Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppimisen polut oppimista eriyttämässä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppimisen polut oppimista eriyttämässä"— Esityksen transkriptio:

1 Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
Sari Granroth-Nalkki Ohjava opettaja, Valteri

2 Mitä oppimisen polut tarkoittavat?
Jakson aikana otat itse vastuuta opiskelustasi ja aikataulutat tekemistäsi. Opettajat ovat koko ajan auttamassa ja ohjaamassa. Kysy rohkeasti apua, mutta mieti ensin itse! Voit valita, haluatko kulkea helpompaa vai haastavampaa polkua. Polkua voi myös vaihtaa kesken jakson. Jakson lopussa on testi opetellusta asioita. Jakson aikana opiskellaan kappale 3 ja siihen liittyvät asiat. Saat itse valita, missä järjestyksessä asioita opiskelet. Oppilas… valitsee itselleen tarpeellisia tai sopivia oppimiskokonaisuuksia ottaa vastuuta omasta oppimisestaan harjoittelee oppimisen taitoja etenee omassa tahdissa asettaa itselleen tavoitteita ja arvioi niiden toteutumista Oppii myös vertaisiltaan

3 Tavoite: harjoitella mielipiteen perustelua ja kuullun ymmärtämistä
Spotlight 8 unit 8 Rakenteet: Pronominit, perus-ja –ing-muodot Perus hommaa tavoite: harjoitella kysymistä ja vastaamista sekä kuuntelutehtävien tekemistä Haastan itseni Tavoite: harjoitella mielipiteen perustelua ja kuullun ymmärtämistä Superhaasto! Tavoite: harjoitella kuuntelutehtävässä engl. vastaamista, puhetehtävässä keskustelua sekä tutustua idiomeihin Teen Quizletiin oman sanaston TB s sanoista. Valitsen 15 itselleni uutta sanaa. Opettelen sanat. Teen testin Quizletissa ja kerron prosentin opettajalle. Teen TB s teht. A ja C parin kanssa. Kuuntelen teht. B ja teen työkirjasta harjoituksen. Teen Quizletiin oman sanaston TB s sanoista. Valitsen 20 sanaa. Opettelen sanat. Teen testin Quizletissa ja kerron prosentin opettajalle. Teen parin kanssa TB s teht. A ja C, jossa lisäksi perustelen vastauksiani ”because”-lauseilla. Kerään A-tehtävästä itselleni sanaston joko vihkoon tai Quizletiin. Kuuntelen B-tehtävän parin kanssa ja kerromme toisillemme suomeksi mitä nuoret kertoivat. Tarkistan, että osaan sanaston TB s Teen itselleni uusista sanoista Quizlet-sanaston. Testaan, että osaan uudet sanat. Kuuntelen B-tehtävän ja kirjoitan englanniksi lyhyesti vihkoon mitä nuoret kertoivat. Teen parin kanssa vapaamuotoisen keskustelun. Aiheena on käydä ostoksilla mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Harjoittelemme keskustelua. Teen WB s. 187. Kilpisen yhtenäiskoulu

4 Saat opiskella omatoimisesti kappaletta 4
 Saat opiskella omatoimisesti kappaletta 4. Tästä monistenipusta löydät tarvittavat monisteet. lisäksi tarvitset oppikirjoja. Etene tehtävälistan mukaisesti ja merkitse haluamallasi tavalla tehdyt tehtävät. Huolehdi itsellesi joka kerraksi läksyä, esimerkiksi sanojen opettelua tai tehtäviä. Omatoimisen opiskelun jakso päättyy sanastotestiin. Muistathan, että tehtävälistan ”suorittaminen” ei ole pääasia vaan OPPIMINEN. Tarkasta tekemäsi tehtävät tarkastusmonisteista luokan etuosassa. Kysy opettajilta neuvoja ja tukea heti, jos olet jostakin epävarma. Tsemppiä opiskeluun, onnistut kyllä! sanastoharjoitus lapuilla (ope kertoo ohjeen) Lue kappale 4 ääneen 2 kertaa (Voi lukea kaverin kanssa!) Suomenna kappale sanaston avulla moniste 1 valitse tehtävistä 2a, 2b ja2c (sb s ) KAKSI tehtävää tehtävä 3 työkirjasta s.69 opettele kellonajat ja tee työkirjasta tehtävä 4a sekä moniste 2 tee kaverin kanssa moniste 3 Milloin? Mihin aikaan? keskustele kaverin kanssa päivän televisio-ohjelmista. voitte etsiä tiedot netistä tai käyttää työkirjan sivulla 71 olevia ohjelmatietoja. opettele viikonpäivät sivulta 72 ja tehtävä 9 sivulta74 harrastussanoja, tehtävä 11a työkirjasta Tässä esimerkissä tavoitteena on harjoitella toiminnanohjausta, oman opiskelun suunnittelua ja vastuun ottamista opiskelusta. Eriyttäminen on tehty osin valmiiksi liittämällä monistenippuihin erilaisia tehtävämonisteita oppilaiden tarpeiden mukaisesti. Esimerkissä annetaan oppijalle vastuuta omasta oppimisesta. Luovutetaan oppijuus hänelle. Olennaista on toiminnanohjauksen harjaantuminen ja oppimaan oppiminen.

5 Arvioinnissakin omistajuus voidaan antaa oppijalle
Arvioinnissakin omistajuus voidaan antaa oppijalle. Oppija saa näyttää mitä osaa sen sijaan, että esittelisi osaamattomuuttaan. NÄYTTÖTUNNIT! Tässä esimerkit sanakokeesta ja näyttötunneista

6 Mitä tapahtui, havaintoja…
Luokassa oli todellinen tekemisen meininki! Keskustelu opiskeltavasta asiasta ja oppimisesta lisääntyi paljon. Opiskelumotivaatio vahvistui: sopivat tehtävät, vaikutusmahdollisuudet Oppilaat tarvitsevat rakenteita, ainakin aluksi. Toiminnanohjaukseltaan heikot ovat pulassa ilman ohjausta. Kuulemalla oppimaan tottuneet, helposti oppivat, kyseenalaistivat aluksi työntekemistä. Onnistumisen kokemukset lisääntyivät. Käy hyvin ajattelutaitojen, oppimaan oppimisen ja sinnikkyyden harjoittelemiseen Open kiire lisääntyy, hyvät ennakkovalmistelut!

7 Miten pääsen alkuun?


Lataa ppt "Oppimisen polut oppimista eriyttämässä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google