Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Auttava keskustelu 3.7.2019.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Auttava keskustelu 3.7.2019."— Esityksen transkriptio:

1 Auttava keskustelu

2 ”Palveleva puhelin (hyvää iltaa)”
Puhelun kulku (Kriisipuhelimessa vastaajan opas, Suomen Mielenterveysseuran SOS-keskus) Aloitus ”Palveleva puhelin (hyvää iltaa)” Jos soittaja ei pääse alkuun, voi kysyä esimerkiksi ”Mikä saa sinut soittamaan juuri tänään?”

3 Soittajan tilanteen kartoittaminen
Kartoitetaan soittajan asiaa, mistä soittaja haluaa puhua. Mikä on soittajan tilanne soittohetkellä ja elämäntilanne yleensä: perhe, työ, ystävät, terveys ym.

4 Huomioiden tekeminen soittajan puheesta ja tarkentavien kysymysten tekeminen
Mitä ilmaisuja soittaja käyttää kuvatessaan asioita, joihin kaipaa tukea? Miten muuten niitä voisi nimetä? Onko soittaja jo miettinyt erilaisia vaihtoehtoja tai aikaisemmin elämässään selviytynyt vastaavista tilanteista?

5 Asioiden tärkeysjärjestys
Jos soittajan tilanne on monella tavalla vaikea, ja soittaja tuo esille useita ongelmia, hänen kanssaan keskustellaan siitä, mikä asia mietityttää eniten ja mitä asiaa soittaja ensiksi haluaa käsitellä.

6 Puhelun tavoitteen tarkentaminen
Selvennetään kysymysten avulla soittajan ajatuksia, tunteita ja toiveita. Nimetään päällimmäisenä mieltä painava asia tarkentamalla esim. kysymyksillä ”Onko kysymys siitä, että …”, ”Tarkoitatko, että …” Joskus on hyvä toistaa omin sanoin, mitä soittaja on sanonut, jotta hän voi vahvistaa, onko päivystäjä ymmärtänyt oikein.

7 Valitun kysymyksen tai asian laajempi käsittely
Voidaan keskustella siitä, miten soittaja on toiminut tähän asti, mitä vaihtoehtoja hänellä olisi, mitä hän olisi valmis tekemään asian eteenpäin viemiseksi ja mihin hänellä on voimavaroja.

8 Kysymysten tekeminen Avoimet kysymykset:
Jos halutaan saada lisää tietoa soittajan tilanteesta tai ohjata häntä pohtimaan. Alkavat kysymyssanoilla, esim. ”millainen”, ”miten”, ”mitä”, ”kuinka”. Edellyttävät vastaukselta kuvailua, perustelua ja monisanaisuutta. Suljetut kysymykset: Jos halutaan lyhyt, yksiselitteinen vastaus tai halutaan tiivistää keskustelua. Alkavat -ko/-kö -päätteisellä sanalla. Voidaan vastata lyhyesti, usein yhdellä sanalla ”kyllä” tai ”ei”. Vältä ”miksi”-kysymystä? Se syyllistää.

9 Ratkaisujen etsiminen
Pohditaan mahdollisimman konkreettisella tasolla, mitä soittaja tekee tilanteesta riippuen joko heti puhelun jälkeen (miten ilta tai yö menee), lähitulevaisuudessa (esim. mistä ja miten hakee apua).

10 Puhelun päättäminen Puhelu päättyy usein luonnollisesti, kun on yhdessä pohdittu, mitä puhelun jälkeen tapahtuu. Sekä soittaja että vastaaja kokevat keskustelun päättyvän, ja soittaja saattaa kiittää kuuntelemisesta ja toivottaa hyvää jatkoa.

11 Kommentteja edelliseen
Kaava toimii parhaiten silloin, jos soittajalla on jokin konkreettinen kysymys/ongelma. Pitkään jatkuneet tilanteet (yksinäisyys, masennus, ahdistustilat ym.) vaativat toisenlaista otetta vastaajalta. Kuunteleminen, läsnäolo Keskustelun keston rajaaminen Ei ole yhtä oikeaa tapaa käydä hyvää, auttavaa keskustelua.


Lataa ppt "Auttava keskustelu 3.7.2019."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google