Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
YTM, projektikoordinaattori Sari Ågren Kasvatus- ja opetustoimi

2 ”Ihmisiä, jotka paahtavat täysillä, ja joilla on sisäinen hehku päällä, on paljon. Harmi, että he ovat valtaosin alle 7-vuotiaita” Esa Saarinen Miten kasvatamme, opetamme ja tuemme heitä sammuttamatta hehkua?

3 Tuen periaatteita Jokainen esiopettaja tuntee esiopetussuunnitelman
Varhainen havainnointi ja puuttuminen Lähtökohtana oppimisympäristön monipuolisuus Vaihteleva, monipuoliset, monimuotoiset ja toiminnallisuutta korostavat tavat opettaa Osallisuus Lapsi on aina kokonaisuus ja työtä tehdään käsi kädessä oppimisen tuen ja oppilashuollollisen tuen kesken

4 Varhainen tuki Tehokas tiedonsiirto
Oppimiskartoituksen esiopetusvuoden alussa Oppimissuunnitelmat kaikille lapsille Tiivis yhteistyö huoltajien kanssa Molemminpuolinen palaute Pedagoginen arvio käyttöön kun tukitoimia ilmenee

5 Yhteistyö huoltajan kanssa
Lapsen tukeminen ja tuen suunnittelu on yhteistyötä, yhteisvastuuta ja jaettua asiantuntijuutta esiopetuksen ja kotien välillä Tuen tarpeesta tulee välittömästi ilmoittaa lapsen huoltajille Lasta ja huoltajaa opastetaan selkeästi ja ymmärrettävästi. Esiopettajan on tiedettävä, mistä hän puhuu Kanssakäyminen on hienotunteista mutta rehellistä Tuen suunnittelussa pyritään aina henkilökohtaisiin kohtaamisiin

6

7 Tuki on kolmiportainen
PEDAGOGINEN SELVITYS HOJKS Erityinen tuki OPPIMIS-SUUNNITELMA PEDAGOGINEN ARVIO Tehostettu tuki Yleinen tuki

8 Yleinen tuki Yleinen tuki kuuluu kaikille eskarilaisille / kaikki ovat lähtökohtaisesti yleisen tuen vaiheessa Tukea annetaan varhaisessa vaiheessa ja mahdollisimman pieniin asioihin. Se on ensimmäinen keino vastata lapsen tuen tarpeeseen. Se vastaa yksilön tarpeisiin Oppimissuunnitelma tehdään kaikille kasvun ja oppimisen tilanteen kartoittamiseksi/ keskustelun pohjaksi huoltajien kanssa Tukitoimia on listattuna sekä esiopetussuunnitelmassa että Wilma-ohjelmassa Tukitoimi on aina yksilölle tarpeen mukaan suunniteltu (ei siis mikään yleinen sääntö tai ohje)

9 Tehostettu tuki Kun lapsi tarvitsee säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja Vahvempaa ja pitkäjänteisempää kuin yleinen tuki Toteutetaan pääsääntöisesti lapsen omassa ryhmässä Ennen tehostettua tukea lapsen on täytynyt saada yleistä tukea Tehostetun tuen aloittamiseksi tehdään pedagoginen arvio, joka käsitellään moniammatillisesti Pedagoginen arvio toimii tehostetun tuen päätöksenä Tuki suunnitellaan oppimissuunnitelmaan Konsultointiapuna erityislastentarhanopettaja. Starttiluokkaa varten täytyy esiopetuksessa tehdä tehostetun tuen päätös ja siihen kuuluvat asiakirjat.

10 Erityinen tuki Päätöksen tekeminen esiopetusvuonna harvinainen
Tarpeen silloin kuin tehostetun tuen keinoinkaan lapsi ei saavuta esiopetuksen oppimistavoitteita tai jos lapsen opetus on muista painavista syistä aiheellista järjestää erityisopetuksen ryhmässä/integroidussa erityisryhmässä. Päätöksen erityisen tuen aloittamisesta tekee perusopetusjohtaja pedagogisen selvityksen ja asiantuntijalausunnon pohjalta. Ennen päätöstä suoritettava huoltajan kuuleminen Päätös pidennetystä oppivelvollisuudesta tehdään ennen perusopetukseen siirtymistä Viimeistään 3 kk päätöksestä tehdään HOJKS Vain poikkeustapauksissa voidaan päätös tehdä ilman pedagogista selvitystä Erityisen tuen suunnittelussa voi apuna olla erityislastentarhanopettaja.

11 Yleistä tietoa tuesta Tuen saaminen on lapsen oikeus eikä huoltajakaan voi sitä kieltää Lapsi voi saada vain yhdentasoista tukea kerrallaan, tukimuotoja voi käyttää kaikilla tuen tasoilla yksittäin ja samanaikaisesti toisiaan täydentävästi Tuessa edetään aina portaittain Tuen asioissa esiopetus toimii ns. lähivanhemman kanssa ellei toisin ole pyydetty Tuesta vastaa lähtökohtaisesti aina oma opettaja ja se toteutetaan omassa ryhmässä

12 Tukitoimia Apuvälineet Avustajapalvelut Erityisen tuen ryhmään integroitua opetusta Eriyttäminen Havainto- ja apumateriaalit Huoltajapalaveri / huoltajan tuki Joustavat ryhmittelyt Kahdenkeskiset keskustelut Kehoitus opiskelun tehostamiseksi Kerhot KiVa-tuki Kokoaikainen erityisopetus Kommunikointitavat Konkretisointi Kotitehtävien eriyttäminen Koulunkäyntiohjaajan tuki LUKI-opetus Luokan kertaaminen Läksyapu Ohjaus Fiilari-toimintaan Ohjaus- ja tukipalvelut Ohjaus oppilashuollon piiriin Opetuksen rytmittäminen Oppilaanohjaus Oppimaan oppimisen taitojen vahvistaminen Oppimateriaalit Osa-aikainen erityisopetus Paikka luokassa Pienessä ryhmässä opiskelu Pienryhmäopetus Puheopetus Rinnakkain opetus S2-opetus Samanaikaisopetus Selkeät säännöt Säännöllinen palaute Tehtävien jakaminen osiin Toimintaohjeiden yksinkertaistaminen Tukiopetus Työskentelytavat Vaihtoehtoiset opetusmenetelmät Vaihtoehtoiset opiskelustrategiat Varoitus hylätystä arvosanasta Yhteisopettajuus Yleisopetuksen ryhmään integroitua opetusta KAIKKI ANNETUT TUKITOIMET KIRJATAAN WILMAAN

13 Yleistä pedagogisista asiakirjoista
Asiakirjat siirtyvät automaattisesti lapsen tulevaan kouluun Esiopettajan vastuulla on, että ne sisältävät ajantasaista tietoa (tarkistetaan aina keväällä) Esiopettajan kuuluu tiedottaa huoltajia asiakirjojen siirtymisestä lapsen tulevaan kouluun Allekirjoitetut versiot asiakirjoista säilytetään lukollisessa arkistossa ja ne jäävät lähettävän yksikön arkistoon – poikkeuksena pedagoginen selvitys Pedagoginen selvitys + kuulemislomake toimitetaan perusopetusjohtajalle päätöksentekoa varten, jonka jälkeen se toimitetaan koulupsykologien arkistoon. Pedagoginen arvio ja pedagoginen selvitys käsitellään moniammatillisesti (konsultoiden) Asiakirjoja voi toimittaa sovitusti tutustuttavaksi Wilman kautta Esiopetusyksikön johtaja vastaa siitä, että asiakirjat tulevat asianmukaisesti tehtyä hänen johtamassaan yksikössä

14 Oppimissuunnitelmat ja HOJKSit ovat vuosittain tehtävä lokakuun loppuun mennessä.
Ohje löytyy Pedanetin Varhaiskasvatus-sivulta Sisällön tulee olla opetuksen järjestämisen kannalta välttämätöntä, ei diagnooseja eikä ominaisuuksia Ei pidä kirjata sellaista, mitä ei voida toteuttaa Asiat kirjataan selkein käsittein, konkreettisesti, riittävän yksityiskohtaisesti ja arkikieltä käyttäen

15 Nivelvaiheet Varhaiskasvatus esiopetus perusopetus Tietoa siirretään nivelvaihepalavereissa, joista lähettävä yksikkö huolehtii (varsinkin eskariin siirryttäessä, lupa-asiat huomioiden) Sovitaan asioista huoltajien kanssa. Huoltajille on kerrottava tuen järjestämisestä ja tietojen siirtymisen tärkeydestä Varhaiskasvatussuunnitelma tulevaan esiopetusyksikköön huoltajan suostumuksella Perusopetukseen tiedot Wilman kautta, lupaa ei tarvita. Tutustumismahdollisuudet sekä eskariin että kouluun. Yksiköt huolehtivat kutsukirjeen lähettämisestä ja taustatietojen keräämisestä parhaaksi katsomallaan tavalla.

16 Oppimisen tuki ja oppilashuolto
Lapsi kohdataan aina kokonaisuutena Erilaisista suostumus-, kirjaamis- ja tiedonsiirtokäytännöistä huolimatta lapsen asioita voidaan käsitellä kokonaisuutena, kunhan muistetaan… …Pyytää suostumus asioiden käsittelemiseen …Kirjaaminen oppilashuoltokertomukseen … Pyydetään lupa tietojen siirtämiseen (Oppilashuollon järjestämisen kannalta välttämätön tieto saa siirtyä sitä järjestäville tahoille ilman suostumustakin)

17 Asiakirjojen säilytys
Pedagogiset asiakirjat 10 vuotta oppivelvollisuuden päättymisestä Oppilashuollon asiakirjat 100 vuotta tai 50 vuotta ko. henkilön kuolemasta. Lausunnot hävitettävä tai annettava takaisin huoltajalle esiopetusvuoden päätyttyä, sillä arkaluonteiset asiat on poistettava rekisteristä välittömästi sen jälkeen, kun käsittelylle ei enää ole perustetta.

18 ”Sellaista kertomusta kuin lapsi kuulee itsestään kerrottavan, sellaista kertomusta hän itsestään jatkaa.”


Lataa ppt "Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google