Markkinointiajattelun kehittyminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapahtumaverstas ja tutkimuksen lähtökohdat •Tapahtumaverstas –Perustettu v.2007 (Fregatti Oy Yrityspalveluiden sisar) –Tarjoaa Tapahtumaviestintää.
Advertisements

Markkinoinnin perusteet
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Tehtävä: Tiimiakatemian markkinointiprosessien kehittäminen
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Markkinoijan tie 6 4p + 5E + 6Y = 15A
Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? Piia Laita, KIASMA.
Asiakkuudet luovalla alalla
Tykkimäki -brändi. Brändisisältö Tykkimäk i Brändisisältö Tykkimäk i Omistajien tahtotila.
Pohjois-Pohjanmaan Hyvinvointifoorumi 2010 Maakunnan tila Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelma Eeva Kiuru Vt. toiminnanjohtaja Oulu Wellness Institute.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Sihteeri, viestintä ja liiketoiminta
Yritysvastuu sosiaalialalla Perustietoa yritysvastuusta | Aino Närkki 1.
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
2. Markkinoiden käyttäytyminen
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Elinvoimainen ja oppiva kaupunkiseutu
Asiakkaan päätösprosessi
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Vastaväitteet ja niiden käsittely
Markkinoinnin perusteet
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Sosiaalisen median eri kanavat osana Viherympäristöliiton viestintää ja markkinointia Opinnäytetyön suunnitteluseminaari Ville Miettinen & Jussi Front.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Sidosryhmät Lähteet: VJ s.26 – 28, Laatuviestin artikkelit, jotka jaettiin tunneilla, Rohweder, Liisa Yritysvastuu – kestävää kehitystä organisaatiotasolla,
Osaamisen tuotteistaminen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa Irma Jaakkola
Megatrendit Mitä ovat megatrendit? Mannermaa (1999) kuvaa megatrendejä seuraavasti Megatrendillä tarkoitetaan kehityksen suuria aaltoja tai linjoja Megatrendeillä.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Pertti Strandman ja Samuli Viitala.
KANSALLISKIRJASTO Finna 2020 Johtava avoimen kulttuurin ja tieteen hyödyntämisen väylä Kristiina Hormia-Poutanen Finna-konsortioryhmä
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
Strategiaperusta ja ohjelmat
Laaja-alainen osaaminen
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Tactic – Uusi lautapeli vai palvelumuotoile jo olemassa olevaa peliä?
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Yritykset ja yhteiskunta
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
Jokainen totuus käy läpi kolme vaihetta. Ensin sille nauretaan.
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Yrityskuva ja viestintä
Loimulaiset arvot Loimun tulevaisuus –jäsenkyselyn 2018 tuloksia
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Kaupalliset aineet / Valtimo
”Kuuleha sie, minnuu nii kovast kiinnostaa..
Visio tulevasta toiminnastamme…
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
MAR1LK Anna Hankimaa 5/10/2019.
Markkinointisuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Markkinointiajattelun kehittyminen Tie kohti 2010 lukua 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen

Markkinointiajattelu Viisi vaihetta Uusien ajattelutapojen omaksuminen edelleen vaiheessa – etenkin valtio ja kunnat Myynti 1960 Asiakas 1980 Vastuullisuus 2000 Tuotanto 1950 Kysyntä 1970 Suhde- PR 1990 Monikanavaisuus 2010 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen

Markkinointiajattelu Tuotantosuuntainen ajattelu Myyntisuuntainen ajattelu Kysyntäsuuntainen Asiakaskeskeinen Suhdeajattelu Vastuullinen ajattelu Monikanavaisuus 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen

Markkinoinnin avainsanat Vastuullisuus Lait, asetukset, säädökset, hyvä tapa, eettiset, moraaliset ja ympäristönäkökulmat Suhdelähtöisyys Asiakassuhteet, sidosryhmät Ajattelutapa Kokonaisvaltainen markkinointiajattelu – läpi henkilöstön ja yrityksen Toimintatapa Kaikki mitä tehdään on markkinointia – sisäinen ja ulkoinen markkinointi 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen

Markkinoinnin avainsanat Tarjooma Tavaroiden, palveluiden ja toimintatapojen kokonaisuus. Lisäarvo asiakkaalle – mistä ja miten? Kilpailukyky Oma tarjooma paremmaksi kuin kilpailijoilla Arvon tuottaminen Sekä yritys että sen asiakkaat ja muut sidosryhmät saavat haluamansa arvoa ja hyötyä tarjoomasta Vuorovaikutteinen viestintä Yrityksestä viestiminen oikealla tavalla ja vuoropuhelun aktivoiminen sidosryhmien kanssa 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen

Markkinoinnin tehtävät Markkinoitava tuote Markkinoinnin tavoite Voittoa tavoittelevan yrityksen tuote Kannattava myynti, tyytyväiset asiakkaat, kestävät asiakassuhteet, kilpailijoista erottuminen Aate tai ideologia Kannattajien saaminen poliittiselle tai uskonnolliselle liikkeelle, varojen kerääminen Yleishyödyllinen toiminta Varojen kerääminen, vapaaehtoisten työntekijöiden hankinta hyväntekeväisyyskohteisiin tai yhdistystoimintaan Henkilö Poliitikko: vaalivoitto Artisti: julkisuus, esiintymisen myyminen Julkiset palvelut Kunnan tai valtion tarjoaminen palveluiden kysynnän ohjailu ja palveluista tiedottaminen Uusi tutkimustulos Väestön hyvinvoinnin edistäminen tai toiminnan muuttaminen Uusi määräys tai suositus Viranomaisten päätöksistä tiedottaminen ja kansalaisten toiminnan muuttaminen Erilaisia tuotteita ja markkinoinnin tavoitteita 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen

Uusia markkinoinnin muotoja Pdf- moodlessa ”Uusia markkinoinnin muotoja” Pohdinta! Käydään pdf-yhdessä läpi. Pohdi sen jälkeen esimerkkejä jokaiseen kohtaan esim. tuote jota on markkinoitu tekstissä mainituilla tavoilla. 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen

Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen Miksi muutoksia? Pidemmän ajan trendit Globalisaatio Työn muuttuminen Seniorismi Environmentalismi Ajanpuute, nopeus, reaaliaikaisuus Polarisaatio Terveys- ja turvallisuushakuisuus High tech ja high touch 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen

Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen Heikot signaalit Uudet, orastavat trendit Keino ja kyky NÄHDÄ asioita toisin, tunnistaminen! Tulevaisuuden tutkiminen Yrityksen sisäisiä tai ulkoisia varoitusmerkkejä, tapahtumia tai kehityssuuntia, jotka ovat niin heikkoja, että niiden vaikutuksia on vaikea määrittää, mutta jotka ovat tärkeitä pitkän linjan strategisessa suunnittelussa (I.Ansoff) Jos tällaiset tunnistetaan, voidaan saavuttaa pitkä etumatka kilpailijoihin nähden Heikot signaalit tulevat yleensä odottamattomilta tahoilta 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen

Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen Heikot signaalit 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen

Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen Heikot signaalit http://www.talouselama.fi/liitetyt/heikko+signaali+on+halytys/a2050234 Kymmenen tärkeimmän tulevaisuuden tutkimusaiheen joukossa ovat syrjäytymisen sekä vanhuuden ja vanhenemisen lisäksi hyvinvointi, oppiminen ja opetus, eriarvoisuus, energialähteet, tulevaisuus, ympäristö ja luonto sekä sairaudet ja niiden hoito. Hyvinvointi, ympäristö ja luonto, energialähteet, sairaudet ja niiden hoito sekä oppiminen ja opetus ovat tutkimusaiheita, jotka sekä puhuttavat että joita pidetään erittäin tärkeinä. Vähiten kansalaisia kiinnosti monikulttuurisuuden, historian ja asumisen tutkimus sekä eläimiä, genetiikkaa, tähtitiedettä ja päihteitä koskeva tutkimus. Kulttuurin, kielen, median ja uskonnon tutkimukset jakoivat mielipiteitä voimakkaasti. (Suomen akatemian verkkotutkimus, 2010, http://www.foresight.fi/2011/05/10/mita-tutkia-tulevaisuudessa/ ) 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen

Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen Heikot signaalit Heikkojen signaalien löytäminen Pohdiskele tämän päivän heikkoja signaaleja. Tunnistatko yhtään heikkoa signaalia arjesta? 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen

Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen Markkinoinnin muutos Markkinoinnin kaksisuuntaisuus ja vuorovaikutteisuus uusi markkinoinnin kaava CREF. Markkinointiviestinnän korvaa kaksisuuntainen markkinointi (Collaboration). Asiakkaat tulevat mukaan markkinointiin. Ihmiset saadaan tuottamaan itselleen ja samalla yritykselle lisäarvoa. Vuoropuhelun avulla yritys tuntee asiakkaansa entistä paremmin ja toiminta tulee mielekkääksi. Viraalimarkkinoinnissa (word-of-mouth) mainos-viesti kulkee ihmiseltä toiselle ja leviää viruksenomaisesti. Viestin on oltava todella omaperäinen, jotta sitä jaksettaisiin laittaa eteenpäin. 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen

Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen 4 P CREF http://markkinoijantie.wordpress.com/2012/02/10/cref/ Sami Salmenkiven uudistettu painos markkinoinnin perusteoriasta 4 P (promotion, price, product ja place) Muutos CREF (crowd-sourcing, revenue model, experience ja findability) 19.9.2018 Markkinointiviestinnän suunnitelu/Marjo Ollilainen