Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa
OSAA! Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa - Mälkönen

2 ”Heräsi tarpeesta, kasvoi innolla, kehitettiin yhteistyössä!”
Turussa 2012 Mälkönen Saara Aavikko Mervi Sankinen Suvi Grönqvist Jukka Vänni Tuija OSAA! –paketin taustalla on joukko toimijoita, jotka kaikki työskentelevät itse arjessa peruskoulun luokanopettajina ja erityisopettajina. HISTORIASTA Ilpoinen, tarve listata asiat joita opetan ja arvioin Työryhmä joka kehittti OPS:ia, pääsin mukaan, imin tietoa, opin SYNTYI 1. LISTA ÄLÄ NYT KUN KOHTA TULEE NIITÄ LIPPULAPPUSIA Oppilaan tuen asiakirjat tulossa, kannattaako edes muuta kehittää Kehitystyö jäihin YTE ja asiakirjat Ei sulje toisiaan pois, päinvastoin! Esittelyssä selviää kuinka… KIITOKSET! Tuijalle, joka on luonut uskoa että kehittäminen kannattaa Muulle työryhmälle panoksestaan ”TÄMÄ ON KUIN SYNNYTYS” Yksi sitten lopulta ponnisti sen maailmaan, mutta ilman kaikkien panosta ei koko tuotosto olisi saatu synnytettävään muotoon!” - Mälkönen

3 Saatesanat OSAA! –ajatuksen takana
Kukapa meistä ei tahtoisi kuulla olevansa taitava, osaavansa tänään jo paljon enemmän kuin eilen? Kukapa meistä ei tahtoisi loistaa tähtenä omalla taivaallaan ja olla se kirkkain kaikista edes pikkuruisen ohikiitävän hetken? Kukapa meistä on niin vahva, että ilman toisen muistutusta muistaisi itse joka hetki sen, että on arvokas, tärkeä, taitava? Keneltäpä se on pois, jos sen sanomme toiselle vaikka joka päivä pienimmästäkin syystä, sillä pienet asiat liikuttavat suuria järkäleitä parhaiten. Koetapa laittaa vuoren alle pikkukiviä, eikä aikaakaan kun näet sen jo liikahtavan! Turussa Saara Mälkönen - Mälkönen

4 MIKÄ OSAA!? OSAA! on lyhenne sanoista oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa. OSAA! –paketti on tarkoitettu työvälineeksi opettajalle ja sen kantavana ajatuksena on helpottaa opettajan arkea oppimisen seurannan ja arvioinnin välineenä sekä toimia opettajan oman työn kehittämisessä apuna. - Mälkönen

5 KOKO PAKETTI! ”VIHKONEN” SÄHKÖINEN MATERIAALI
Saatesanat OSAA! –ajatuksen takana Saatekirjeen opettajalle Saatekirjeen huoltajalle (s) Oppilastuntemuslomakkeen (s) Oppilaan lähikehityksen seurantalistat 1. ja 2. luokille (s) Ohjeet OSAA! -arviointilomakkeiden käyttöön OSAA! -arviointilomakkeen 1. ja 2. Luokille (s) Oppilaan itsearviointilomakkeet 1. ja 2. luokkien syksylle ja keväälle (s) Oppilaan tuen koontilistan (s) Koontilistan OHR-työn tueksi (s) SÄHKÖINEN MATERIAALI - Mälkönen

6 Läpivalaisu lomakkeistoon
- Mälkönen

7 Saatekirje huoltajalle
Kerrotaan lyhyesti OSAA! –paketista. Kirjeessä on erillinen ”tekstilaatikko”, johon on mahdollista kirjoittaa opettajan oma henkilökohtainen viesti. - Mälkönen

8 Oppilastuntemuslomake
Opettaja voi halutessaan pyytää huoltajia täyttämään oppilastuntemuslomakkeen. Lomake on luottamuksellinen ja sen täyttäminen tulee olla huoltajille täysin vapaaehtoista. - Mälkönen

9 Lähikehityksen seurantalista
Alkuopetuksen tavoitteet käyttäytymisen, sosiaalisten taitojen, työskentelytaitojen ja motivaation sekä kielellisten ja matemaattisten taitojen osalta. Opettajan ”tsekkauslista” oppilaan osaamisen arvioinnissa. Pohjana eriyttämisessä tai havainnollistavana dokumenttina huoltajatapaamisissa. - Mälkönen

10 OSAA!-arviointilomake
Oppilaan osaamisen seuraamiseen, arviointiin sekä opetuksen suunniteluun Tukee oppilaan yksilöllistä oppimista. Neliportainen arviointiasteikko, jossa oppilaan taitoja arvioidaan positiivisista lähtökohdista käsin. Asteikko toimii väripalkkia liikuttamalla. Pohjana arviointikeskusteluissa, joustavissa ryhmittelyissä, eriyttämisen ja tuen tarpeen arvioinnissa sekä erikseen sovittaessa se voi myös korvata lukukausitodistuksen. - Mälkönen

11 Itsearviointilomakkeet
Laadittu niin, että jokaiselle alkuopetuksen lukukaudelle on omat lomakkeensa. Kalat kuvaavat kielellisiä ja matemaattisia valmiuksia, jotka vaihtuvat opetussuunnitelman tavoitteita mukaillen. Rahat ovat käyttäytymistä, sosiaalisia taitoja, työskentelytaitoja ja motivaatiota kuvaavia arvioinnin kohteita. - Mälkönen

12 Oppilaan tuen koontilistan
Opettajan ”muistilappu” oppilaiden tuen tarpeen käytännön järjestelyistä. Koontilistaan kirjataan oman oppilasryhmän jäsenten opetuksen järjestämistä koskevat sopimukset ja huomioitavat asiat, jotka on arjessa hyvä muistaa ja jotka on kirjattu vaikkapa oppimissuunnitelmaan. Tuen koontilistan voi halutessaan jättää vaikkapa sijaisopettajalle ohjeistukseksi. - Mälkönen

13 Koontilistan OHR-työn tueksi
Oppilashuoltoryhmän työn tueksi Täytetään niistä oppilaista, joiden asioita OHR:n kyseisessä kokouksessa käsitellään. Koontilista on SALAINEN ja sen tuhoamisesta kokouksen jälkeen vastaa listan täyttänyt henkilö. - Mälkönen


Lataa ppt "Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google