Asiakasturvallisuus ja ammattitoiminta Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvonta -koulutus Helsinki 17.5.2018 Pekka Ojaniemi Ylitarkastaja, Valvira Valvira.fi, @ValviraViestii
Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki Lain tarkoitus Edistää asiakasturvallisuutta Edistää asiakkaan oikeutta laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun Varmistaa ammattihenkilöiden pätevyys Edistää ammattihenkilöiden yhteistyötä ja tarkoituksenmukaisen tehtävärakenteen muodostumista Järjestää ammattihenkilöiden toiminnan valvonta 17.5.2018
Asiakasturvallisuus Valvonnan näkökulmasta keskeistä on tunnistaa asiakasturvallisuuden vaarantuminen ja varmistaa asiakasturvallisuus Asiakasturvallisuuden elementtejä Fyysinen Psyykkinen Sosiaalinen Taloudellinen 17.5.2018
Asiakasturvallisuus Palvelut järjestetään, tuotetaan ja toteutetaan siten, että asiakkaan fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen sekä taloudellinen turvallisuus eivät vaarannu. Sekä organisaatiot että asiakastyötä tekevät työntekijät toteuttavat lain säätämät velvoitteet ja noudattavat eettisesti kestäviä periaatteita ja toimintakäytäntöjä, joilla asiakasturvallisuus varmistetaan. Valvonnassa joudutaan arvioimaan työnantajan toimintaa asiakasturvallisen palvelun mahdollistajana esim. valvonnan, ohjauksen, perehdyttämisen ja täydennyskoulutusvelvollisuuden toteutumisen osalta. Viranomaistehtävän hoitamisessa työntekijän virkavastuu 17.5.2018
Sosiaalihuollon ammattihenkilön velvollisuudet Sosiaalihuollon ammattihenkilön ammatillisen toiminnan päämääränä on Sosiaalisen toimintakyvyn edistäminen Yhdenvertaisuuden edistäminen Osallisuuden edistäminen Syrjäytymisen ehkäiseminen Hyvinvoinnin lisääminen. Sosiaalihuollon ammattihenkilön velvollisuutena on noudattaa ammattitoiminnassaan, mitä sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä asiakastietojen käsittelystä säädetään Myös muiden lakien noudattaminen Ammattitaidon ylläpitäminen ja kehittäminen 17.5.2018
Potilasturvallisuus vs. asiakasturvallisuus Terveydenhuollon toiminnan on perustuttava Näyttöön Hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin Käypä hoito suositukset! Terveydenhuollon toiminnan on oltava Laadukasta Turvallista Asianmukaisesti toteutettua Asiakasturvallisuutta varmistavat näyttöön perustuvat hyvät hoito- ja toimintakäytännöt sosiaalihuollossa? 17.5.2018
Asiakasturvallisuuden vaarantuminen Puutteet ammattitoiminnan asianmukaisuudessa Ammatillinen toimintakyky ja terveydentila Sairaus Päihteiden väärinkäyttö Heikentynyt toimintakyky Tai muu vastaava syy Ammattitaito Ammatinharjoittamistaidot Ammattitiedot Ammattitoiminnassa tehty rikos 17.5.2018
Ammattitoiminnan asianmukaisuuden ja asiakasturvallisuuden varmistaminen Ammattihenkilöiden rekisteröinti Laillistaminen Nimikesuojaus Rekisteröinnillä varmistetaan koulutuksen kautta hankittu osaaminen Koulutus ei yksistään aina takaa ammattitoiminnan asianmukaisuutta ja asiakasturvallisuutta Ammattihenkilöiden valvonta Vireille tulleen asian selvittäminen Valvontaseuraamus, jonka avulla varmistetaan ammattitoiminnan asianmukaisuus ja asiakasturvallisuus jatkossa Ohjaus ja neuvonta 17.5.2018
Yleistä valvonnasta Lain mukaiset valvontatoimenpiteet tulevat sovellettaviksi silloin, kun laiminlyönti tai muu moitittava menettely tulee arvioitavaksi ammattitoiminnan asianmukaisuuden kannalta Virka- ja työsuhteessa olevien sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvonta toteutuu myös työnantajan toimesta virka- ja työoikeudellisten säännösten mukaisesti Sosiaalihuollon ammattihenkilölain tultua voimaan valvonta kohdistuu samanaikaisesti sekä sosiaalihuollon organisaatioihin että ammattihenkilöiden toimintaan Valvonnalla voidaan arvioida kattavammin sosiaalihuollon palvelutoiminnassa ja ammattitoiminnassa havaittuja epäkohtia ja niiden korjaamiseen liittyviä toimenpiteitä 17.5.2018
Työnantajan valvontavastuu Työnantajalla on aina ensisijainen vastuu seurata, johtaa ja valvoa vastuullaan olevaa toimintaa ja sitä, miten hänen työntekijänsä työskentelevät ja suoriutuvat tehtävistään Tavallisesti ongelmat voidaan hoitaa työpaikalla, eikä valvontaviranomaisia tarvita Suunnitelmallinen omavalvonta Työnantajalla on oikeus ilmoittaa työntekijästään (Valviralaki 6.2 §) Työntekijä vaarantaa asiakas- tai potilasturvallisuuden eikä työnantaja pysty omilla keinoillaan varmistamaan pidemmän ajan asiakas- ja potilasturvallisuutta Valvontaviranomaiselle ilmoittaminen ei poista työnantajan työnjohdollisia ja valvonnallisia velvollisuuksia Työnantajan on huolehdittava siitä, että tilapäisesti laillistetun ammattihenkilön ammatissa toimiva henkilö täyttää laissa säädetyt edellytykset toimia kyseisissä tehtävissä Sosiaalihuoltolain 48§ mukainen sosiaalihuollon ammattihenkilön velvollisuus ilmoittaa havaitsemistaan epäkohdista 17.5.2018
Asiakasturvallisuus ja työnantajan velvollisuudet Ammattitaidon varmistaminen rekrytoitaessa työntekijöitä Tietojen tarkistaminen ammattihenkilörekisteristä Julkinen tietopalvelu ja kysyminen Valvirasta Tilapäisesti sosiaalihuollon ammattihenkilön tehtävässä toimivien ammattitaidon riittävyyden varmistaminen Riittävä koulutus ja muu tehtävän edellyttämä osaaminen Puuttuminen havaittuihin epäkohtiin ja epäasialliseen toimintaan Omavalvonta Työntekijöiden ilmoitusvelvollisuuden mahdollistaminen Työnantajan on omalta osaltaan huolehdittava työntekijöidensä ammattitaidon ylläpitämisestä ja kehittämisestä 17.5.2018
Osaaminen Työnantajan on varmistettava, että työntekijällä on riittävät tiedot ja taidot hoitaa tehtävänsä asiakasturvallisuutta vaarantamatta Työnantajalla varsin laaja mahdollisuus määritellä millaisella kompetenssilla rekrytoi työntekijöitä eri tehtäviin Vain osa sosiaalihuollon tehtävistä on sellaisia, joille olisi lainsäädännöllä määritelty tiukat kelpoisuusvaatimukset Kaikkea vaadittavaa osaamista ei voi oppia oppilaitoksessa Työntekijän ja työnantajan velvollisuus ammattitaidon kehittämiseen ja ylläpitämiseen 17.5.2018
Osaamisen valvonta Koulutus ja kokemus Osaamista arvioidaan suhteessa omaan työtehtävään Eri tehtävissä vaaditaan erilaista osaamista ja vastuita Vaarantaako osaamisen puute asiakasturvallisuuden Valvonnassa otettava huomioon myös työntekijän mahdollinen siirtyminen toisiin työtehtäviin Osaamisen arviointi muutenkin kuin suhteessa nykyisiin työtehtäviin Mitä työntekijän täytyy osata yleisesti ja mitä erityisesti tietyssä työtehtävässä 17.5.2018