Tutkimus- ja kehittämiskeskus GeroCenter

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Videoneuvottelufoorumi. Mikä on videoneuvottelufoorumi  Videoneuvottelufoorumi on kansallinen yhteistyöalusta yksityisen ja julkisen sektorin toimijoille,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Tietoyhteiskunnan kehittämisen tavoitteet ja edellytykset Turku
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Keski-Uudenmaan teatteri KUT & TEOS-hankkeen hedelmät.
Toimintajärjestelmän rakentaminen
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
VAPAAEHTOISTOIMINNAN LAATU JA TUKIRAKENNE Valtakunnallinen asiantuntijaseminaari ja neuvottelupäivä Keski-Suomen Museo, OHJELMA 9.30 – Ilmoittautuminen.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
TUTTI - TietotUrvallisuuden iTsearvioinTivälIne v 1.0 ©2012 Kimmo Rousku sivu 1(8) TietotUrvallisuuden iTsearvioinTivälIne Pisteytysapuvälineet.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Henkilöstöjohtaja Lasse Lintilä Valio Oy
Viestintäsuunnitelma
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Kumppanuus – kupla? Junkala Pekka, tutkija, Koske Puustinen Alisa, vapaaehtoistoiminnan ohjaaja, MLL.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
RALAn palvelut laatutyön tukena – RALA-sertifiointi
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Ops seminaari Askola.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Arviointi voi olla luonteeltaan
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Arvioinnista arkipäivää
Asiointipalveluiden laatu
Yhteinen keittiö -hanke
Esityksen transkriptio:

Tutkimus- ja kehittämiskeskus GeroCenter Laatutyö ja laatupalkinnot Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenneseminaari Jyväskylä 6.5.2010 Sini Honkala Tutkimus- ja kehittämiskeskus GeroCenter sini.honkala@gerocenter.fi

Sisältö Laadusta ja laadunhallintajärjestelmästä Arvioinnista Arviointimenetelmistä Laatupalkinnoista ja sertifikaateista Ulkoisesta arvioinnista Vapaaehtoistoiminnan sertifioinnista /akreditoinnista

Laadulla tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä ja ominaisuuksia, joilla tuote tai palvelu täyttää asiakkaan asettamat vaatimukset tai oletetut tarpeet Mikä on tärkeää Määritellään oma toiminta: mitä jokin juuri meillä tarkoittaa Työn laadun hallinta, parantaminen ja todentaminen edellyttävät laatukriteerien määrittämistä. Laatukriteereiden avulla ilmaistaan, millaista työn tulosta sekä millaisia tekijöitä tavoitellaan, jotta saavutettaisiin tavoitteen mukainen lopputulos. Kriteerit voivat olla sekä määrällisiä että sisällöllisiä Laatua on: oikeiden asioiden tekeminen asioiden oikein tekeminen jatkuva kehittäminen

Laadunhallintajärjestemä Organisaation johtamisjärjestelmä. Perusta toiminnan kuvaamiselle ja ohjeistamiselle Auttaa ennaltaehkäisemään virheitä, tekee toiminnasta tasalaatuisempaa ja parantaa asiakastyytyväisyyttä Järkiperäistää toimintaa Auttaa resurssien ja resurssitarpeiden hallintaa Tekee toiminnasta läpinäkyvää Sertifiointi lisää asiakkaiden ja sidosryhmien luottamusta organisaatioita kohtaan.

Esimerkki vuosisuunnitelmasta

Miksi arviointia tehdään Ensisijaisesti toiminnan arvioinnin avulla varmennetaan, että tehdään sitä, mitä on tarkoitus tehdä siellä, missä sitä on tarkoitus tehdä siten, kuin on suunniteltu tehtävän SIIS: toiminta kokonaisuudessaan on sitä, mitä on LUVATTU niin itselle kuin muillekin

Lisäksi: Organisaation toiminta tehostuu ja selkiytyy Palvelujen laadun parantuminen asiakkaiden /yhteistyökumppaneiden näkökulmasta Kommunikaation helpottuminen ja tehostuminen Luo sitoutumista ja kasvattaa motivaatiota Lisää rohkeutta asettaa korkeampia tavoitteita Avaa uusia perspektiivejä toimintaan Käynnistää luovaa ajattelua, oppimisen ja muutoksen Lisää ymmärrystä kokonaisvaltaisesta kehittämisestä ja jatkuvasta parantamisesta Kasvattaa kaikenpuolista luottamusta

TOIMI SUUNNITELMAN MUKAISESTI muuttamalla toiminta-tapoja arvioinnin pohjalta syntyneen tarpeen mukaan P SUUNNITTELE Toimintaperiaatteet ja -malli Menettelyt ja menetelmät D TOIMI SUUNNITELMAN MUKAISESTI C TARKISTA, MITEN ON TOIMITTU JA MITÄ SAATU AIKAAN

Arviointimenetelemiä Itsearviointi (ITE) Sisäinen arviointi Vertaisarviointi Benchmarking Ulkoinen arviointi (ITE, EFQM, ISO 9000, PQASSO, SHQS)

Laatupalkinnoista ja - sertifikaateista Laatupalkinnon arviointiperusteet ja niistä johdetut kysymykset soveltuvat organisaation kehittämistyökaluksi ja koulutusmateriaaliksi, vaikka organisaation ei osallistuisikaan laatupalkintokilpailuun. Ne mahdollistavat omin voimin tehtävän arvioinnin ja nostavat esiin juuri oman organisaation kannalta olennaiset vahvuudet ja parantamisalueet.

Ulkoinen arviointi, auditointi järjestelmällinen riippumaton ja dokumentoitu prosessi hankitaan objektiivisesti arvioitavaa todistusaineistoa sen määrittämiseksi, missä määrin auditointikriteerit on täytetty. auditointikriteereitä ovat lait ja asetukset, valitun laadunhallintajärjestelmän edellytykset sekä omat lupaukset ei ole henkilöihin kohdistuvaa arvostelua, vaan toiminnan kehittämiseksi kerättävää tietoa siitä mikä on hyvin sekä kohteista, jotka kaipaavat parantamista.

Vapaaehtoistoiminnan sertifiointi / akreditointi Suomessa hyvät käytännöt katto-organisaatio valtakunnallinen tuki ja linkki valtion ja kuntien hallinnon vapaaehtoistoiminnan politiikka ja linjaukset aikataulu, missä vaiheessa Suomessa voitaisiin kuvitella.....toimittavan kuten esim. Englannissa miksi toimitaan? alueen tarpeen kartoittaminen (vrt. markkinatutkimus) asiakaspalaute kohderyhmät

Yhteiset käytännöt vaikuttavat...... osallisuus toiminnan järjestelmälliseen kehittämiseen avaa erilaisia näkökulmia ja selkeyttää tavoitteita yhdenmukaistaa toimintatapoja, poistaa joskus yllättäviäkin käsityseroja kehittäminen käynnistyy nopeammin Me henki ja kaikkien organisaation toimijoiden mielipide ja näkemys kehitystarpeista Mitkä asiat koetaan tärkeiksi Miten hyviä ollaan ja miten hyviä pitäisi olla Missä ollaan yhtä mieltä ja missä eri mieltä Mihin kehittämiseen ollaan jo sitoutuneita.   osallisuus toiminnan järjestelmälliseen kehittämiseen avaa erilaisia näkökulmia ja selkeyttää tavoitteita yhdenmukaistaa toimintatapoja, poistaa joskus yllättäviäkin käsitysereoja kehittäminen käynnistyy nopeammin Me henki ja kaikkien organisaation toimijoiden mielipide ja näkemys kehitystarpeista Mitkä asiat koetaan tärkeiksi Miten hyviä ollaan ja miten hyviä pitäisi olla Missä ollaan yhtä mieltä ja missä eri mieltä Mihin kehittämiseen ollaan jo sitoutuneita.  

Tärkeitä pohdittavia asioita: Katto-organisaatio: Kansalaisareena ry Vapaaehtoistoiminnan resurssikeskukset Miten sertifiointi / akreditointi vaikuttaa vapaaehtoistoimintaan ? Miten vaikuttaa vapaaehtoisuuteen ja vapaaehtoisiin Miten vapaaehtoistoiminnan kohteisiin? Eriarvoistaako eri organisaatioita ja toimijoita? Akreditointi /sertifiointi osaaminen? Muuta?

Yhdessä eteenpäin!

linkkejä http://www.stakes.fi/verkkojulkaisut/muut/Aiheita31 -2004.pdf (Kehittävä vertaiskäynti-opas) http://www.laatukeskus.fi/ (EFQM) http://www.sfs.fi/iso9000/ (ISO 9000) http://www.ces-vol.org.uk/ (PQASSO) http://www.labquality.fi/qualitor/palvelut/shqs- laatuohjelma/ (SHQS) http://www.volunteering.org.uk/ (Volunteering England)

Osallistujien esittämiä etukäteiskysymyksiä: Paljon porua, vähän villoja. Neuvotteluissa istutaan, mutta toimitaanko käytännössä? Onko vapaaehtoistyö menettänyt merkityksensä, kun byrokraatit on valittu "hoitamaan" asioita. Onko III sektorilla yhä oikeus vapaaseen luovuuteen ja toimintaan?  Vapaaehtoistyön strategia ja laatuasiat. Vapaaehtoistyön hyvät käytännöt, koulutusvinkit ja vapaaehtoistyön näkyvyys.  mikä on riittävä tuki vapaaehtoistyöntekijälle?  Strategia, laadukkaasti järjestetty vapaaehtoistoiminta paikallistasolla Vapaaehtoisten rooli: vastuut, velvollisuudet, oikeudet. Työnohjaus, ongelmatilanteiden purku. vapaaehtoistoiminta osaksi mahdollisimman monen arkea - kynnyksen madaltaminen Miten näkökulma käännetään järjestöjen keskinäisestä kilpailusta toimintamahdollisuuksien ja palvelujen tarjoamiseen mahdollisimman yhdenvertaisesti? Vapaaehtoistoiminnan tukirakenne ja toimintamallien kehittäminen. Haasteena saada uusia vapaaehtoisia, miten onnistua rekrytoinnissa? Haaste saada työntekijät ottamaan vapaaehtoiset arkeen julkisella/yksityisellä sektorilla yhteistä koulutusta yli rajojen tai jotain tiivistettyä materiaalia? Konkreettista sopimista keskusten akkreditointityön käynnistymiseksi sekä sellaisten alueiden tukemiseksi, joilla ei vielä ole vapaaehtoistoiminnan resurssikeskuksia ja/tai kansalaisia palvelevia infopisteitä. Vapaaehtoisten ja ammattilaisten suhde ja laatukysymykset Kriittiset pisteet