JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Hallinnon kehittämisen uudet tuulet
Esitys Juha Mieskolainen
Maatilojen kilpailukyky
Organisaation muutos ja muutoksen johtaminen suhteessa asiakkaaseen ja henkilöstöön Hille Korhonen, Alko Oy.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Sitoutuminen
Menestyvä työyhteistö Lähiesimiestyö – johtajuus Management - Leadership Riitta Rautava.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Työhyvinvointi työnantajan näkökulmasta A-klinikkasäätiön työsuojelun työkokous Hämeenlinna Kirsti Aalto.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
© T 2 O Consulting Oy Liiketoiminnan tasapainoinen kehittäminen T 2 O Consulting Oy Juhani Pylkkänen Maj-Britt Rytkönen.
Investointi strategisena päätöksenä. ”PÖYTÄKIRJAOTE” Investointi on kannattava, Ei vaaranna yrityksen maksuvalmiutta ja Tukee yrityksen valitsemaa strategiaa.
Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Osan II kuvat.
Yritysoston strateginen johtaminen Erkki Petäjä. Sisältö Tausta ja tarkoitus Strategia yritysoston lähtökohtana Yritysoston johtaminen Yritysoston strategisen.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Osan III kuvat.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Julkistus Aineistot:
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Menestyvä johtamisjärjestelmä valtioneuvostossa - periaatteet
Henkilökunta Tavoitteet Visio Lapsi Laadukas vaka, eo, po Vanhemmat
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Digitalisaation vaatima osaaminen
Strategia – tavoitteet tiedostettu
Pohjautuu oheisen kirjan aineistoihin
Henkilöstö kilpailutekijänä
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Työkykyä edistävä toiminta
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Hehkuva henkilöstö luo laadukkaimmat palvelut ja rahaa säästyy
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Esimies - kannattavuuden mahdollistaja
JOHTAMISEN KETJUN ANALYSOINTI LUO VANKAN POHJAN STRATEGIAA TUKEVALLE IHMISTEN JOHTAMISELLE Ossi Aura, FT.
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Ohjaus ja valvonta (Ohjava) - teemaryhmä
Esimies - kannattavuuden mahdollistaja
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Henkilöstötuottavuuden johtaminen 2018 tutkimus
Mieslahden myymälä 1917.
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Kohti jaettua johtajuutta Jarmo Kröger Henkilöstöpäällikkö
Kaupunkistrategian laadinta
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Työelämä muuttuu, opettajan työ muuttuu – johtamisen on muutut- tava
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET Ossi Aura, FT

Perusteita Johtamisen ketjun kokonaisuus luo tuloksellisuutta kestävällä tavalla. Liiketoimintastrategiaa toteutetaan ihmisiä johtamalla – selkeillä tavoitteilla ja vastuilla. Johtaminen tukee johtajuuden kehittämistä – tässä kunkin esimiehen henkilökohtaiset kyvykkyydet ovat kehittymisen perusta. Hyvä johtajuus tukee henkilöstötuottavuutta kolmen osa-alueen kautta, erityisen suuri merkitys johtajuudella on motivaatioon, työn hallinnan kautta osaamiseen ja työkykyongelmien ehkäisemiseen. Henkilöstötuottavuus vaikuttaa merkittävästi asiakaskokemukseen ja taloudelliseen tulokseen. Johtamisen ketju on rakennettu vuosien 2009- 2016 tutkimustyön tulosten pohjalta, tutkijatiimissä ovat olleet mukana FT Ossi Aura Professori Guy Ahonen KTT Tomi Hussi Professori Juhani Ilmarinen Johtamisen ketjun ydin on kuvata se kokonaisuus, jolla kestävä taloudellinen tulos saavutetaan Samalla johtamisen ketju antaa hyvän peilauspinnan arvioitaessa oman yrityksen johtamisen ja johtajuuden toimintatapoja ja laatua suhteessa henkilöstöön ja asiakkaiden asettamiin vaatimuksiin

Johtamisen ketju kuvaa kestävää ja tuloksellista ihmisten johtamisen kokonaisuutta Tutkimustulosten yhteenveto Ossi Aura, Guy Ahonen, Tomi Hussi, Juhani Ilmarinen 2009-16 Liiketoiminta-strategia Ihmisten johtaminen Johtajuus, leadership Henkilöstö- tuottavuus Asiakashyöty, tulos Asiakaskokemus Tavoitteet Osaaminen Motivaatio Asiakashyöty ja -kokemus Vastuullisuus Vastuut, Prosessit Tavoitteellisuus Osaaminen Käyttökate Kannattavuus Mittarit Kannustavuus Työkyky Uudistumiskyky JOHTAMINEN JOHTAJUUS JOHTAMISEN JA JOHTAJUUDEN TULOKSET

Liiketoiminta-strategia Liiketoimintastrategian tavoitteet määrittävät ihmisten johtamisen tavoitteet Organisaation strategia ja eritoten strategiset tavoitteet määrittävät ihmisten johtamisen tavoitteet Kehitetään niitä kyvykkyyksiä, joilla strategisen tavoitteet saavutetaan Tämä vaihe liittyy luontevasti strategian tekemiseen, osana strategian toteuttamisen resursseja Pohdinta voi alkaa määrittämällä ”Minkälaisia kyvykkyyksiä tarvitsemme, että asiakaskokemus on erinomainen?” Vastaus voi olla esimerkiksi: markkinoiden paras erikoisosaaminen, motivoitunut ja asiakaskeskeinen henkilöstö, sitoutunut ja sen kautta kokenut henkilöstö Näille kyvykkyyksille päätetään tavoitteet, vastuut ja rooli eri toimijoille, sekä tavoitteiden toteutumista mittaavat mittarit Tehdään strategiaan pohjautuvia päätöksiä! Liiketoiminta-strategia Ihmisten johtaminen Asiakaskokemus Tavoitteet Vastuullisuus Vastuut, Prosessit Kannattavuus Mittarit Tukimateriaalia: www.ossiaura.com/shj

Strategian määrittämät tavoitteet ohjaavat esimiestyön kehittämistä Mitä paremmin kokonaisuutta johdetaan, sitä parempia ovat esimiestyön käytänteet ja sitä paremmin esimiehet toimivat Päätetyt tavoitteet linjaavat esimiesten toimenkuvaa; panostetaan asiakastyön vaatimien henkilöstön kyvykkyyksien tukemiseen Edellisen vaiheen esimerkin mukaan esimies tukee parasta erikoisosaamista ja ihmisten motivaatiota Tuetaan siis johtajuusominaisuuksia valmennusten, vertaistuen ja johtamisen avulla Varmistetaan esimiehen osallistava toiminta henkilöstön kanssa Mitataan työn tuotosten ja taloudellisen tuloksen rinnalla henkilöstötuottavuutta ja henkilöstön kokemusta esimiehen toiminnasta Ihmisten johtaminen Johtajuus, leadership Tavoitteet Osaaminen Vastuut, Prosessit Tavoitteellisuus Mittarit Kannustavuus

Henkilöstö- tuottavuus Hyvä esimies nostaa henkilöstötuottavuuden huippuunsa – huono puolittaa sen! Esimiestyön yhteys henkilöstötuottavuuteen on selkeä Hyvissä organisaatioissa henkilöstötuottavuusindeksi HTI on yli 60 Keskitason organisaatioissa HTI on 45-55 Huonoissa organisaatioissa HTI on jopa vain 25! Hyvän esimiestyön kriteerit ovat johtamisen ketjun näkökulmasta selkeät: hyvä esimies Tukee ihmisten motivaatiota Varmistaa ihmisten sitoutumisen Varmistaa osaamisen suhteessa liiketoiminnan vaatimuksiin ja niiden muutoksiin Saa ihmiset ”omistamaan” oman työnsä, saa työn hallinnan huippuunsa Kehittää aktiivisesti työkykyä, tarttuu jämäkän inhimillisesti työkyvyn ongelmiin Johtajuus, leadership Henkilöstö- tuottavuus Osaaminen Motivaatio Tavoitteellisuus Osaaminen Kannustavuus Työkyky

Ihmiset tekevät tulokset! Motivoitunut, osaava ja työkykyinen henkilöstö tekee hyvää tulosta Hyvää taloudellista tulosta Laadullisesti hyvää työtä Hyvää asiakastyötä – saa hyvää asiakaspalautetta Hyvä henkilöstötuottavuus varmistaa myös Asiakkaiden pysyvyyden Oman uudistumiskyvyn Henkilöstö- tuottavuus Asiakashyöty, tulos Motivaatio Asiakashyöty ja -kokemus Osaaminen Käyttökate Työkyky Uudistumiskyky

Johtamisen ketjun sisällöt muuttuvat ajassa modernin strategiatyön kautta Ympäristön, kilpailu- tilanteen, teknologian, asiakkaiden, lakien, yms. muutos Liiketoiminta-strategia Ihmisten johtaminen Johtajuus, leadership Henkilöstö- tuottavuus Asiakashyöty, tulos Asiakaskokemus Tavoitteet Osaaminen Motivaatio Asiakashyöty ja -kokemus Vastuullisuus Vastuut, Prosessit Tavoitteellisuus Osaaminen Käyttökate Kannattavuus Mittarit Kannustavuus Työkyky Uudistumiskyky JOHTAMINEN JOHTAJUUS JOHTAMISEN JA JOHTAJUUDEN TULOKSET Ketterä strategiatyö saattaa vaikuttaa asiakaslupauksiin ja niiden kautta ihmisten johtamisen tavoitteisiin

UUDISTUMISANALYYSI

Johtamisen ketjun mittaamisen ja seurannan periaatteet HENKILÖSTÖ- TUOTTAVUUDEN TASO Henkilöstötuottavuuden yhteys käyttökatteeseen Henkilöstötuottavuuden yhteys asiakas- tyytyväisyyteen Johtamisen käytänteet JOHTAMISEN TASO Johtamisen yhteys johtajuuteen Johtajuuden yhteys henkilöstö- tuottavuuteen ANALYYSI-TIETOKANTA Data yksikkö- ja tiimitasolla Henkilöstön KPI:t Talouden KPI:t Asiakas- KPI:t JOHTAJUUDEN TASO

Johtamisen ketju – 400 samaa organisaatiota 2016 Hyvä johtaminen = hyvä esimiestyö Hyvä esimiestyö = hyvä henkilöstötuottavuus Hyvä henkilöstötuottavuus = hyvä taloudellinen tulos / asiakaskokemus Aura, Ahonen, Ilmarinen, Hussi (2016) Strateginen hyvinvointi 2016 – sivut 71-72 (LATAA TÄSTÄ)

https://twitter.com/AuraOssi - @AuraOssi KIITOS! Yhteystiedot ossi.aura@gmail.com www.ossiaura.com https://twitter.com/AuraOssi - @AuraOssi https://www.linkedin.com/in/ossi-aura/ Aineistoja www.ossiaura.com/julkaisut www.ossiaura.com/shj Tulkintoja http://www.ossiaura.com/auran-faktat-blogi