Työpaikkaohjaajakoulutus 2 ov

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
- Opettajan materiaali
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Ops seminaari Askola.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
TET =Työelämään tutustuminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
TET =Työelämään tutustuminen
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Työpaikkaohjaajakoulutus 2 ov  

TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS 2OV TAVOITTEET Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Työssäoppiminen ja näyttöjen toteuttaminen SISÄLTÖ Opiskelijalähtöinen ohjaaminen Opiskelijan arviointi työpaikalla

Koulutuksen rakenne Suomessa

AMMATILLINEN KOULUTUS JA TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ Ammatillisessa koulutuksessa tulee ottaa erityisesti huomioon työelämän tarpeet varmistamalla ammatillisen koulutuksen työelämävastaavuus, laatu ja ajantasaisuus. Koulutusta järjestettäessä tulee olla yhteistyössä elinkeino- ja muun työelämän kanssa (laki ammatillisesta koulutuksesta 630/1998, 6§). Työ- ja elinkeinoelämältä tarvitaan tietoja tulevaisuuden määrällisistä ja laadullisista osaamistarpeista valtakunnallisesti, alueellisesti ja paikallisesti.

Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Tavoitteena on oman alan ammatillisen koulutuksen tavoitteiden tunteminen vahvistaa ammattikoulutuksen arvostusta ja vetovoimaisuutta mahdollistaa erilaiset koulutuksen järjestämismuodot ammatillisen koulutuksen kehittäminen työelämälähtöiseen suuntaan edistää työssäoppimista ja osaamisen arviointia näyttöjen avulla sekä parantaa työpaikoilla järjestettävän koulutuksen laatua mahdollistaa opettajien ja asiantuntijoiden vaihtoa.

Lainsäädäntö ja suositukset Laki ammatillisesta koulutuksesta (630/1998, muutokset 601/2005) Asetus ammatillisesta koulutuksesta (811/1998, muutokset 603/2005) Lisäksi työssäoppimista sivuavat seuraavat lait ja asetukset Laki nuorista työtekijöistä(1998/1993 muutettu 745/98) Asetus nuorille työntekijöille erityisen haitallisista ja vaarallisista töistä(475/2006) Työturvallisuuslaki(738/2002) Vahingonkorvauslaki(412/1974)

Mitä työssäoppiminen on Ohjattua ja arvioitua opiskelua työpaikalla ja kolmen vuoden tutkinnossa laajuudeltaan vähintään 20 opintoviikkoa. Työssäoppimisesta laaditaan aina kirjallinen yhteistyösopimus oppilaitoksen ja yrityksen kesken (puitesopimus=lain edellyttämä sopimus työssäoppimisen järjestämiseen liittyvistä vastuista ja velvoitteista oppilaitoksen ja työpaikan välillä Lisäksi opettaja, työpaikkaohjaaja ja opiskelija tekevät opiskelijakohtaisen työssäoppimissopimuksen. Sopimuksessa sovitaan opintojen tavoitteet, sisällöt, opintojen kesto ja ajoitus sekä vastuut työssäoppimisen aikana).

…jatkuu Mitä työssäoppiminen on Opetussuunnitelmassa kuvataan työssäoppimisen tavoitteet Opiskelija oppii työpaikalla osan tutkintoon kuuluvasta ammattitaidosta sekä saa yleisiä valmiuksia työelämää ja elinikäistä oppimista varten. Opiskelijalle tehdään henkilökohtaiset tavoitteet (hops, tops). Työssäoppiminen auttaa opiskelijaa etenemään ammatillisessa oppimisessa ja on tärkeä osa ammattitaidon kehittymistä.

Ammattiosaamisen näyttö Ammattiosaamisen näytöissä opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä, miten hyvin hän on saavuttanut ammatillisten opintojen tavoitteet ja opetussuunnitelman perusteissa määritellyn työelämän edellyttämän ammattitaidon Näyttöjen tehtävänä on ammatillisen koulutuksen laadun varmistaminen ja koulutuksen ja työelämän vastaavuuden parantaminen Näytöt annetaan ammatillisten opintokokonaisuuksien keskeisestä osaamisesta Näytöissä käytetään kansallisia näyttöaineistoja, joissa on kuvattu näyttö, näyttöympäristö, näyttötehtävät, näyttöjen arviointi ja näytön dokumentointi Näytössä arvioidaan opiskelijan osaamista työpaikalla tai oppilaitoksessa On koulutuksen järjestäjän ja työelämän yhdessä suunnittelema, toteuttama ja arvioima työtilanne tai työprosessi

… jatkuu Ammattiosaamisen näyttö Näytössä opiskelija tekee samoja työtehtäviä kuin muutenkin työssäoppimisjaksonsa aikana Ammattiosaamisen näytön suunnittelu lähtee opiskelijan oppimistavoitteista ja työtehtävistä työssäoppimisjaksolla Näyttö voi kestää muutamasta tunnista useampaan päivään Näytön aikana opiskelija voi kysyä neuvoja ja työpaikkaohjaaja voi tarpeen mukaan ohjata opiskelijaa näytön aikana Arviointikriteerien on oltava kaikkien osapuolten tiedossa Opettaja perehdyttää opiskelijan ja työpaikkaohjaajan arviointikriteereihin

… jatkuu Ammattiosaamisen näyttö Työpaikkaohjaaja kerää tietoja opiskelijan osaamisesta seuraamalla työntekoa ja havainnoimalla ennakkoon sovittuja arvioinnin kohteita. Arviointikeskusteluun osallistuu opiskelija, työpaikkaohjaaja ja opettaja. Opettaja varmistaa, että arviointi tehdään sovittujen arvioinnin kohteiden ja kriteerien mukaan. Opiskelija kertoo ensin oman arviointinsa näytöstä verraten osaamistaan asetettuihin tavoitteisiin ja arviointikriteereihin, sitten työpaikkaohjaaja arvioi ja opettaja tekee yhteenvedon arvioinnista.

Ammattiosaamisen näytöissä arvioidaan työprosessin hallintaa työmenetelmien, - välineiden ja – materiaalien hallintaa työn perustana olevan tiedon hallintaa elinikäisen oppimisen avaintaitoja Opas: Työpaikkaohjaaja opiskelijan arvioijana s. 9-23

Oikeudet ja vastuut työssäoppimisessa Työssäoppimisessa on kolme osapuolta: työnantaja, työntekijä ja oppilaitos. Jokaisella on omat vastuunsa ja oikeutensa työssäoppimisen suhteen. Oppilaitos ja opettaja - varmistaa työpaikan edellytykset työssäoppimisen järjestämiseksi - tekee sopimukset työnantajan kanssa - huolehtii työpaikkaohjaajien koulutuksesta - tukee työpaikkaohjaajaa ja opiskelijaa oppimisen aikana - osallistuu arviointikeskusteluun Työpaikka - sopii oppilaitoksen kanssa työpaikalla tapahtuvan opiskelun järjestämisestä - nimeää vastuullisen työpaikkaohjaajan - ohjaa ja arvioi opiskelijan oppimista työpaikalla - tiedottaa työpaikan henkilöstölle työssäoppimisesta

…jatkuu Oikeudet ja vastuut työssäoppimisessa Opiskelija - hankkii/ ehdottaa itseään kiinnostavan työssäoppimispaikan - laatii itselleen tavoitteet jakson suhteen yhdessä opettajan /työpaikkaohjaajan kanssa - yhdistää koulussa opittua teoriatietoa käytäntöön - pyrkii saamaan kattavan kokonaiskuvan yrityksen toiminnasta - itsearvioi työssäoppimistaan.

Millainen on hyvä työssäoppimispaikka? Noudatetaan työssäoppimisen periaatteita (opiskelija ei korvaa vakinaista henkilökuntaa!). Työturvallisuuteen liittyvät asiat ovat kunnossa. Perehdyttäminen toteutuu. Työtehtävät ovat monipuolisia ja vastaavat oppimisen tavoitteita. Opiskelijaa ohjaa koulutettu työpaikkaohjaaja, joka on sitoutunut työhönsä. Opiskelija saa säännöllistä ja kehittävää palautetta. Arviointikeskustelu toteutetaan kolmikantaperiaatteella. Luottamus ohjausta, arviointia kohtaan vedenpitävä, haluttuja yhteistyökumppaneita, kuitenkin ”jalat maassa” -periaatteella toimivia.

Kenestä työpaikkaohjaaja? Tarvitaan avointa asennetta, halua kehittyä. Edustat oman alasi ammattilaista ja haluat jakaa osaamistasi. Tunnet työpaikkasi toimintatavat ja sinulla on riittävät resurssit käytössäsi (aikaa keskusteluille, ohjaukselle). Olet kiinnostunut nuorista ja haluat työskennellä heidän kanssaan (haastavat opiskelijat). Olet sitoutunut tehtävääsi ja sinulla on kyky kohdata ja ratkaista erilaisia tilanteita. Sinulla on taito ohjata toisia ja olet valmis antamaan ja ottamaan palautetta vastaan (kuuntelun taito).

… jatkuu Kenestä työpaikkaohjaaja? Sinulla on hyvät vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot, kykyä kuunnella ja keskustella vaikeistakin asioista. Haluat tehdä yhteistyötä oppilaitoksen ja opettajan kanssa. Kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Olet johdonmukainen ja jämäkkä, pidät sopimuksista kiinni. tehtävä: omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden miettiminen

Työpaikkaohjaaja tuntee ammatillisen koulutuksen yleisen rakenteen ja koulutuksen järjestämismuodot hahmottaa ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteet (erilaiset opsit) kehittää ammatillista koulutusta työelämälähtöiseen suuntaan suunnittelee työssäoppimista ja näyttöjä omalla työpaikallaan ja toteuttaa osaamisen arvioinnin yhdessä opiskelijan ja opettajan kanssa noudattaa annettuja säädöksiä, määräyksiä, alan sopimuksia sekä työsuojelu- ja turvallisuusohjeita

…jatkuu Työpaikkaohjaaja toimii yhdyshenkilönä työpaikan, opettajan ja oppilaitoksen välillä varmistaa, että työpaikka on tarkoituksenmukainen oppimisympäristö perehdyttää opiskelijan suunnittelee työssäoppimista ja näyttöjä yhdessä opettajan ja opiskelijan kanssa toteuttaa työssäoppimista ja näyttöjä laadittujen sopimusten ja suunnitelmien mukaisesti opettaa, ohjaa ja tukee opiskelijaa työssäoppimisen ja näyttöjen aikana

…jatkuu Työpaikkaohjaaja toimii ratkaisijana ristiriitatilanteissa vahvistaa opiskelijan itsetuntoa antaa palautetta ( jatkuvaa, päivittäistä, sanallista, sanatonta, vuorovaikutteista) arvio opiskelijan osaamista yhdessä opiskelijan ja opettajan kanssa vakiinnuttaa työssäoppimisen osaksi työyhteisönsä toimintaa työpaikkaohjaaja edistää opiskelijan henkilökohtaista kasvua.

… jatkuu Työpaikkaohjaaja Osaa arvioida työssäoppimisen ja näyttöjen toteuttamismahdollisuuksia omassa työyhteisössään. Tiedostaa eri tapoja toteuttaa työssäoppiminen ja näytöt työpaikalla. Hän kehittää työpaikkaa oppimisympäristönä. Työssäoppimisen tarkoitus on täydentää kouluoppimista, jolloin osa tutkintoon kuuluvista asioista opitaan työpaikoilla. Vaikka työssäoppimisjaksoihin liittyvä tavoiteltava oppiminen määritelläänkin etukäteen, opitaan jakson aikana paljon muutakin kuin ennalta suunniteltuja opintoihin liittyviä asioita.

Työssäoppimisen aikana Opiskelijat tutustuvat työelämän pelisääntöihin sekä alan käytäntöihin. Opiskelijalle muodostuu ehkä ensi kertaa käsitys myös työn arvoista. Työpaikalla opitaan asiakaspalveluun ja laatuun liittyviä asioita, vuorovaikutustaitoja, pitkäjänteisyyttä ja työskentelemään nopeassa tahdissa ja tekemään eriasioita samanaikaisesti. Työssäoppiminen kehittää ammatillisen koulutuksen lisäksi myös työelämää ja merkitsee usein myös työpaikalle mahdollisuutta oppia. Opiskelijan kysellessä ja kyseenalaistaessa tulee myös työpaikkaohjaajan pohdittua omia käsityksiään ja työskentelytapojaan. Parhaimmillaan nämä keskustelut tuottavat uusia, parempia toimintatapoja.

Opiskelijan vastaanottaminen ja perehdyttäminen Opiskelijan tullessa työssäoppimaan työpaikalle, hänelle tulee olla valmiiksi nimetty työpaikkaohjaaja, joka ottaa hänet vastaan. Työssäoppimisen ohjaamisen onnistumisen edellytyksenä on, että työpaikkaohjaajan ja opiskelijan välillä vallitsee luottamuksellinen ohjaussuhde. Ohjaussuhteen alussa on tärkeää, että työssäoppija tuntee itsensä tervetulleeksi työyhteisöön. Tilanne voi olla hänelle jännittävä, ja siksi työpaikkaohjaajan on hyvä pyrkiä muodostamaan turvallinen ilmapiiri. Monille nuorille ensimmäinen työssäoppimisjakso voi olla ensimmäinen kontakti työelämään. Opiskelijan vastaanottoon tulisi varata aikaa ja tutustua häneen ja hänen lähtötasoonsa ja tavoitteisiinsa työssäoppimisen suhteen. Tärkeää on, että koko työyhteisö on tietoinen opiskelijasta.  

…jatkuu Opiskelijan vastaanottaminen ja perehdyttäminen Opiskelija perehdytetään työpaikkaan muiden uusien työntekijöiden tavoin. On kuitenkin otettava huomioon erilaiset opiskelijat ja heidän ohjaustarpeensa. Kaikki opiskelijat eivät välttämättä ole perillä kaikista työelämän ”pelisäännöistä”, mitkä taas osalle ovat itsestään selvyyksiä. Työssäoppimisjakson aikana opiskelijan tulisi saada tuntuma paitsi omaan työalueeseensa, myös kokonaiskuva työpaikan toiminnasta ja siellä tehtävästä työstä. Työpaikan sisäisiä sääntöjä ja menettelytapoja on hyvä korostaa. Erityisesti pitää huomioida opiskelijan perehdyttäminen työturvallisuuteen.

…jatkuu Opiskelijan vastaanottaminen ja perehdyttäminen Perehdyttämisessä on hyvänä apuvälineenä esim. perehdyttämiskansio, työpaikan kotisivut tai vastaavat muut työpaikan esitteet . Hyvin suunniteltu ja toteutettu vastaanotto ja perehdyttäminen auttavat opiskelijaa pääsemään mahdollisimman nopeasti työtehtäviin kiinni ja luo samalla myönteisen asenteen tulijalle. Kaikkien osapuolien on oltava selvillä työsuojeluun, tapaturmiin ja vahingonkorvauksiin liittyvistä vastuista ja vakuutuksista. On varmistettava, että opiskelija on perehtynyt asioihin jaon tietoinen velvollisuudesta noudattaa työstä ja työturvallisuudesta annettuja ohjeita ja määräyksiä.

…jatkuu Opiskelijan vastaanottaminen ja perehdyttäminen - On hyvä huolehtia seuraavista seikoista : työyksikön toiminta-ajatus, liike-idea työturvallisuus, ensiaputoiminta henkilöstö tilat, työtehtävät, ergonomia työaika poissaolot matkapuhelimen käyttö ruokailut pukeutuminen/suojavaatetus/suojavälineiden käyttö koneet ja laitteet, niiden käyttö- ja hoito-ohjeet vaitiolovelvollisuus

Mitä oppiminen on? oppijan oman aktiivisen toiminnan tulos, jolloin aiemmin opittu ohjaa uuden oppimista muutosta tiedoissa, taidoissa, asenteissa ja käyttäytymisessä, oppimista ohjataan tiettyyn suuntaan tarvitaan myös ajattelua ja arviointia siitä, mitä tehtiin, miten sen voisi tehdä toisin tai vielä paremmin oppiminen tapahtuu vaiheittain ja on tavoitesuuntautunutta tietoista ja järjestelmällistä  oppimistavoitteiden selkeys ja kirjaaminen, oppimisen erilaisien tapojen tiedostaminen oppilaitoksessa omaksutut tiedot ja työelämän kokemukset yhdistyvät, palautetta onnistumisista ja kehittymisen tarpeista ohjauksella opiskelija oppii itse arvioimaan omaa osaamistaan ja kehittymistään

Opiskelijalähtöinen ohjaaminen opiskelijalle luodaan mahdollisuuksia oppia ja hankkia tietoa erilaisin tavoin (erilaiset oppimistyylit, opiskelun vaihe, sopiva ohjauskäytäntö) kehitetään yksilöllisiä työssäoppimistilanteita lähtökohdiltaan erilaisille opiskelijoille (oppimisenvaikeudet, maahanmuuttajat) tukee opiskelijan motivaatiota ja ammatillista kasvua auttaa opiskelijaa löytämään itseä kiinnostavia asioita antaa ohjauksen alkuvaiheessa opiskelijalle konkreettisia sääntöjä toimintaan vahvistaa opiskelijan uskoa itseensä

…jatkuu Opiskelijalähtöinen ohjaaminen lisätä opiskelijan tehtävien vaikeusastetta vähitellen ja kannustaa ottamaan haasteita rohkaista kysymään antaa rehellistä ja kannustavaa palautetta pohtia, miten kehittää omaa ohjaustaan auttaa opiskelijaa yhdistämään aiemmin opittu uuteen asiaan opastaa ja tarjota selkeitä malleja

Erityistä tukea tarvitseva opiskelija ammatillisessa koulutuksessa vammaisuuden, sairauden, kehityksessä viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun syyn vuoksi erityisiä opetus- tai oppilashuoltopalveluja tarvitsevien opiskelijoiden opetus annetaan erityisopetuksena. (Laki 630/1998, 20§) Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa sellaisen ammattipätevyyden, jonka avulla hänellä on mahdollisuus työllistyä ja menestyä työssä saa valmiuksia jatko-opintoihin saa yhteiskunnan jäsenenä tarvittavia perustietoja ja taitoja sekä elämänhallinnan valmiuksia Opetussuunnitelman perusteet. Määräys 12/011/2001

Oppimisvaikeudet lukivaikeus kielelliset erityisvaikeudet matematiikan erityisvaikeudet tarkkaavaisuuden ja toiminnan ohjauksen vaikeudet motoriset vaikeudet hahmottamisen vaikeus omaan elämäntilanteeseen vaikuttavat ongelmat kuulo-, näkö- tai liikuntavaikeus maahanmuuttajat  heikko opiskelumenestys, motivaation puute

Ongelmia saattaa esiintyä suullisten ohjeiden ymmärtämisessä kirjallisen materiaalin tuottamisessa matematiikan taitoja vaativissa tehtävissä muistamisen vaikeus – heikko työmuisti hitaus työtehtävien suorittamisessa osaamisen kapea-alaisuus työaikojen noudattamisessa tarkkavaisuuden ja hahmottamisen vaikutukset työssä itsetunto-ongelmat epävarmuus, epäonnistumisen pelko sosiaalisten taitojen puute aistivammoista johtuvat rajoitteet jännittämisestä johtuvat ongelmat

Arviointi : Työpaikkaohjaaja opiskelijan arvioijana -opas arviointi tehdään suhteessa alan ammatillisen koulutuksen tavoitteisiin ja työssäoppimisen laatuvaatimuksiin yhdessä opettajan kanssa lähtökohta on tutkinnon perusteissa esitetyt tavoitteet arvioidaan työssäoppimista ja näyttöjä työelämän osaamisvaatimuksia painottaen tarkoitus on kehittää ja kannustaa opiskelijaa arviointia suorittaa opettajan ohella työpaikkaohjaaja sekä opiskelija itse annetaan opiskelijalle kannustavaa palautetta

Työssäoppiminen on mahdollisuus opiskelijalle oppia erilaisissa työympäristöissä saada tukea ammatilliseen kasvuun ja erikoistumiseen syventää ammatillista osaamista ja saada ajanmukaisia työelämävalmiuksia tutustua työelämän pelisääntöihin ja työtapoihin kehittää vuorovaikutustaitoja ja saada monipuolisia kontakteja kehittää vastuuntuntoa työstä ja opiskelusta sekä lisätä opiskelumotivaatiota itsenäistyä ja työllistyä

Työssäoppiminen on mahdollisuus myös oppilaitokselle ja opettajalle monipuolistaa oppimisympäristöjä parantaa koulutuksen tunnettavuutta työelämässä pitää yllä ja kehittää opettajien ammattitaitoa monipuolistaa opiskelijan arviointia