Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
2
Henkilöstö kilpailutekijänä
Alastalo & Bågeberg
3
Henkilöstö kilpailukeinona
Henkilöstön osaaminen ja motivaatio sisäinen markkinointi. Keskeinen kilpailutekijä niin palveluja kuin tavaroita tuottavassa/myyvässä yrityksessä. Rekrytointi mahdollisuus tai uhka.
4
Onnistunut sisäinen markkinointi
Henkilöstö motivoituu ja viihtyy Uudet ideat ja parannukset Asiakkaiden kuuntelu Vähäinen rekrytointitarve Hyvä palvelu Tyytyväiset asiakkaat, hyvä kannattavuus ja hyvä maine Kilpailukyky paranee
5
Henkilöstö kilpailukeinona
Sisäinen markkinointi (internal marketing): Henkilöstöön kohdistuva markkinointi. Johtamiskäsitys. Johto ja esimiehet varmistavat liikeidean ja markkinointisuunnitelman toteutumisen. Johtamisessa markkinoinnillinen ote = Motivointi, yhteishengen luominen, kannustaminen kehittämiseen ja kehittymiseen.
6
Henkilöstö kilpailukeinona
Sisäinen markkinointi: Johdon työkalupakki varmistetaan liiketoiminnan tavoitteiden toteutuminen. Kaksi tavoitetta = Työntekijät ymmärtävät ja hyväksyvät yrityksen liikeidean ja arvot. Motivaatio tehdä työtä liikeidean mukaisesti.
7
Henkilöstö kilpailukeinona
Sisäinen markkinointi onnistuu, jos: Asiakaskeskeinen ja toimiva liikeidea. Toimintaa ohjaavat arvot laadittu yhdessä henkilöstön kanssa hyväksyminen ja sitoutuminen. Liikeidea ja arvot konkretisoidaan vaikutus käytännön työhön. Selkeät päämäärät ja tavoitteet.
8
Toteutuskeinot KUVA: elainefogel.net
Tiedotus. Koulutus. Kannustaminen. Yhteishengen luominen
9
Henkilöstö kilpailukeinona
Sisäinen markkinointi haasteet: Toteutusvastuun jakautuminen eri osastojen välillä. Tiedonkulku. Kokonaisbudjetin puuttuminen. Kokonaisvastuun kantaminen.
10
Henkilöstö kilpailukeinona
Sisäinen markkinointi vastauksia haasteisiin: Tavoitteet ja toimenpiteet suunniteltava kokonaisuutena yhteistyö. Toteutusten ja tulosten jatkuva seuraaminen. Seurannassa apuna: Henkilöstön työtyytyväisyyskyselyt. Asiakaspalautteet. Sidosryhmäkeskustelut.
11
Yrityksen johdon päätökset ja toimenpiteet
Sisäisen markkinoinnin suunnittelu TIEDOTUS: Intranet, sähköposti Kokoukset, tapaamiset, keskustelut KOULUTUS: Sisäinen, ulkoinen Tilaisuudet, ohjeistot Tiedot, taidot, asenteet ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN: Jatkuva tai säännöllisesti toistuva Ulkoiset tutkimukset: asiakastyytyväisyys, asiakaspalaute, palaute muilta sidosryhmiltä Sisäiset tutkimukset: henkilöstön tyytyväisyys, työilmapiiri KANNUSTUS: Palkka, palkkiot, edut Kiittäminen, huomiointi Alennukset YHTEISHENKI: Tilaisuudet, tapahtumat Matkat, harrastukset Työtilat, kohtelu Yhteiset tunnusmerkit HENKILÖSTÖ: Tietää, kuinka tulee toimia ja miksi Osaa toimia eri tilanteissa oikein Tahtoo tehdä työnsä mahdollisimman hyvin Viihtyy työssään ja haluaa kehittää sitä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.