Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Henkilöstö kilpailutekijänä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Henkilöstö kilpailutekijänä"— Esityksen transkriptio:

1

2 Henkilöstö kilpailutekijänä
Alastalo & Bågeberg

3 Henkilöstö kilpailukeinona
Henkilöstön osaaminen ja motivaatio  sisäinen markkinointi. Keskeinen kilpailutekijä niin palveluja kuin tavaroita tuottavassa/myyvässä yrityksessä. Rekrytointi mahdollisuus tai uhka.

4 Onnistunut sisäinen markkinointi
Henkilöstö motivoituu ja viihtyy Uudet ideat ja parannukset Asiakkaiden kuuntelu Vähäinen rekrytointitarve Hyvä palvelu Tyytyväiset asiakkaat, hyvä kannattavuus ja hyvä maine Kilpailukyky paranee

5 Henkilöstö kilpailukeinona
Sisäinen markkinointi (internal marketing): Henkilöstöön kohdistuva markkinointi. Johtamiskäsitys. Johto ja esimiehet varmistavat liikeidean ja markkinointisuunnitelman toteutumisen. Johtamisessa markkinoinnillinen ote = Motivointi, yhteishengen luominen, kannustaminen kehittämiseen ja kehittymiseen.

6 Henkilöstö kilpailukeinona
Sisäinen markkinointi: Johdon työkalupakki  varmistetaan liiketoiminnan tavoitteiden toteutuminen. Kaksi tavoitetta = Työntekijät ymmärtävät ja hyväksyvät yrityksen liikeidean ja arvot. Motivaatio tehdä työtä liikeidean mukaisesti.

7 Henkilöstö kilpailukeinona
Sisäinen markkinointi onnistuu, jos: Asiakaskeskeinen ja toimiva liikeidea. Toimintaa ohjaavat arvot laadittu yhdessä henkilöstön kanssa  hyväksyminen ja sitoutuminen. Liikeidea ja arvot konkretisoidaan  vaikutus käytännön työhön. Selkeät päämäärät ja tavoitteet.

8 Toteutuskeinot KUVA: elainefogel.net
Tiedotus. Koulutus. Kannustaminen. Yhteishengen luominen

9 Henkilöstö kilpailukeinona
Sisäinen markkinointi  haasteet: Toteutusvastuun jakautuminen eri osastojen välillä. Tiedonkulku. Kokonaisbudjetin puuttuminen. Kokonaisvastuun kantaminen.

10 Henkilöstö kilpailukeinona
Sisäinen markkinointi vastauksia haasteisiin: Tavoitteet ja toimenpiteet suunniteltava kokonaisuutena  yhteistyö. Toteutusten ja tulosten jatkuva seuraaminen. Seurannassa apuna: Henkilöstön työtyytyväisyyskyselyt. Asiakaspalautteet. Sidosryhmäkeskustelut.

11 Yrityksen johdon päätökset ja toimenpiteet
Sisäisen markkinoinnin suunnittelu TIEDOTUS: Intranet, sähköposti Kokoukset, tapaamiset, keskustelut KOULUTUS: Sisäinen, ulkoinen Tilaisuudet, ohjeistot Tiedot, taidot, asenteet ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN: Jatkuva tai säännöllisesti toistuva Ulkoiset tutkimukset: asiakastyytyväisyys, asiakaspalaute, palaute muilta sidosryhmiltä Sisäiset tutkimukset: henkilöstön tyytyväisyys, työilmapiiri KANNUSTUS: Palkka, palkkiot, edut Kiittäminen, huomiointi Alennukset YHTEISHENKI: Tilaisuudet, tapahtumat Matkat, harrastukset Työtilat, kohtelu Yhteiset tunnusmerkit HENKILÖSTÖ: Tietää, kuinka tulee toimia ja miksi Osaa toimia eri tilanteissa oikein Tahtoo tehdä työnsä mahdollisimman hyvin Viihtyy työssään ja haluaa kehittää sitä


Lataa ppt "Henkilöstö kilpailutekijänä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google