Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Laatuvastaavat
2
Aiheet Hallituksen 28.9.2010 hyväksymä laatupolitiikka
Keskustelu yliopiston laadunhallinnan suunnasta Laatukäsikirjat Itsearvioinnit Sisäiset auditoinnit Laadunhallinta, Pirjo Halonen
3
Laatupolitiikka Perusta yliopiston strategiassa Laatuvaatimukset:
erinomainen kaikessa toiminnassa yksi johtavista ja tuloksellisimmista monialaisista yliopistoista tutkimuksen kärkialoilla ylintä kansainvälistä tasoa opiskelupaikkana Suomen tavoitelluimpia vaikuttaa yhteiskunnassa tutkimuksen ja koulutuksen kautta Laadunhallinta, Pirjo Halonen
4
Laadunhallintajärjestelmä
Jatkuvasti kehittyvä kokonaisuus: tarkoituksenmukainen organisaatio tunnettu vastuunjako hyväksi todetut menettelytavat johdetut prosessit riittävät voimavarat Myös sisäiset sopimusneuvottelut ovat osa laadunhallintajärjestelmää. Laadunhallinta, Pirjo Halonen
5
Vakiintunut ajattelutapa
Laatukulttuuri Vakiintunut ajattelutapa yhtenäisestä, tavoitteiden mukaisesta, johdetusta laadunhallinnasta sisäänrakennettuna normaaliin toimintaan toiminnanohjaukseen johtamiseen Laadunhallinta, Pirjo Halonen
6
Toiminta- ja työohjeet Muut asiakirjat Arviointiraportit
Laatudokumentaatio Laatupolitiikka Laatukäsikirjat Prosessikuvaukset Toiminta- ja työohjeet Muut asiakirjat Arviointiraportit Laadunhallinta, Pirjo Halonen
7
Vastuut Jokainen työntekijä ja opiskelija: oman toiminnan laatu ja kehittäminen Johtaja: laadukkaan toiminnan edellytykset, laatutavoitteiden ymmärtäminen, yksikön laadunhallinta, toimintaprosessien ja tulosten jatkuva parantaminen Laatuvastaava: yksikön laadunhallinnan kehittäjä Laadunkehittämisryhmä: laadunhallinnan uuden tason saavuttaminen Neuvostot: oman toimialueensa laatu Rehtori: koko yliopiston laadunhallinta Laadunhallinta, Pirjo Halonen
8
Jatkuva ja ennakoiva seuranta
Arviointi Jatkuva ja ennakoiva seuranta oma toiminta yhteiskunta kilpailijat Laadunkehittämisryhmä hallitus ja rehtori Auditoinnit Itsearvioinnit Johdon katselmus Laadunhallinta, Pirjo Halonen
9
Laatukäsikirjat Tiedekunta-, erillislaitos- ja palvelulaitostason laatukäsikirjat uusitaan helmikuun 2011 loppuun mennessä. Yliopistotason laatukäsikirja uusitaan ainakin pääpiirteittäin ensin. Vaatimukset: Aikaisempaa keveämpi Laatu-Plonessa, koulutukset To klo 10-12, MaD206, 15 paikkaa Ti klo 12-14, Ag B112.2 (Latin), 12 paikkaa Käytetään sanastoa. Asiat vain yhteen kertaan Laadunhallinta, Pirjo Halonen
10
Itsearvioinnit Yksi laadunhallintajärjestelmän arviointimuoto
Itsearviointi yliopiston tukipalveluihin Hallintokeskus Kirjasto Tietohallintokeskus Tiedekuntien palvelukeskukset EFQM-mallin mukainen ohjattu arviointi, jonka yksiköt tekevät itse Loppuvuonna 2010 tai alkuvuonna 2011 Laadunhallinta, Pirjo Halonen
11
Sisäiset auditoinnit Vuoden 2010 kohdistuivat kaikilla samaan teemaan, hanketoimintaan Auditoitiin 5 tiedekuntaa, 1 erillislaitos, hallintokeskus ja ERPAKE Raportit hallintokeskusta ja ERPAKEtta vaille valmiit Yliopiston hanketoiminnan auditoinnin kokonaisraportti valmistuu marraskuun lopussa. Sisäinen tarkastus käyttää auditoinnin tuloksia lähtöaineistonaan hanketoiminnan tarkastuksessa. Laadunhallinta, Pirjo Halonen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.