Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT"— Esityksen transkriptio:

1 JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT

2 Ratkaisuja järjestöille ja muulle kansalaistoiminnalle
1)varmistettava elin-/tai toimintatilaa 2)rakenteet/areenat, jotka mahdollistavat järjestöjen/erityisryhmien yms. sekä kunta-tms. oranisaation edustajien säännöllisen vuorovaikutuksen

3 Kolmas sektori Vahvuus pystyy yhdistämään palkka ja vapaaehtoistyön
tuottaa palveluita erityisesti siellä missä perinteinen yritystoiminta ei ole kannattavaa esim. ERITYISOSAAMISTA VAATIVISSA VAMMAISPALVELUISSA

4 Kolmas sektori toimineet huono-osaisten ja vähemmistöjen äänitorvena ja sitä kautta yhteiskunnallisena omatuntona

5 Vapaaehtoistoiminta osallistumismahdollisuudet
ihmisten keskinäinen vertaistuki asiantuntevan tiedon saaminen vapaaehtoistoiminta tarvitsee elääkseen vapaaehtoisuutta tukevan yhteiskunnan, koulutusta, kannustusta ja taloudellista tukea. Yk:lta tuki edellyttää selkeyttä ja pitkäjänteisyyttä.

6 Modernit järjestöt Ihmiset hakeutuvat järjestöihin elämäntilanteen, harrastusten, edunvalvonnan ja muiden intressien perusteella Jäsenyys usein väliaikaista omiin tarpeisiin liittyvää ja toiminallista (ei hallintoa) vapaaehtoista

7 Yhteistyö pystyykö julkinen sektori ja kolmas sektori yhteistyöhön, jossa vuoropuhelun ja yhteisen toiminnan kautta haetaan ratkaisuja ongelmiin ja haasteisiin yhteistyölle ei ole yhtä ja oikea toimintamallia, vaan tarvitaan eritasoisia ja kiinteydeltään eriasteisia toimintatapoja erilaisten epävarmuuksien, ristiriitojen ja erilaisten tavoitteiden yhteensovittaminen

8 Yhteistyöverkostot saadaan uutta tietoa löydetään kumppaneita
löydetään työpaikkoja saadaan rahoitusta vaihdetaan kokemuksia saadaan vaikutusvaltaa hoidetaan yhteisiä asioita

9 3) kehittämiselle tarvitaan selkeät rakenteet ja yhtenäinen käsitys vastuunjaosta/johtajuudesta sekä riittävä resursointi toiminnan kaikille osa-alueille

10 Tilaaja-tuottaja-malli
ohjaa erittäin vahvasti rakenteiden ja toiminnan kehittämisen nimenomaan palveluiden tuottamisen näkökulmasta ja on voimakkaasti ristiriidassa laajan hyvinvointivatuun-ajattelun kanssa kuntalaiset on nähtävä kuntalaisina eikä asiakkaana kustannuksista tulee tärkein kriteeri laadun ja muiden tekijöiden unohtuessa

11 Järjestöjen muuttuminen liikeyritysten kaltaisiksi palveluiden tuottajiksi tuhoaa helposti niiden luonteen kansalaisyhteiskunnan vapaaehtoisen organisoitumisen perusmuotona -tuotteistaminen, kilpailuttaminen


Lataa ppt "JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google