Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pääperiaatteet (luonnos 2007)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pääperiaatteet (luonnos 2007)"— Esityksen transkriptio:

1 Pääperiaatteet (luonnos 2007)
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos 2007)

2 Lähtökohdat Opettajien tuen kautta oppilaiden tukemiseen => vertaistuki, ohjaus, rohkaisu, työssäjaksamisen tukeminen Opettajien ammattitaidon tehokas seudullinen hyödyntäminen =>Osaaminen, kertynyt tieto-taito, hyvät käytänteet jakoon Lähikoulu/integraatio –periaate eli viedään tukea mahdollisimman paljon lapsen lähikouluun niin että osaamista tuodaan kouluun => osa-aikaisen ja/tai konsultoivan erityisopettajan tuki lapselle, opettajalle, avustajalle, rehtorille Alueellisuus => organisoidaan, resurssoidaan ja koordinoidaan erityisopetuksen kokonaisuus alueittain (esim. kunta tai useita kuntia yhdessä/kaupunginosa) siten, että tavallisimpien ja suurimpien erityisoppilaiden ryhmien erityisopetustarpeet voidaan hoitaa alueella. Alueen osaamis/resurssikeskuskoulu eli Perttu –koulu palvelee alueensa lähikouluja monin tavoin. Samalla erityisoppilaiden kuljetusreitit ja -kustannukset saadaan kohtuullisiksi. Alueellisten Perttu -koulujen lisäksi tarvitaan koko seutukuntaa, maakuntaa palvelevia harvinaisempien ja/tai vaikea-asteisempien/haasteellisimpien erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden erityistarpeisiin erikoistuneita keskitetyn erityisopetuksen kouluja tai yksiköitä. Niissä on pitkälle erikoistunutta osaamista ja ne voivat antaa ohjausta ja konsultaatiota täydentämään alueellisten Perttukoulujen palveluja ja toimivat oman osaamisalueensa kehittämiskeskuskouluina.

3 Lähikoulujen konsultaatio
Osa-aikainen, laaja-alainen erityisopettaja/ oppilasta - erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kartoittaminen, tunnistaminen, tilastointi ja seuranta - hoitaa vastuukoulujensa puhe- ja lukiopetuksen ja muun osa-aikaisen erityisopetuksen - toimii aloitteentekijänä koulun oppilashuoltoryhmässä konsultoi vastuukoulujensa opettajia ja avustajia – tukee koulujen HOJKS- prosesseja ja Oppimissuunnitelmien käyttöä ohjaa integroitujen erityisoppilaiden opetusta nivelvaiheiden tiedonsiirto Koulu1 -pienlk/pr OHR Koulu 2 OHR Koulu 3 OHR Päiväkoti 1 OHR Päiväkoti 2 OHR Päiväkoti 3 OHR Päiväkoti 4 OHR

4 ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU
Kunta/alue Lähikoulut Lähikoulut ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut

5 ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU
Jossa on esimerkiksi seuraavia elementtejä ja osaamista: yleisopetuksen luokkia erityisluokkia/ (alueellisia) pienluokkia, pieryhmiä, joustavia ryhmittelyjä, jne. yhtenäiskoulu esim. EMU,ESY,EHA 1, EVY osaamista ja -luokkia integraatio, HOJKS, yksilöllistäminen, metodit opettaja-avustaja -työparityöskentely kokeilu-, tutkimus-, arviointi- tai tukijaksot materiaalipankki konsultointi; konsultoivia erityisopettajia /pedagogisia tukihenkilöitä kokeiluhankkeita alueen erityisopetuksen ja oppilashuollon koordinointi ja hallinto yhdessä yleisopetuksen aluerehtorin kanssa (erityisen tuen tarve, tilastointi, resurssit, yhteistyöryhmät) - erityisopetuksen rehtori/ johtava erityisopettaja/erityisopetuksen koordinaattori - moniammatillinen työryhmä Esim. Seminaarinkoulu, Jokivarren koulu, Kanavan koulu, Kankaan –Salpakankaan koulu, Tiilikangas, Liipola-Kaikuharju, Jalkaranta, Kärpänen (-Puistola), Salinkallio, Kiveriö-Lounaanpuisto, jne.

6 Maakunnallinen keskitetty erityisopetus
erityiskoulu tai erityisluokkia ja mahdollisesti yleisopetuksen luokkia oman osaamisalueensa kehittämiskeskuskoulu - Konsultointi ja ohjauspalvelut, materiaalit, koulutuspalvelut, tukijaksot - maakunnallista koulutusta Liipola -Kaikuharju EDY, (EKU), ESY OT, IG MAMU/S2 Kärpänen(Puistola) EVY,ENÄ Ali-Juhakkala EHA2, AU AIMO ym. Reuma Kanervikko ESY - Etappi/nivelluokkia Rinteen koulu -reggiolainen EHA

7 Maakunnallinen keskitetty erityisopetus
Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut Maakunnallinen keskitetty erityisopetus Lähikoulut Maakunnallinen keskitetty erityisopetus Maakunnallinen keskitetty erityisopetus Lähikoulut Maakunnallinen keskitetty erityisopetus Lähikoulut Lähikoulut ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut

8 Reunaehtoja Kuntien yhteinen linjaus ja päätöksenteko
Korvauskäytännöt kuntien keskinäisessä konsultaatiossa ja ohjauksessa Perttu –kouluverkko –kokonaisuus; koko maakuntaa palvelevat Perttu -koulut Yhteiset konsultaatiokäytänteet Koordinointi, seuranta, kehittäminen Kuntakohtainen päätöksenteko Perttu –kouluverkko osana koko perusopetusverkkoa: kouluverkko, tehtävät, tavoitteet, tunti- ym. resurssit, aikataulutus Perttu –koulut tulee nimetä ja aloittaa niiden toiminnan pitkäjännitteinen suunnittelu, resurssointi ja pilotointi Osaamisanalyysit: koulu- ja opettajakohtainen Täydennyskoulutus (Opeko erityisopettajaa, laajuus 8 op) Konsultaation laajuuden ja toteutustavan suunnittelu: kuka, keille, millä resurssilla, kuinka paljon/usein Konsultoivien opettajien toimenkuva; konsultaation ja ohjauksen muodot ja työnjako (koulut) Konsultoivan opettajan sijaistaminen, resurssiopettaja/tuntiopettaja –vaihtoehto Tukijaksot Edellyttää oppilaspaikkojen varaamista erityisluokille Verkostot, koordinointi koulu-, alue- ja maakuntatasolla verkkosivusto Tiedottaminen


Lataa ppt "Pääperiaatteet (luonnos 2007)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google