Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa."— Esityksen transkriptio:

1 KOULUIKÄ PS2 LAJM

2 TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa

3 TEHTÄVÄ Mitä asioita koulukypsältä lapselta odotetaan? Miksi näitä taitoja tarvitaan? Mitä asioita sinä osasit kuin aloitit koulun? Katso video: – http://areena.yle.fi/1- 1681225

4 Koulukypsyyden edellytykset Fyysinen kehitys: – perusmotoriikka ja fyysinen kestävyys Kognitiivinen kehitys: – näön ja kuulon riittävä hahmotuskyky – kielelliset perusvalmiudet Sosiaalinen ja emotionaalinen kehitys: – kyky ottaa muut huomioon Opiskelumotivaatio

5 TEHTÄVÄ Mitä muistat alakoulun liikuntatunneilta? – miten alakoulun liikuntatunnit ovat vaikuttaneet nykyisiin harrastuksiisi? – miten suhtauduit liikuntatunteihin?

6 TEHTÄVÄ Psykologisten tutkimusten mukaan lasten itsetunto on keskivertoa heikompi, jos heidän liikunnan arvosanansa ovat heikkoja (1) Miten liikuntaharrastus tukee itsetuntoa? (2) Millaisia kielteisiä vaikutuksia liikunnalla voi olla lasten itsetunnolle?

7 Kouluikäinen ja muisti Kouluikäisen työmuistin nopeus ja tehokkuus kasvaa huomattavasti johtuen: – aivojen kypsymisestä, kehittymisestä – uusien taitojen oppimisesta koulussa Opiskelun edetessä kouluikäinen oppii: – painamaan säilömuistiin tehokkaammin tietoa ja – hakemaan tietoa tehokkaammin säilömuistista

8 Metakognitio Oman älyllisen toiminnan tiedostamista ja itsearvioinnin taitoja (1) Taidollinen metakognitio – ongelmanratkaisun suunnittelu ja ohjaaminen (2) Tiedollinen metakognitio – ymmärrys omasta ja muiden ajattelusta ja toimintatavoista

9 TEHTÄVÄ Täydennä opettajan jakama tehtävämoniste Jean Piaget’n teorian kolmannesta ja neljännestä vaiheesta kirjan sivujen 93–94 avulla

10 Kouluikäisen sosiaaliset suhteet Suhde vanhempiin on ambivalenttinen: – lapsi tai nuori kohdistaa vanhempiinsa samanaikaisesti sekä positiivisia että negatiivisia tunteita

11 Kouluikäisen sosiaaliset suhteet Kouluikäinen tasapainottelee kodin ja kavereiden välillä – vanhemmilta tarvitaan hoivaa, aikaa ja läheisyyttä – kaverisuhteet ovat yleensä toiminnallisia

12 Kouluikäisen sosiaaliset suhteet Kouluiässä lapsen sosiaaliset taidot kehittyvät enemmän kuin missään muussa ikävaiheessa – sosiaalisten taitojen merkitys elämällemme on suuri ja niiden perusta valetaan kouluiässä

13 Kuvalähteet http://sally206.rssing.com/chan-11002872/all_p15.html http://www.iltalehti.fi/perhe/2010020411057290_pr.shtml https://tiedebasaari.wordpress.com/2013/03/28/kouluiass a-harrastettava-saannollinen-liikunta-vahvistaa-luustoa-ja- estaa-murtumia-viela-vuosikymmenien-kuluttua/ https://sites.google.com/a/cms.k12.nc.us/ap-psych- 2a/kathleen-parnell---childhood-development http://www.slate.com/articles/health_and_science/science /2013/06/ambivalence_conflicted_feelings_cause_discomf ort_and_creativity.html http://www.desplainesschoolofmusic.com/Violin.php http://www.atl-spectrum.com/socialgroupsactivities.html


Lataa ppt "KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google