209:my ois Otetaan koko Savonian opintosuunnitelmassa käyttöön toimintatapa, jossa opiskelija rakentaa itselleen oman virtuaalisen OIS-ympäristönsä. Se.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
”Sata ideaa iskee tulta”- ideakilpailuprosessi
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Kolme Puheenvuoroa OISista Miten OIS toteutui? Mirja Kontio OIS-ajattelun johdanto Integrointiesimerkkejä Savonia-amk Laura Ahonen ja Teemu Itkonen Rabitthinking.
TTL Sosiaalisessa mediassa
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Minä oppijana 1 ov..
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Ajatuksia oppimisesta
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Kokonaisuus - mitä Virtukampus tarkoittaa tekemisenä? Dokumentoikaa käytännön esimerkkejä jokapäiväisestä työskentelystä osana Virtukampusta.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Oppimisen arviointikriteerit näkyviksi Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Missä mennään  Paikkatietoon pohjautuvan tiedonkeruu/oppimisympäristön tavoitteena on perustaa "Mobiili Herbaario", jonka kasvit ovat luonnossa.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 Asiantuntijuuden kehittymisen reflektion tukeminen opettajan pedagogisissa.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Tervetuloa Innokylään
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
”Projektin nimi” PROJEKTI
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Kemian opetuksen päivät
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Volitioprosessi, tahdon!
Hanke
Hannu Mäyrä OHJELMOINTI PROJEKTI Hannu Mäyrä
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
”Projektin nimi” -projekti
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

209:my ois Otetaan koko Savonian opintosuunnitelmassa käyttöön toimintatapa, jossa opiskelija rakentaa itselleen oman virtuaalisen OIS-ympäristönsä. Se voisi esimerkiksi kantaa nimeä: my OIS. Tämä ympäristö olisi PLE (Personal Learning Environment) –ajatukseen tukeutuva verkkopohjainen henkilökohtainen oppimisympäristö, joka rakennetaan sosiaalisen median välineillä. Laaditaan yhtenäinen toimintamalli koko Savoniassa ja jalkautetaan se osana OIS-hanketta. Hyödyt: opiskelija voi johdetusti ja dokumentoidusti rakentaa omaa asiantuntijuuden kehittymispolkuaan koko opintojensa ajan: Oma henkilökohtainen OIS eli avoin innovaatiotila omalle oppimiselle ja kehittymiselle. Opiskelija sisäistää OIS:n osaksi opiskeluaan paremmin, kun hänellä itsellään on oma ympäristönsä, jossa nämä asiat toteutuvat. Oman oppimisen arviointi sekä palaute opintojaksoilta ja työelämäprojekteista. Voidaan opintojen loppuvaiheessa muokata omaksi työportfolioksi ja hyödyntää työnhaussa. Mahdollistaa vuorovaikutuksen tärkeiden sidosryhmien välillä. Tekee osaamisen näkyväksi ja helpommin tunnistettavaksi. Vastaa nykypäivän työelämän vaatimuksiin, esim. verkkoviestintätaitoihin, ja valmentaa opiskelijaa oman itsensä markkinoinnissa/brändäämisessä/myymisessä. Yhtenäinen käytäntö koko Savoniassa -> yhdistyy valittuun OIS:n pedagogiseen linjaan (ei oteta käyttöön uusia käsitteitä). Vastaus olisi mielestäni: my OIS - opiskelijan oma innovoinnin ja oppimisen ympäristö, johdettu asiantuntijuuden kehittymispolku. Olen koonnut oheiseen liitetiedostoon pääkohtia, mitä tämä tarkemmin tarkoittaa. Huomioitavaa toki on, että asiat ovat vielä ylätasolla, ja vaativat asioiden eteenpäin työstämistä. Esitin ideani jo tänään KuMulla työryhmämme palaverissa, ja työryhmän jäsenet ainakin innostuivat asiasta niin, että tahtotila on viedä sitä eteenpäin. Mielestämme tämä konkretisoisi ja toisi toimintatavan opiskelijan oman asiantuntijuuden kehittymisen dokumentointiin ja sen esittämiseen, nimi olisi markkinoinnillisesti hyvä ja innostava ja toivottavasti yhtenäistäisi käytäntöjä. Ajatuksenamme on, että alamme tästä näkökulmasta työstämään asiaa eteenpäin työryhmässämme. Mutta jotta ajatus pääsisi todella elämään, se vaatisi kyllä, että toimintatapa otettaisiin koko Savoniassa käyttöön. 14.1.2019 OIS-hanke 16.1.2012 /mgr