Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
QR- koodit ja mobiilitentti
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Tietorakenteet ja Algoritmit 3 op. Opintojakson tavoitteet Yleistavoitteena on, että opiskelija hallitsee yleisimpien tietorakenteiden toteuttamisen ja.
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Euran lukion hevoskurssit (RT1) Hevosen kanssa – peruskurssi Sis ä lt ö ja tavoitteet: Ruokinnan perusteet (teoria 2 x 2h koululla + k ä.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Tytöt teknologian taitajiksi
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Way Sosiaalinen tilinpito ja muu hankkeen asiakasseuranta - Way hankkeen takana kolme toimijaa (ELY-keskus, Hyvinkään kaupunki ja Pohjois-Uudenmaan TE-toimisto)
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Liikunnan arviointi luokilla
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Ops 2016 ja arviointi.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.. OHJAAN. fi sivusto kokoaa Tpk- hankkeen tulokset ASIAKASKUUNTELUT Tpk:t ja TA:t OPSO-PEDAGOGIIKAN UUSIA.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TET =Työelämään tutustuminen
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Joustavat oppimispolut
Tietotekniikan opetuksen perusteet
[Otsikko] Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit maecenas porttitor congue massa fusce [Vaihda seuraavat nimet ja tittelit oikeisiin.
Mitä uskonto on?.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Pedagogiset aineopinnot lv
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
TET =Työelämään tutustuminen
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Opettajan pedagoginen ajattelu
Esityksen transkriptio:

Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi Sami Yli-Pentilä 2011

JAKSON JA TUNTIEN SUUNNITTELU JAKSON TAVOITE JAKSON OSATAITOJA JA –TAVOITTEITA, YDINASIOITA - 4. TUNTSARI 4. TUNNIN OSATAIDOT JA –TAVOITTEET - 2. TUNTSARI 3. TUNTSARI 3. TUNNIN OSATAIDOT JA –TAVOITTEET - 1. TUNTSARI 1. TUNNIN OSATAIDOT JA -TAVOITTEET - 2. TUNNIN OSATAIDOT JA –TAVOITTEET - ALKU

KUVAUKSIA tuntsarin tekstien sisällöistä TAVOITE SISÄLTÖ ORGANISOINTI+AIKA ARVIOINTI+PALAUTE Ydinasiat, joista myös annatte palautetta, ja jotka oppilaiden on tarkoitus tunnin aikana oppia. Ainakin ”must know” –tason tavoitteet. Lisäksi voi olla ”should know”- ja ”nice to know” –tason tavoitteita. Erittele myös PM, K, SA –tavoiteet. Harjoite, jossa harjoitellaan tavoitteessa olevaa asiaa. Kirjaa lyhyesti ja ytimekkäästi. Ei tarvi selostaa, kaikkia sääntöjä yms. koska ne näkyvät RIITTÄVÄLLÄ tasolla TAVOITTEISSA tai ORGANISOINNISSA. Kuva, seloste, opetus- tai oppimismenetelmä, välineet ja niiden paikat, jaot, oma sijoittuminen, oppilaiden liikuttelu, näyttösuunnat, oppilas- vai openäyttö, kiertosuunnat, pistetyöskentelyssä aika/piste, jne. = TUETAAN OPPILASTA TAVOITTEESEEN PÄÄSEMISESSÄ. Mistä/millaista palautetta annetaan ja mitä jää numeron antamisen tueksi käteen (vrt. TAV.) Kaikissa harjoitteissa arvioidaan jotain konkreettista, ja siitä OPPILAS saa jotain reittiä pitkin PALAUTETTA TEKEMISESTÄÄN. OPISKELIJAN TAVOITE ON, ETTÄ HÄNEN SUUNNITTELUAJATTELUNSA LÄHTISI LIIKKEELLE OPPIMISTAVOITTEESTA.

TERMIEN SELITYKSIÄ ”Ydinasiat” = ne päätavoitteet, joiden ympärille muita asioita kasataan (vrt. ”must know”) ”must know” = ensimmäisen tason tavoite, jonka kaikki saavuttavat tunnin aikana (tai viimeistään seuraavalla kerralla) ”should know” = toisen tason tavoite, jossa osaaminen vastaa arvosanaa 8 ”nice to know” = kolmannen tason tavoite, jossa osaaminen vastaa arvosanoja 9-10 ”PM” = psykomotorinen eli liikkumiseen ja liikkeeseen kohdistuva oppimis- tai taitotavoite ”K” = kognitiivinen eli tiedollinen oppimistavoite ”S-A” = sosiaalis-affektiivinen eli tois(t)en kanssa toimimisen, tunne- ja elämyskokemusten oppimistavoite (vrt. sosioemotionaalinen)

LIIKUNNAN TUNTISUUNNITELMAPOHJA ryhmä:___ aika:___________ paikka:____________ TUNNIN PÄÄTAVOITE:______________________________________________________ Tavoitteet Sisältö/harjoitteet Organisointi+aika Arviointi+Palaute

Opetus-/kasvatusfilosofian peili (vrt. käyttöteoria) TAVOITTEELLISTA, MIELEKÄSTÄ TOIMINTAA SUUNITTELU > TOTEUTUS > ARVIOINTI > (MUUTOKSET) > SUUNNITTELU > TOTEUTUS … VALINTOJA: PALAUTTEENANNON MUOTO ERIYTTÄMISRATKAISUT ONGELMIEN RATKAISEMINEN RESURSSIEN KOHDISTAMINEN (ESIM. HEIKOIN KOLMANNES) Ohjaus ja harjoittelu auttavat toteuttamaan käytännön työssä näitä SUUNNITTELU: TAV. SIS. ORG. ARV. MENETELMÄT MÄÄRÄ? LAATU? Suunnitel-massa eläminen

OPETTAJUUDEN RAKENTAMISEN PALIKOITA Kokemukset koulusta ja opetuksesta Käsitys oppimisesta … Käsitys tiedosta Oma opetusfilosofia, oma opettajuus, oma käyttöteoria Eettiset ja moraaliset periaatteet Uskonto-suhde Arvot Ihmis-käsitys

Opiskelijan aktiivinen rooli opiskelujen ja ohjauksen aikana: OMA OPETUSFILOSOFIA, KÄYTTÖTEORIA, …