilla muilla järjestelyillä oppilasta tulisi tukea (=mitä tarvitaan lisää) arvio käsitellään oppilashuoltoryhmässä jossa päätetään tehostetun tuen aloittamisesta

TEHOSTETTU TUKI JA OPPIMISSUUNNITELMA oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja samat tuen muodot käytössä säännöllisesti kuin yleisen tuen aikana laaditaan oppimissuunnitelma joka perustuu pedagogiseen arvioon tehostetun tuen vaiheessa oppimääriä ei voida yksilöllistää osa-aikaisen erityisopetuksen, opintojen yksilöllisen ohjauksen, joustavien opetusryhmien käytön ja kodin kanssa tehtävän yhteistyön merkitys korostuu oppimista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti

TEHOSTETTU TUKI JA OPPIMISSUUNNITELMA (jatkuu) tehostettu tuki tulee olla ollut käytössä vähintään puoli vuotta ennen kuin siirrytään erityiseen tukeen (oppiaineen yksilöllistäminen tai pienluokalle siirtyminen – Rajamäki, Klaukkala, kirkonkylä) oppimissuunnitelma liitteineen on salassa pidettävä asiakirja, jota säilytetään lukollisessa paloturvallisessa tilassa kopio annetaan vanhemmille ja oppilasta opettaville opettajille, jotka säilyttävät sitä salassa virkavastuullaan startti, erityisluokkakokeilu

3. ERITYINEN TUKI

PEDAGOGINEN SELVITYS ERITYISTÄ TUKEA VARTEN   jos tehostettu tuki ei riitä, on oppilaalle annettava erityistä tukea on kuultava oppilasta ja tämän huoltajia opettajien laatima selvitys oppilaan etenemisestä sekä oppilaan saamasta tehostetusta tuesta oppilashuoltoryhmän selvitys oppilaan kokonaistilanteesta hankitaan tarvittaessa muita lausuntoja kuten psykologinen tai sosiaalinen tai muu selvitys laadinnassa hyödynnetään pedagogista arviota ja oppimissuunnitelmaa kuvataan oppilaan koulunkäynnin tilanne kokonaisuutena arvioidaan millaisilla tukijärjestelyillä oppilasta tulisi jatkossa tukea oppiaineiden yksilöllistämistä perusteltu arvio opetuspäällikkö päättää

ERITYINEN TUKI JA HOJKS erityisen tuen päätöksen jälkeen laaditaan oppimissuunnitelman sijasta henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma tehtävä 2 kuukauden kuluessa erityisen tuen päätöksestä ja/tai opetuksen alkamisesta - HOJKS:n laativat oppilasta opettavat opettajat yhdessä erityisopettajan kanssa vastuu HOJKS:n laatimisesta on luokanopettajalla syyslukukaudella asetetaan tavoitteet kuluvalle lukuvuodelle ja keväällä arvioidaan niiden toteutumista HOJKS liitteineen on salassa pidettävä asiakirja jota säilytetään lukollisessa paloturvallisessa tilassa kopio annetaan huoltajille ja oppilasta opettaville opettajille jotka säilyttävät sitä salassa virkavastuullaan