Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSinikka Sipilä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma www.lapinopistopiiri.fi
2
TOIMIJAVERKOSTO / KOHDERYHMÄ Kolarin ko Ranuan ko Rovaniemen ko Tornion ko Kivalojen so Rovala-Opisto Meän Opisto Revontuli-Opisto Posion ko avustus 70 000 / 50 000 Kolarin ko Ranuan ko Rovaniemen ko Tornion ko Kivalojen so Rovala-Opisto Meän Opisto Revontuli-Opisto Posion ko avustus 70 000 / 50 000 www.lapinopistopiiri.fi
3
Ennen OSAAVAA Lapin opistopiiri yhteistyön alustana Suuntaviivarahoitus/ LAKE ja RAKE … ja yhteiset hankkeet ▫Kokemusta yhteistyöstä +/- ▫Huoli taloudesta, olemassa olon oikeutuksesta, laadukkaasta, tarvelähtöisestä toiminnasta, koko henkilöstön hyvinvoinnista, osaamisen kehittämisestä ▫Huomiot verkoston vahvasta ja monipuolisesta osaamisesta … Lapin opistopiiri yhteistyön alustana Suuntaviivarahoitus/ LAKE ja RAKE … ja yhteiset hankkeet ▫Kokemusta yhteistyöstä +/- ▫Huoli taloudesta, olemassa olon oikeutuksesta, laadukkaasta, tarvelähtöisestä toiminnasta, koko henkilöstön hyvinvoinnista, osaamisen kehittämisestä ▫Huomiot verkoston vahvasta ja monipuolisesta osaamisesta … www.lapinopistopiiri.fi
4
Ja sitten tuli OSAAVA Rahaa tiedossa, mutta millä ehdoilla ÷ Verkosto + Täydennyskoulutus ++ Tuntiopettajat, harvoin koulutukseen osallistuvat +++ Tämähän on just meille MEÄN NÄKÖKULMA Rahaa tiedossa, mutta millä ehdoilla ÷ Verkosto + Täydennyskoulutus ++ Tuntiopettajat, harvoin koulutukseen osallistuvat +++ Tämähän on just meille MEÄN NÄKÖKULMA www.lapinopistopiiri.fi
5
HANKKEEN tulosTAVOITTEET 1.täydennyskoulutussuunnitelma 2.toteuttajaverkosto 3.rahoitusmalli Vahvuus verkoston osaamisessa 1.Kysytään, mitä koulutusta nyt tarvitaan 2.Selvitetään, mitä osaamista verkostolla 3.Järjestetään koulutusta ja näin testataan toimintamallia 4.Jaetaan osaamista – opitaan toisilta 1.täydennyskoulutussuunnitelma 2.toteuttajaverkosto 3.rahoitusmalli Vahvuus verkoston osaamisessa 1.Kysytään, mitä koulutusta nyt tarvitaan 2.Selvitetään, mitä osaamista verkostolla 3.Järjestetään koulutusta ja näin testataan toimintamallia 4.Jaetaan osaamista – opitaan toisilta www.lapinopistopiiri.fi
6
Osaamiskartoituksen hyödyntäminen ▫Kyselyt opettajille – hallinnon arviot ▫Opistojen vahvuudet - vertaiskoulutus Välimatkat, tiukka talous, opistojen erilaiset lähtötilanteet ▫Verkostotyö: yhteistyökumppaneiden osaamisen selvittäminen ja tämän osaamista hyödyntäminen meidän tarpeisiin ▫Kyselyt opettajille – hallinnon arviot ▫Opistojen vahvuudet - vertaiskoulutus Välimatkat, tiukka talous, opistojen erilaiset lähtötilanteet ▫Verkostotyö: yhteistyökumppaneiden osaamisen selvittäminen ja tämän osaamista hyödyntäminen meidän tarpeisiin www.lapinopistopiiri.fi
7
Miten verkosto on toiminut? HYVIN ▫Toimintaan sitoutuminen – haasteita päästä astetta pidemmälle ▫Yhteinen pohja - ?! ▫Selkeä työnjako, vastuut ja tehtävät ?! ▫Koulutuspalvelun tarjoajat, käyttäjät ▫Toiminnan arviointi- ja kehittäminen, sen järjestämme – laatutyö ?! ▫Toimintaan sitoutuminen – haasteita päästä astetta pidemmälle ▫Yhteinen pohja - ?! ▫Selkeä työnjako, vastuut ja tehtävät ?! ▫Koulutuspalvelun tarjoajat, käyttäjät ▫Toiminnan arviointi- ja kehittäminen, sen järjestämme – laatutyö ?! www.lapinopistopiiri.fi
8
Miten hankkeessa on käytetty monipuolisia täydennyskoulutusmenetelmiä? Emme edes tavoittele monipuolisuutta … VIELÄ - haemme omia osaamisvahvuuksia Meille alkaa selvitä se, että ongelma ei ole niinkään koulutustarjonnassa vaan … miten ihmeessä tai milloin me järjestetään koulutusta, johon henkilöstö, opettajat ja etenkin tuntiopettajat ehtivät osallistua www.lapinopistopiiri.fi
9
Miten hankkeessa on käytetty monipuolisia täydennyskoulutusmenetelmiä? ONGELMA Päätoimiset tuntiopettajat ▫Hyvin suunniteltu opetusohjelma jättää tilaa kouluttautua Sivutoimiset tuntiopettajat Hyvin suunniteltu opetusohjelma ei riitä – päivätyö ja tulonmenetykset Eläkkeellä olevat – motivaatio?! www.lapinopistopiiri.fi
10
Miten työhyvinvointia ja tietoyhteiskuntaosaamista on edistetty hankkeen avulla? Skype Kohtaamispaikka Osaamisessa / TEKNIIKASSA tasoerot Näkemykset siitä, mitä voi, haluaa ja pitää hallita www.lapinopistopiiri.fi
11
Mistä tiedämme onnistuneemme? Meillä on täydennyskoulutus malli, ▫Joka on hyvin suunniteltu ▫joka perustuu tarpeeseen ▫jossa tunnistetaan osaamistarpeet ▫jossa hyödynnetään verkostossa olevaa osaamista ▫jossa hyödynnetään yhteistyökumppaneiden osaamista ▫josta tiedotetaan tehokkaasti www.lapinopistopiiri.fi
12
Mistä tiedämme onnistuneemme? Kun meillä on ▫yhteinen käsitys suunnasta ▫yhteinen käsitys verkostotyöstä ▫Aikaa tehdä työtä yhdessä ▫Jne. ▫kyllä resurssejakin tarvitaan JA KYLLÄ TÄMÄ RYHMÄ SEN TEKEEKIN Kun meillä on ▫yhteinen käsitys suunnasta ▫yhteinen käsitys verkostotyöstä ▫Aikaa tehdä työtä yhdessä ▫Jne. ▫kyllä resurssejakin tarvitaan JA KYLLÄ TÄMÄ RYHMÄ SEN TEKEEKIN www.lapinopistopiiri.fi
13
-Neuvoisitko minne päin minun pitäisi mennä? -Riippuu siitä, minne haluat päästä, kissa sanoi. -En minä välitä minne, sanoi Liisa. -Sitten ei ole väliä minne päin menet, kissa sanoi. -Kunhan pääsen jonnekin, Liisa selitti. -Jonnekin sinä kyllä pääset, jos vain jatkat kävelemistä tarpeeksi kauan, kissa sanoi. Lewis Carroll, Liisa Ihmemaassa -Neuvoisitko minne päin minun pitäisi mennä? -Riippuu siitä, minne haluat päästä, kissa sanoi. -En minä välitä minne, sanoi Liisa. -Sitten ei ole väliä minne päin menet, kissa sanoi. -Kunhan pääsen jonnekin, Liisa selitti. -Jonnekin sinä kyllä pääset, jos vain jatkat kävelemistä tarpeeksi kauan, kissa sanoi. Lewis Carroll, Liisa Ihmemaassa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.