Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hehkuva henkilöstö luo laadukkaimmat palvelut ja rahaa säästyy

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hehkuva henkilöstö luo laadukkaimmat palvelut ja rahaa säästyy"— Esityksen transkriptio:

1 Hehkuva henkilöstö luo laadukkaimmat palvelut ja rahaa säästyy
Eija-Maria Gerlander, kehittämispäällikkö

2 Julkisen alan työeläkeosaaja
Hoidamme koko julkisen sektorin henkilöstön eläkeasioita. Vastaamme kunta-alan eläketurvan rahoituksesta. Kehitämme eläketurvaa ja työelämää. Rakennamme hyvinvointia osana suomalaista eläkejärjestelmää.

3 Virittäytyminen teemaan – hehkuva henkilöstö
Mitä näkökulmia tulee mieleesi?

4 Palvelut Talous Henkilöstö
Haasteena palveluiden tuottaminen Tavoitteena on kyky tuottaa vaikuttavia, asiakkaiden tarpeiden mukaisia palveluita Palvelut Haasteena talouden tasapaino Tavoitteena on pitää tulot ja menot tasapainossa ja parantaa työn tuloksellisuutta Haasteena henkilöstövoimavarat Tavoitteena on lisätä ja kehittää henkilöstön korkeaa suoriutumis- ja uudistumiskykyä Tuloksellisuuden johtaminen Tuloksellisuuden johtaminen Suoriutumisen, osaamisen johtaminen Toimivan organisaation edellytyksenä on palvelujen, talouden ja henkilöstövoimavarojen tasapaino ja samanaikainen tarkastelu. Strategisessa työhyvinvointijohtamisessa tasapainoa tarkastellaan henkilöstövoimavarojen näkökulmasta. Tasapaino luo edellytykset työhyvinvoinnille 1) HAASTEENA PALVELUIDEN TUOTTAMINEN Tavoitteena on kyky tuottaa vaikuttavia, asiakkaiden tarpeiden mukaisia palveluita Kun otetaan huomioon julkisen alan palvelutuotantoon liittyvät haasteet tästä seuraa myös toinen tavoite, joka liittyy muuttuvaan työhön Tavoitteena on ylläpitää ja parantaa organisaation kykyä muuttua, oppia, joustaa ja toimia ketterästi Oleellista on kyky tuottaa vaikuttavia, asiakkaiden tarpeiden mukaisia palveluita, parantaa organisaation kykyä muuttua, oppia, toimia ketterästi 2) HAASTEENA HENKILÖSTÖVOIMAVARAT Tavoitteena on lisätä ja kehittää henkilöstön korkeaa suoriutumis- ja uudistumiskykyä 3) HAASTEENA TALOUDEN TASAPAINO Tavoitteena on kyky pitää tulot ja menot tasapainossa ja parantaa toiminnan taloudellista tehokkuutta Kun otetaan huomioon julkisen alan talouteen liittyvät haasteet tästä seuraa myös toinen tavoite, joka liittyy työn tuottavuuteen Tavoitteena on parantaa jatkuvasti työn tuottavuutta ja toiminnan taloudellista tehokkuutta JOHTAMINEN Talous Resurssijohtaminen Henkilöstö Haasteena henkilöstötalous Tavoitteena kulujen hallinta ja investointien tuottavuuden lisääminen

5 Esimiehet ja päälliköt: työkykyjohtamisesta todettua
Muutostilanteissa työkyky ja hyvinvointi ovat erityisen tärkeitä. Työkykyjohtamista tulisi pohtia useammin ja suunnitelmallisemmin. Työkyky on jatkuvasti muuntuva ominaisuus. Tulisi saada vankempaa osaamista työkyvyn johtamisessa eri elämän tilanteissa. Työhyvinvoinnin johtaminen on kokonaisvaltaista toimintaa, jota ei voi erottaa muusta johtamisesta. Kaikilla johtamistoimilla on vaikutus myös hyvinvointiin. Työkyky on kriittinen menestystekijä tulevaisuuden organisaatioissa Laadukas työkykyjohtaminen pitää työkyvyttömyysriskin ja työkyvyttömyyskustannukset hallinnassa ja lisää työssäolopäivien määrää. Henkilöstön tuottavuusvaatimusten kasvaessa työkyvyn edistämisen ja työkykyriskin ennakoinnin merkitys kasvaa. Henkilöstöresurssin ennakoiva suunnittelu: voimavarat ja riskit  Työkyvyn johtaminen on strateginen haaste koko johtamisjärjestelmälle.

6 Muutoksen onnistuminen ja henkilöstönäkökulma
Organisaatiomuutosten tavoitteet jäävät toteutumatta yli puolessa muutosprosesseista (60 – 80% ), koska henkilöstönäkökulma ei tule huomioiduksi riittävästi osana muutoksen toteuttamista. Huomattavimmat työkyvyn riskit kytkeytyvät osaamiseen, motivaatioon ja sitoutumiseen sekä toimintakykyyn. Työkyvyn ongelmat näkyvät yksilön ja työyhteisön tasolla mm. seuraavasti: Sairauspoissaolot lisääntyvät, osatyökykyisten tilanteet kärjistyvät, työn sekavuus ja sählinki lisääntyy ja työyhteisön jännitteet kärjistyvät Työn tulokset ja tuottavuus notkahtavat. Ennakoivassa henkilöstönäkökulman suunnittelussa lähtökohtina tulee olla mm. strategiset palvelutyön linjaukset ja talouden reunaehdot, jotka raamittavat palvelutyön sisältöä.

7 Esimiehet ja päälliköt: Mistä tarvitaan tietoa johdettaessa työkykyä?
Tarvitaan tietoa asiakastyytyväisyydestä Asiakkaiden tilanne vaikuttaa henkilöstöön ja toisin päin. Asiakaspalaute ja työyhteisöpalaute kertovat usein työn kehittämistarpeista ja työhyvinvoinnin johtamisen haasteista sekä ovat arvokkaita itsessäänkin. Työryhmät ja asiakkaat ovat tottuneet avoimeen keskusteluun – kun rakenteissa on tilaa keskustelulle, tärkeää tietoa saa jatkuvasti!

8 Esimiehet ja päälliköt: Mistä tarvitaan tietoa johdettaessa työkykyä
Tarvitaan tietoa työyhteisön tilasta Ilman toimivaa työyhteisöä ja heidän ammattitaitoaan sekä kiinnostusta työn tekemiseen, ei ole toimivaa organisaatiota! Suora palaute on nopein keino tulla tietoiseksi tilanteesta ja puuttua työkykyyn vaikuttaviin asioihin. Aito palaute – miten työt sujuvat!! Asiakastyytyväisyys kertoo työn sujuvuudesta ja työyhteisön vuorovaikutuksen tasosta. Henkilöstön mieliala kertoo paljon työyhteisön tilanteesta.

9 Esimiehet ja päälliköt: Mistä tarvitaan tietoa johdettaessa työkykyä
Tarvitaan tietoa johtamisen laadusta Tulee olla myös aikaa läsnäoloon ja kuunteluun muuttuvissa tilanteissa. Tieto tulee usein hieman jäljessä. Hyvä tunneilmasto on organisaation menestystekijä. Herkät tuntosarvet työyhteisöön, tilasto ovat enemmänkin seurannan ja ylemmän johdon välineitä. Miten olisi mahdollista luoda suora ja välitön kanava esimiehen ja työyhteisön välillä, jotta mieltä painavista ja kuormittavista asioista olisi mahdollista puhua ennen kuin ne alkavat vaikuttaa negatiivisesti työkykyyn. Avoimuus, läpinäkyvyys sekä työntekijöiden aktiivinen mukaan ottaminen asioiden käsittelyyn lisää työhyvinvointia, sitoutumista ja vastuullisuutta kaikissa.

10 Laadukkaan henkilöstöjohtamisen tuloksena syntyy hyvä asiakas- ja työntekijäkokemus sekä tuloksellinen toiminta Uudistunut ote perustehtävään Osaamisen kehittäminen Työkyvyn tuki Työn imu Hyvä asiakaskokemus ja laadukkaat palvelut Innostunut, työhön sitoutunut henkilöstö

11 Näkökulmia ja välineitä ennakoivaan ja edistävään työkyvyn ja työhyvinvoinnin johtamiseen muutoksessa

12 Onnistuneen muutoksen edellytykset
Tiedottaminen Osallistaminen Tuki

13 VatuPassiTM, Peter Andersen, Nojaamo

14

15 Aktiivisen tuen kokonaisuus
Ennakoidaan ja edistetään työntekijän ja työyhteisön hyvinvointia Reagoidaan kun huoli herää VARHAINEN TUKI Sujuva työ Edistävä näkökulma Reagoiva näkökulma Työterveysyhteistyö Sujuva työssä jatkaminen Ratkaisujen haku verkostoyhteistyön avulla PALUUN TUKI TEHOSTETTU TUKI Sujuva työhön paluu Tuetaan työntekijää poissaolon kuluessa

16 Keva palvelee Vastuullista työeläketurvaa
Tuloksellista työkykyjohtamista Yhtiöittäminen ja ulkoistaminen Eläkemaksujen neuvonta Eläkkeiden rahoitus ja Kevan uusi maksujärjestelmä Strateginen työkykyjohtaminen Työkyvyn tuen prosessit Työkyvyttömyyskustannusten hallinnan edellytykset Esimiestyö ja johtamisen kehittäminen Vaikuttava työterveysyhteistyö Työkykyriskien tunnistaminen ja henkilöstösiirtojen onnistuminen hallitusti Palvelumuodot Eläkeinfot ja koulutukset työnantajille ja vakuutetuille Konsultointi, työpajat ja kehittämistyön tuki Verkostoyhteistyö: valtakunnalliset, alueelliset ja teemakohtaiset Yhteiskehittäminen kehittämisverkostoissa Tutkimukseen, tilastoihin sekä kehittämistyöhön perustuva tiedolla johtaminen Digitaaliset palvelut kehittämistyön mahdollistajana [alatunniste]

17 Strateginen työkyvyn johtaminen mahdollistaa onnistumisia ja hyvää tulosta
Tavoitteet Roolit ja vastuut Mittarit Seuranta ja arviointi Johta-minen Prosessit Prosessit Tunnettavuus Koulutus Roolit ja vastuut Toimintamallien selkeys Toimintakulttuuri Kustannukset Sairauspoissaolot Työtapaturmat Työterveyshuolto Työkyvyttömyyseläkkeet Kustannukset

18 Avaintiedot-palvelusta apua työkyvyttömyyden kustannusten arviointiin ja hallintaan
Palvelun avulla saa tietoa siitä, millaisia kustannuksia työkyvyttömyys organisaatiolle aiheuttaa, mitä ilmiöitä kustannusten taustalla on sekä miten työkyvyttömyyskustannuksiin voidaan vaikuttaa. Palvelu tuottaa tietoja sairauspoissaoloista, työkyvyttömyyseläkkeistä, työ- ja työmatkatapaturmista sekä työterveyshuollosta. Lisäksi tehdään ajallisia vertailuja sekä vertailuja vastaaviin organisaatioihin. Palvelu hyödyntää mahdollisimman paljon olemassa olevaa tietoa. Sairauspoissaololaskentaan tarvittavien tietojen syöttäminen on tehty mahdollisimman helpoksi.

19 Kiitos!


Lataa ppt "Hehkuva henkilöstö luo laadukkaimmat palvelut ja rahaa säästyy"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google