Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opettajan pedagoginen ajattelu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opettajan pedagoginen ajattelu"— Esityksen transkriptio:

1 Opettajan pedagoginen ajattelu
Opettajan tekemät ratkaisut ja valinnat opetusprosessin aikana tilanteiden ratkaiseminen intuition/järkeilyn avulla (kokemus lisää intuitiota) kokonaisuuden hahmottaminen lisää opettajan itsenäisyyttä

2 Suunnitteluvaihe Mistä lähden liikkeelle?
Mitä haluan oppilaiden oppivan seuraavaksi? Miksi se on tärkeää? Seuraavalla tunnilla käsitellään tämä asia. Millä tavalla opetan sen parhaiten? / Millä tavalla oppilaat oppivat parhaiten? Missä järjestyksessä esittelen sisällöt? Mitä oppilaat jo osaavat? Miten voin hyödyntää sitä uuden asian opiskelussa? Miten osallistan oppilaat asian käsittelyssä? Minulla on käytettävissä tämä materiaali. Siinä on seuraavaksi tämä asia ja nämä menetelmät. Käytänkö niitä? Mitä vaikeuksia ennakoin (esim. eriyttämisessä)? Miten varaudun niihin?

3 Opetustapahtuma Mitä ratkaisuja ja valintoja teen?
Tuntuuko järkevältä edetä suunnitelman mukaan vai muutanko sisältöjen käsittelyjärjestystä tai menetelmää? Mitä teen tässä tilanteessa (oppilaat eivät motivoidu, häiriköintiä, oppilaat innostuvat täysin toisesta aiheesta)? Ymmärtävät oppilaat asian? Osaavatko he paremmin / huonommin kuin tiesinkään? Käsittelenkö suunnittelemani sisällön vai palaanko taaksepäin / menen eteenpäin? Miten hyödynnän ilmennyttä osaamista? Miten eriytän? Huomaanko kaikki oppilaani? Tarvitseeko joku lisää tukea? Pitääkö esiintymiseni ja puheeni olla selkeämpää / hauskempaa / jämäkämpää?

4 Tunnin jälkeen Reflektointia
Oppivatko oppilaat käsiteltävän asian? Jos eivät, miksi eivät oppineet? Pitääkö sisältöä opiskella vielä lisää? Miten? Arvioinko oppilaiden oppimista oikeudenmukaisesti ja tasa-arvoisesti? Olivatko tunnilla tekemäni ratkaisut toimivia vai olisiko pitänyt tehdä jotain toisin? Miksi ne toimivat / eivät toimineet? Lähestyivätkö oppilaat asiaa aivan toisesta näkökulmasta, joka oli minulle vieras? Miten voisin hyödyntää tätä näkökulmaa jatkossa? Oliko käsiteltävä sisältö sittenkään tärkeä? Pitäisikö keskittyä toisiin asioihin? Mitä minun pitää oppia lisää? / Mitä tietoja tai ajattelutapojani minun pitää tarkistaa? Miten tuin opettajana kaikkia oppilaitani yksilöinä? Miksi joku oppilaistani herätti minussa vaikeita tunteita? Mitä arvoja opetustapani ja puheeni välitti oppilaille? Ovatko oppilaiden kotona vallitsevat arvot erilaisia? Miten ratkaisen tämän ristiriidan? Mitä opin tänään oppilailtani?


Lataa ppt "Opettajan pedagoginen ajattelu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google