Erityisopetuksen hallinnollinen päätösprosessi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
TUEN KOLMIPORTAISUUS Yleinen tuki,
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Pääperiaatteet (luonnos 2007)
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
TUPAKOINTI KOULUAIKANA
Yhteysopettajakoulutus
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Ops seminaari Askola.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Asiakas Esiopettaja/kelto
Opetussuunnitelma ops
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Esityksen transkriptio:

Erityisopetuksen hallinnollinen päätösprosessi Anttila Pauli aik. EHA1 EHA2,EMU,ESY,EO,EKU,EDY,ENÄ,EVY,ELA Erityisopetuksen hallinnollinen päätösprosessi

Pelkistettyä päätöstä Anttila Pauli Oman näkemykseni ja kokemuksen pohjalta; - Luokanopettaja, Oulusta - Erityisopettaja, Helsingistä - Tarvittaessa nihilisti, joka paikassa Mutta sanokoon; ---Ken tietää hyvän yhteisen käytännön ?

Laiskuutta vai oppimisvaikeutta Anttila Pauli Erityisopetus ei saa olla lääke laiskuuteen! Kesätöitä, vaikka pienellä ope-korvauksella Luokan kertaaminen (ei luokallejäänti) Tosiasioiden esiin nostamista oppilaan eteen

Kun oppiminen ei suju Anttila Pauli Opinnoissaan tilapäisesti jälkeen jääneille yleisopetuksen oppilaille tai muutoin erityistä tukea tarvitseville tulee antaa tukiopetusta. Oppilaalla, jolla on lieviä oppimis- ja sopeutumisvaikeuksia, on oikeus saada osa-aikaista erityisopetusta muun opetuksen yhteydessä

Väliaikaista Tukiopetusta Anttila Pauli Tukiopetusta Ei toisten aineiden kustannuksella, eli välituntisin tai muuten kouluajan ulkopuolella. Ei ”matkapoissaolojen” korvaajana Klinikkaopetusta (osa-aikainen) Erityisopetusta ilman erityisopetus päätöstä -- ilmoitus kuitenkin koteihin! Ei systemaattisen erityisopetuksen korvaajana

Onko oltava oppimissuunnitelma? Anttila Pauli Vastakkain hieno (ja halpa) visio ja toisaalta -- opetuksen järjestäjän halajamat resurssit, sekä opetuksen suorittajien ja heidän ammattijärjestöjensä kanta asiaan. Ei siis sitä että; ”kaikestako pitää maksaa”? Vaan; eikö tämä työ ole -- ”tarpeeksi arvokasta korvattavaksi”?

Kun tarvitaan järeämpää toimintaa Anttila Pauli Aloitteen tekijä voi olla opettaja, erityisopettaja, oppilas tai hänen huoltajansa Rehtorin vastuulla on koota erityisopetukseen ottamis- tai siirtämispäätöstä varten tarvittavat asiapaperit. Esitys tulee perustua koulun oppilashuoltoryhmän (OHR) käsittelyyn.

Portti erityisopetukseen Anttila Pauli Rehtorin esitys, jossa liitteinä: Koulun selvitys järjestetyistä tukitoimista: Oppimissuunnitelma, jos se on laadittu Muut suunnitelmat Huoltajien suostumus asiantuntijalausuntoihin

Salaisuus ei ole sanahelinää Anttila Pauli Erityisopetuspäätös ja HOJKS-päätös ovat aina salaisia. Annetaan tarvittaessa tiedoksi vain niille, jotka vastaavat oppilaan opetuksen järjestämisestä.

Kun alustustyö on tehty Anttila Pauli NEUVONPITO, jossa paikalla: Oppilas ja hänen huoltajansa Lausunnon antava asiantuntija Koulun edustaja Koulutoimen asiantuntijat

Ratkaisuna -- Erityisopetussiirto Anttila Pauli Asia etenee virkateitse Edessä on kaksi päätöstä 1. Erityisopetuspäätös 2. HOJKS päätös Johtosääntö määrittelee niiden tekijät

Mitä yhteistä? Erityisopetuspäätös HOJKS-päätös Anttila Pauli Erityisopetuspäätös HOJKS-päätös Molemmat viranhaltija tai virkaelin päätöksiä, joissa valitusmahdollisuus

Missä kulkee päätösten raja ? Anttila Pauli Yksinkertaista on erottaa erityisopetuspäätös ilman mitään sisältöä. (vrt lautakuntamenettelyt ja niiden negatiivinen sävy pikku paikkakunnalla). Tutkimusten pohjalta voidaan antaa samalla myös ensimmäinen HOJKS-päätös ja sen ensimmäiset suuntaviivat (kenelle se sitten päätöksenä kirjataankin). Jos rehtori ja on ollut koko ajan prosessissa mukana. Hän kykenee tietenkin myös heti kattavaan ensipäätökseen

Erityisopetuspäätös Vain päätös pelkästä erityisopetussiirrosta Anttila Pauli Vain päätös pelkästä erityisopetussiirrosta ”Uniikki”, ei voida tehdä moneen kertaan! Voidaan purkaa tarvittaessa (Rehtori taas toimeenpanijana) Käytännön syistä ei mielellään löysää purkua vaan kokeilu uusin tavoittein (HOJKS-päätös) yleisopetuksen mukaan ja sitten varmalta pohjalta purku

Ensimmäinen HOJKS-päätös Anttila Pauli Ensimmäinen HOJKS-päätös Peruskysymys Määrää erityisopetuksen muodon (vrt vanhat ESY,EMU,EVY,EHA…) Määrää erityisopetuksen paikan ja ryhmän Määrää tavoitteet

HOJKS-päätös -- HOJKS-asiakirjat Anttila Pauli HOJKS-päätös -- HOJKS-asiakirjat Päätös on eri kuin HOJKS asiakirjat ja seuranta. Molemmat tosin toteutuu JOKAISEN ERITYISOPPILAAN KOHDALLA ! Päätöksessä tehdään raamit – seurannassa tehdään työ, jota evaluoidaan jatkuvasti. Oppilaan arviointi perustuu yleiseen oppimäärään tai siihen oppimäärään, mikä oppilaalle on asetettu HOJKSissa.

HOJKS-päätös yleisopetukseen Anttila Pauli HOJKS-päätös yleisopetukseen Yleisopetuksen tavoitteet kaikissa oppiaineissa Jos ei oppimisvaikeudet ole määräävin tekijä! (vrt vanhat ESY, EVY,EHA…) Tukitoimet käytökseen tai aisti- yms. ongelmaan EI SIIS YKSILÖLLISTETTYJÄ AINEITA. Opetus voi toki olla hyvinkin yksilöllistä HOJKSin mukaan

HOJKS-päätös; yksilöllistetään Anttila Pauli Opetusmuodon selkiytyessä oppimisvaikeuk-sien hoitamiseen (vanhaan EMUUN) --- on ratkaistava: YKSILÖLLISTÄMINEN ja sen laajuus (PS. Integraatio, inkluusio… jne kuuluvat toiseen luentoon)

HOJKS-päätös; yksilöllistetään paljon Anttila Pauli HOJKS-päätös; yksilöllistetään paljon Kokonaan tai pääosin yksilöllistäminen Opetus useimmiten pienluokassa, pääosin omassa erityisryhmässä Tavoitteet yksilölliset, mutta varsin yhtenevät jos ryhmä homogeeninen Ryhmäytyminen toimii kunhan opetus ei ole yksityisopetusta!

HOJKS-päätös; yksilöllistetään vähän Anttila Pauli HOJKS-päätös; yksilöllistetään vähän Osittain yksilöllistäminen Mitkä aineet (vrt 2 ainetta ja mitkä) Missä opetus (integraatio, pienryhmä?) Tavoitteet näissä aineissa yksilölliset Ryhmäytyminen omassa kotiluokassa

Montako HOJKS-päätöstä Anttila Pauli Montako HOJKS-päätöstä Siis ainakin yksi ! -- valitusosoitteineen ja momenttinumeroineen Jos opintojen suorittamispaikka muuttuu Jos yksilöllistämisen määrä muuttuu Jos tavoitteet selkeästi muuttuvat Onkohan maksimi kuitenkin kolme -- riittääkö yksi? vrt pienluokka omine linjoineen

HOJKS-säilyy pitkään…… Anttila Pauli HOJKS-säilyy pitkään…… HOJKS säilytetään arkistointisäännösten mukaan xx vuotta koulun arkistossa.

HOJKS arviointi yksilöllistettynä Anttila Pauli Voiko enemmän oppinut saada huonomman numeron? Jos tavoitteet asetettu eri tasolle ja niiden saavuttaminen ollut hyvin erilaista -- periaatteessa.

EMU vai ESY, muna vai kana? Voiko MAMU olla EMU? Anttila Pauli POHDINTOJA EMU vai ESY, muna vai kana? Voiko MAMU olla EMU? Pitäisikö olla rinnakkaiskoulujärjestelmä? Onko oppilashuollolla ja holhouksella ero? Erityiskoulut vai pienluokat? Kykykurssit vai heteroa? Aineiden kilpajuoksua vai kasvatusta? Opetusta vai oppimista? Kaikille kaikkea vai jokaiselle jotain -- miten?