OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
Advertisements

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
OHJAAMINEN.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Analyyttinen vai holistinen oppija?
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Matematiikan oppiminen.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Kokemuksellisen oppimisen oppimistyylit
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Suuttumuksen hallinta
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Kieli itseilmaisun välineenä
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Sosioemotionaalinen kehitys
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Nopolan koulu Opettajien veso
Tavoitteet ja arviointi
Tietoa välittävä puheenvuoro
Pelit opetuksen tukena
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Kielitietoisuus.
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
Volitioprosessi, tahdon!
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Matematiikan oppimisvaikeudet
Esityksen transkriptio:

OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus                                                                                                                                             Maarit  Juvonen-Nihtinen     25.3.2017

Ohjaava  opetus Ohjaava opetus on opetustyyli,  jossa ohjaaja  valitsee ja järjestää oppijalle sopivat ärsykkeet. Ohjaavan opetuksen tavoitteena on synnyttää oppijassa ohjattu oppimiskokemus (Mediated Learning Experience,  MLE).    Ohjattu  oppimiskokemus  on  ohjaajan  ja  oppijan  välistä     vuorovaikutusta,  joka  auttaa  ymmärtämään,  käsittämään  ja     oppimaan  ympäristön  ärsykkeitä.  Tämän  vuorovaikutuksen   avulla kehitetään oppijan kognitiivisia toimintoja.

Oppimisessa tarvittavia taitoja itsesäätely  roolinottaminen  vertailu  tarkka  havaitseminen  nimeäminen   luokittelu

järjestyksessä  eteneminen  tarkkuus  ja  täsmällisyys  vihjeiden tunnistaminen  määräävän  kriteerin  tunnistaminen  sarjoittaminen  kyky  yhdistää  aiemmin  opittu  uuteen 

Miten ohjaan? Opetan, en oleta. Autan mahdollisimman pienellä avulla eteenpäin. Keskityn  enemmän  prosessiin  kuin  vastauksiin.  Kysyn  enemmän  kuin  kerron.  Kysyn  prosessia  koskevia  kysymyksiä  (miten, ei mitä).  Vaadin  perustelut. 

Prosessikysymyksiä ja -lauseita 1. Kerro, miten teit sen. 2. Kyllä, mutta mistä tiesit sen?  3. Millä muulla tavalla voisit tehdä sen?  4. Mitä sinun tulee tehdä seuraavaksi?  5. Mitä sinun pitää tehdä ensin, ja mistä saat tietää, mitä sinun tulee           tehdä seuraavaksi?  6. Mitä luulet, että tapahtuu, jos _______?  7. Milloin aikaisemmin olet tehnyt jotain tällaista?  8. Missä olet aikaisemmin tehnyt näin ratkaistaksesi ongelman? 

  9. Miltä sinusta tuntuu, jos____________?  10. Kyllä, se on oikein, mutta kuinka tiesit se?  11. Milloin muulloin sinun tarvitsee_________?  12. Pysähdy ja katso tarkasti, mitä olet tekemässä.  13. Minkä luulet olevan ongelma?  14. Voitko keksiä toisen tavan tehdä sen?  15. Miksi tämä on parempi kuin tuo?  16. Tehdään suunnitelma, ettei unohdeta mitään.  17. Miten siitä voi selviytyä?  18. Miten ___ on erilainen / samanlainen kuin ___?

OHJAAVAN OPETuksen tekniikoita Keskityn enemmän prosessiin kuin vastauksiin.  Kysyn kysymyksiä koskien prosessia (miksi, kuinka…).  Kannustan vastauksiin, joissa kuvataan prosessia.  Vaadin perustelut, vaikka vastaus olisi oikea.  Välitän innostus oppimiseen.  Käytän tehtävän sisäistä motivaatiota.   Yhdistän uudet kokemukset tuttuihin. 

Houkuttelen lapsia tekemään päätelmiä ja sääntöjä.  Painotan kokonaisuuden järjestystä ja ennustettavuutta.  Innostan lapsia käyttämään loogisia tapoja enkä anna heidän tyytyä epätarkkuuteen, virheellisyyteen tai riittämättömiin loogisiin perusteluihin.  Siltaan!!

MITEN VOIN LÄHTEÄ LIIKKEELLE? Tarkkailen  ja  tutkin  omaa  ajatteluani. Ajattelen  ääneen. Opetan  strategioita. Kysyn  oppilailta  -  ja  kuuntelen  heidän  vastauksiaan! Valitsen  päivän/viikon  kognitiivisen  toiminnon  ja  ohjaan  sen  huomaamista  ja  käyttämistä. 

Interventiot Lotilan koulussa Instrumental  Enrichment,  IE  IE-basic Bright  Start,  BS  Keskeistä  kaikissa  interventioissa  on  ohjaava  opetus. 

Kirjallisuutta Halinen, Hotulainen, Kauppinen, Nilivaara, Raami ja Vainikainen, 2016: Ajattelun taidot ja oppiminen. PS-kustannus   Nevalainen, Juvonen-Nihtinen  ja Lappalainen:     Ajattelu  ja  ongelmanratkaisu.                Teoksessa Ahonen, Siiskonen ja Aro(toim.), 2001:    Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä Aro, Laakso (toim.), 2011:   Taaperosta toimivaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja    tukeminen. Niilo Mäki Instituutti.

OneNote: Ajattelu ja oppimaan oppiminen