Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKalle Turunen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Työpaja 25.3.2009
2
Maanantaiaamuna kotona Lukujärjestyksen tarkistus Missä opiskelen? Mitä opiskelen? Mitä materiaalia tarvitsen? Kun valitsen opintojakson, aikataulut, tiedot ja materiaalit synkronoituvat automaattisesti omaan sähköiseen lukujärjestykseen ja/tai ympäristöön. Esimerkiksi aikataulut, muutokset, tiedotus Sähköiset muistiinpanovälineet
3
Mikäli lähden kampukselle … Ruokalistan tarkistus, bussiaikataulut Miksi lähden kampukselle? Yhteisöllisyys – tarvitaanko f2f-tapaamisia (esim. motivaatio)? Kahvitauot, lounastauot, vapaa-aika? Verkkoyhteisöt vs. f2f-yhteisöt Tasavertaisuus: Kaikki opiskelijat eivät osaa toimia verkossa tai löydä sieltä impulsseja omaan työskentelyynsä, vaan tarvitsevat f2f-kohtaamisia. Voimmeko siis pakottaa opiskelijat verkkoon?
4
Mikäli jään kotiin … Kaksi näkökulmaa: ”Minun ei tarvitse lähteä kotoa pois”; ”Minä en saa lähteä kotoa pois”
5
Ryhmäytyminen Ryhmäytyminen: f2f / verkko? Helpottaako ryhmäytymistä se, että näkee ryhmän jäsenet edes kerran? Vai onko kasvamassa sukupolvi, joka ei tarvitse f2f- tapaamista ryhmäytymiseen tai yhteisölliseen työskentelyyn?
6
Luentojärjestelyt Mahdollisuus osallistua lähiluennolle Onko opettaja paikalla vai omassa työpisteessään? Lähi- ja etäopiskelijoiden tunnistus
7
Informaali oppiminen Miten aikaisemmin opittu tunnistetaan ja tunnustetaan? Opiskeluputki vai luovaa soveltamista? => Alussa ohjatumpaa opiskelua, vähitellen – opiskelutaitojen kasvaessa – itsenäisempää työskentelyä ja sovellusmahdollisuuksia oman kiinnostuksen mukaan.
8
Opiskelu vs. työelämä Opiskellessa opitaan samalla työelämätaitoja. Vapaa-ajan verkkoyhteisöjen käyttö oppimisessa saattaa alentaa kuria ja kontrollia. Opintosuoritusten arviointi vs. oppimistehtävien tekijän tunnistus => osaaminen ja taidot punnitaan työelämässä Onko työnantajalla oikeus käydä katsomassa työnhakijan Facebook-ryhmiä?
9
Tukipalvelut Opettajan ja opiskelijoiden pitää voida keskittyä omaan substanssiosaamiseensa ja sisältöihin. Miten syvällisesti opettajan tai opiskelijan pitää tuntea toimintaympäristö ja sen toiminnot, jotta sitä voi tehokkaasti ja vaivattomasti käyttää? Miten toimintaympäristö ohjaa itsessään, mihin asioihin tarvitaan tukihenkilöä?
10
Teknisiä seikkoja Käyttäjäautentikointi: Yksi tunnus joka paikkaan Peliympäristöjen tai vapaa-ajan työkalujen kanssa ei kannata ryhtyä kilpasille Helppokäyttöinen, mukava, hyödyllinen, pääsy mistä tahansa mihin tahansa. Dokumenttien jako, kirjanmerkit, näyteportfolio, … Varmuuskopiointi Opintosuoritusten dokumentointi (laki) vs. sosiaalisen median työkalujen käyttö (esim. YoTube)
11
Millainen on opiskelijan Virtukampus? Toimintaympäristö, jossa on eri tasoja: Kun kirjaudun koneelle, toiminko sen jälkeen koko ajan Virtukampuksella? Virtukampus = intranet? Virtukampus = ainoa toimintaympäristö, jossa on mahdollista käyttää tarvittavia ohjelmia ja tallentaa materiaaleja? Näkyvyys muille? Profilointi testien ja valintojen perusteella Toimintaympäristö + käyttöjärjestelmä
12
Apuva Voi kysyä mitä vaan Automaattiset vastaukset Tukihenkilö tarvittaessa Muistutuspalvelu Karttapalvelu Sähköposti?
13
Viikon vinkit Aamukampa Opiskelijalla jäljellä olevat opintopisteet Opettajalla lomakampa Viikon paras blogi ym. poimintoja Häpeäpaalu: Viikon plagioija
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.