Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 Asiantuntijuuden kehittymisen reflektion tukeminen opettajan pedagogisissa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 Asiantuntijuuden kehittymisen reflektion tukeminen opettajan pedagogisissa."— Esityksen transkriptio:

1 Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 Asiantuntijuuden kehittymisen reflektion tukeminen opettajan pedagogisissa opinnoissa -arviointityökalun kehittäminen liitettäväksi Oppima-verkko-oppimisympäristöön - käyttöönottokokemuksia syyskuu 2008 W5W-pilotit Oulussa 1.10.2008

2 Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 taustoista … opinnot täydennyskoulutusta, osalle sivuaineopintoja osalla opiskelijoista on runsaasti kokemuksia epäpätevänä opettajana toimimisesta ennen opintoja, osalle opettaminen on uusi haaste esim. toisen ammatin rinnalla mukana monitieteinen joukko: 46 opiskelijaa, lukuisia muita tutkintoja suoritettuina

3 Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 Hankkeen tavoitteet toteuttaa opintojen läpi kantava opettajana/opettajaksi kehittymisen reflektiota tukeva arviointityökalu vahvistaa kokonaisuusnäkyä (kumulatiivisuus) vaiheittaisen toimintamallin sijaan (hops, hopsin seuranta, päiväkirja, portfolio) hyödyntää verkko-oppimisympäristön kautta vertaisarviointia /kollegiaalinen reflektio fokus pedagogisen asiantuntijuuden kehittämisessä

4 Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 Asiantuntijuus kokemuksena? (vrt. Isopahkala-Bouret, 2005 Joy and struggle for renewal Tynjälä, 2004. Asiantuntijuus ja työkulttuurit opettajan ammatissa. Kasvatus 174-190) Poikkitieteellisillä osaamisalueilla: *tilanteeseen ja tehtävään nähden asiaankuuluvaa ja oikeanlaista tietämystä (relevant) *kyky toimia oman tietämyksen mukaan päämäärien toteutumiseksi (capasity to act) *luottamus ja varmuus omaan tietämiseen ja kykyyn toimia (trust)

5 Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 Asiantuntijuuden tiedolliset elementit (Tynjälä 2004) Faktuaalinen tieto ja käsitteellinen tieto, eksplisiittinen tieto Kokemuksellinen, implisiittinen tieto = proseduaalinen tieto/taito Itsesäätelytieto, metakognitiivinen, refleksiivinen tieto

6 Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 Portfoliota koostavan päiväkirjan ja polkutehtävien funktio oppimisen reflektoinnin ja arvioinnin väline, dokumentoinnin väline tukee identiteettityötä – opettajan identiteetti aukikirjoitettuna: opettajana toimineen kokemukset ja/ tai rakentuneena opintojen aikana (myös ei opettajana toimineen kokemuksia) asiantuntijuuden osoittaminen meritoituminen?

7 Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 kumulatiivisuus toteuttamisessa…. tavoitteena tunnistaa asiantuntijuuden kehittyminen kumulatiivisen oppimisen toteutumana reflektion tukemiseksi tieto, oppimistehtävät ym. tulevat esiin vähitellen, oppijan henkilökohtaisen etenemisen myötä opinnot koostuvat resurssiluennoista, eritavoilla toteutuvista tehtävistä, työssä oppimisesta, arvioinnista, palautteesta ja reflektiosta (analyyttisesta arvioivan kautta kriittiseen)

8 Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 käyttöönottokokemuksia, syyskuu 2008 (kouluttajien kokemuksia) aiemman osaamisen tunnistaminen ongelmallista, suuntautuminen opinnoissa vaikea määritellä, asiantuntijaroolien yhdistäminen? kumulatiivisuus ajattelun sisäistäminen vaatii erityistä painotusta; kokonaisuus pyrittiin jakamaan osiin, haettiin vastaavuuksia aiemmin koetusta (”onko tämä nyt samaa kuin…., saako tästä pisteen”), toisaalta uutta koplattiin aiemmin opittuun/koettuun = kumulatiivisuutta? yksilöllisiä puutteita käyttövalmiuksissa: tekniset ja oppimisstrategiset ongelmat

9 Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 käyttöönottokokemuksia jatkuu… verkko-opiskelu ei kaikkien mieleen, esim. vuorovaikutus verkossa vierasta, sähköpostin koettiin korvaavan verkkotyöskentelyn oman toiminnan analysoimiseen ja dokumentointiin ei harjaantumista reflektion jakaminen ja arvioinnin jatkuvuuden oivaltaminen, prosessi opintojen alusta loppuun, uutta oman, keskeneräisen tuotoksen asettaminen arvioitavaksi ei tavallista

10 Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008

11 Opettajuuden kehittymisen reflektio (kuinka olen tullut tähän tilanteeseen) ajankohtaiset polkutehtävät (miten tästä eteenpäin)

12 Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 Olet tarkastelemassa opettajaksi/opettajana kehittymisen reflektioon liittyviä ajankohtaisia tehtäviä. Tehtävät ajoittuvat osin oman henkilökohtaisen etenemisesi mukaisesti, osin lähiopetusjaksoja seuraten. Pohdi esitettyjä teemoja ja kysymyksiä ja dokumentoi pohdintasi portfoliota koostavaan päiväkirjaan. päiväkirjaan. Analyyttistä reflektiota tukeva tehtävä AloitustehtäväAloitustehtävä, valmiiksi 13.10.2008 mennessä Arvioivaa reflektiota tukeva tehtävä Pedagogisen osaamisen arviointia Vertaisarviointitehtävä Kohteena opettajan asiantuntijuus Kriittistä reflektiota tukeva tehtävä Oma asiantuntijuus

13 Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 Tämän sivun toiminnot avautuvat opintojen loppuvaiheessa jokaisen henkilökohtaisen etenemisen myötä! Onnea opintoihin, oivaltavaa ja kehittymismyönteistä ajattelua ja toimintaa!!! Toivottavasti voit lopussa todeta kuten opiskelutoverisi keväällä 2008:... "ei ole enää suossa kaulaansa myöden, vaan tietää missä pedagogiset pitkokset kulkevat"...

14 Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008


Lataa ppt "Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö / Helena Koskinen 2008 Asiantuntijuuden kehittymisen reflektion tukeminen opettajan pedagogisissa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google