Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EDUNVALVONTAILTA TAMPERE

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EDUNVALVONTAILTA TAMPERE"— Esityksen transkriptio:

1 EDUNVALVONTAILTA 22.2.2018 TAMPERE
Omavalvonta ja Ilmoitusvelvollisuus Missä tilanteessa ilmoitus tehdään? Miten ilmoitus tehdään? Minne ilmoitus tehdään? Mitä tapahtuu sen jälkeen? Mitä jos ilmoitusta ei tee? Voiko ilmoituksen tekemisestä tulla seuraamuksia?

2 Omavalvonta Asiakastyön laadun perusta – asiakasturvallisuuden toteutumisen edellytys Tarkoituksena on, että esille tulevat epäkohdat ja palvelun onnistumisen kannalta kriittiset työvaiheet ja riskit kyetään tunnistamaan, ennaltaehkäisemään ja korjaamaan nopeasti. Edellyttää avointa, oppivaa toimintakulttuuria, jossa asiakas on osallisena Saumaton yhteistyö ja yhteinen tahtotila asiakas, työntekijä, johto Säännöllinen palautteen kerääminen Edellyttää selkeitä palveluprosesseja ja seuranta ja arviointiprosesseja Henkilöstöllä on paras käsitys asiakkaiden palvelujen toteutumisesta

3 Omavalvontasuunnitelma
SOSIAALIHUOLTOLAKI 47§ Sosiaalihuollon toimintayksikön tai muun toimintakokonaisuudesta vastaavan tahon on laadittava omavalvontasuunnitelma sosiaalihuollon laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamiseksi. Suunnitelma on pidettävä julkisesti nähtävänä, sen toteutumista on seurattava säännöllisesti ja toimintaa on kehitettävä asiakkailta sekä toimintayksikön henkilöstöltä säännöllisesti kerättävän palautteen perusteella. LISÄKSI ASIASTA SÄÄDETÄÄN Julkiset vanhuspalvelut – vanhuspalvelulaki 23§ Yksityinen sosiaalihuolta – laki yksityisistä sosiaalipalveluista 6§ Yksityinen terveydenhuolto – laki yksityisestä terveydenhuollosta 6§ OMAVALVONTASUUNNITELMA Riskienhallinta, vaaratilanteiden kirjaaminen ja käsittely, korjaavat toimenpiteet, tiedottaminen muutoksista ym. Ohjeistus Valviran sivuilla

4 Asiakasturvallisuus Ammattitoimintaa arvioidaan suhteessa asiakasturvallisuuden vaarantumiseen Palvelut järjestetään, tuotetaan ja toteutetaan siten, että asiakkaan fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen sekä taloudellinen turvallisuus eivät vaarannu. Sekä organisaatiot että asiakastyötä tekevät työntekijät toteuttavat lain säätämät velvoitteet ja noudattavat eettisesti kestäviä periaatteita ja toimintakäytäntöjä, joilla asiakasturvallisuus varmistetaan. Valvonnassa joudutaan arvioimaan työnantajan toimintaa asiakasturvallisen palvelun mahdollistajana esim. valvonnan, ohjauksen, perehdyttämisen ja täydennyskoulutusvelvollisuuden toteutumisen osalta. Viranomaistehtävää hoitaessaan työntekijä toimii virkavastuulla Lähde: Valvira Riitta Husso

5 Ilmoitusvelvollisuus (Shl 48§, 49§)
Sosiaalialan ammattihenkilö on velvollinen ilmoittamaan esimiehelle (toiminnasta vastaavalle) jos huomaa työssään tai saa muuten tietoonsa asiakkaan sosiaalipalveluiden toteuttamisessa epäkohdan tai sen uhan Tällainen tilanne voi olla asiakkaan oikeus laadultaan hyvään palveluun ja kohteluun ei toteudu asiakkaan palvelut eivät vastaa palvelutarpeeseen tai ne poikkeavat palvelusuunnitelmasta, työntekijällä ei ole aikaa tavata asiakasta riittävän usein ym. asiakkaan osallisuus ei toteudu asiakasturvallisuus vaarantuu lainsäädännön asettamissa aikarajoissa ei pysytä (sosiaalitakuu) Esimiehen tulee ilmoittaa asiasta sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle, jonka tulee ryhtyä toimenpiteisiin. Jos ei – ilmoitus Aville, joka voi antaa määräyksen Ilmoitusvelvollisuuden käytännöt tulee olla kirjattuna omavalvontasuunnitelmaan ja niistä tulee tiedottaa henkilöstölle Velvoitteen noudattaminen on aina tärkeätä (ammattieettinen velvollisuus)

6 Ilmoituksen tekijän oikeudet ja velvollisuudet
Ilmoituksen tekeminen on työntekijän ammattieettinen velvollisuus ja samalla oikeus toimia ammattietiikan mukaisesti. (Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki 4§) Ilmoituksen voi tehdä salassapitosäädösten estämättä Ilmoituksen tekijään ei saa kohdistaa vastatoimia. Jos epäilee, että käyttäytyminen muuttuu ilmoituksen johdosta, tulee asiasta keskustella koko työyhteisössä ja johdon kanssa. Työsuojeluvaltuutettu kannattaa pyytää keskusteluun mukaan.

7 Laiminlyönnin seuraamukset
Jos ammattihenkilö laiminlyö ammattihenkilölain mukaisia velvollisuuksia (ammattieettinen toiminta, lainsäädännön noudattaminen, ammattipätevyyden ylläpitäminen ym.) suorittaa tehtäviä, johon hänen koulutus ei riitä toimii muuten olennaisesti virheellisesti Seurauksena voi olla Valvira antaa määräyksiä ammattitoimintaa varten Valvira antaa kirjallisen varoituksen Vakavissa laiminlyönneissä Valvira rajoittaa tai poistaa ammattioikeuden määräajaksi tai toistaiseksi

8 Ammattietiikka (Ammattihenkilölaki 4§)
Ammattietiikka on sosiaalipalvelujen perusta ja jokaisen sosiaalihuollon ammattihenkilön, työyhteisön ja työnantajan vastuulla – toiminnan selkäranka, jonka tulee aina toteutua Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki määrittää ammattieettiset velvollisuudet, joiden noudattamista valvotaan (Avi, Valvira) Lain mukaan päämääränä ja velvollisuutena on Edistää sos. toimintakykyä, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta Ehkäistä syrjäytymistä Lisätä hyvinvointia Noudattaa lainsäädäntöä (erillismaininnat sosiaalihuollon asiakaslaki ja asiakastietojen käsittely) Jokainen työntekijä on osa palvelun laadun valvontaa ammattihenkilönä Jokaisella työpaikalla tulee pohtia milloin on kyse epäkohdasta, joka on ammattieettisesti kestämätön

9 Ammattietiikka Erityinen vastuu työnantajalla
Työpaikan omavalvontasuunnitelmassa ja eettisissä ohjeissa tulee olla kirjattuna periaatteet ja toimintatavat Työntekijän velvollisuus on olla asiakkaan ”puolella”, ajaa asiakkaan etuja tarvittaessa Jokaisen työntekijän tulee päivittäin arvioida omaa ja työyhteisön eettistä toimintaa ja ottaa asiat puheeksi jos havaitsee puutteita Ammattihenkilöiden erilaisista näkemyksistä tulee keskustella avoimesti Työyhteisön eettinen vastuu – asioiden ajaminen yhdessä Toimintakulttuurin muutos - rohkaistaan, vahvistetaan, koulutetaan yhteisötason vastuuseen Missä sinun työpaikallasi keskustellaan eettisistä periaatteista?

10 48 § Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus
Sosiaalihuollon henkilöstöön kuuluvan tai vastaavissa tehtävissä toimeksiantosuhteessa tai itsenäisenä ammatinharjoittajina toimivien henkilöiden on toimittava siten, että asiakkaalle annettavat sosiaalipalvelut toteutetaan laadukkaasti. Edellä 1 momentissa tarkoitetun henkilön on ilmoitettava viipymättä toiminnasta vastaavalle henkilölle, jos hän tehtävissään huomaa tai saa tietoonsa epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamisessa. Ilmoituksen vastaanottaneen henkilön on ilmoitettava asiasta kunnan sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle. Ilmoitus voidaan tehdä salassapitosäännösten estämättä. Kunnan ja yksityisen palveluntuottajan on tiedotettava henkilöstölleen ilmoitusvelvollisuudesta ja sen käyttöön liittyvistä asioista. Ilmoitusvelvollisuuden toteuttamista koskevat menettelyohjeet on sisällytettävä 47 §:ssä tarkoitettuun omavalvontasuunnitelmaan. Ilmoituksen tehneeseen henkilöön ei saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia ilmoituksen seurauksena.

11 49 § Toimenpiteet ilmoituksen johdosta
Edellä 48 §:n 2 momentissa tarkoitetun ilmoituksen vastaanottaneen henkilön tulee käynnistää toimet epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan poistamiseksi. Henkilön on ilmoitettava asiasta salassapitosäännösten estämättä aluehallintovirastolle, jos epäkohtaa tai ilmeisen epäkohdan uhkaa ei korjata viivytyksettä. Aluehallintovirasto tai Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voi antaa määräyksen epäkohdan poistamiseksi ja päättää sitä koskevista lisätoimenpiteistä siten kuin erikseen säädetään.


Lataa ppt "EDUNVALVONTAILTA TAMPERE"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google