Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElli Auvinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna Bertin Taidemusiikin viennin visiokahvila 14.6.2016 1
2
Muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Tutkimuksen tavoitteena oli: määritellä tai tunnistaa ne seikat, jotka vaikuttavat muutosvalmiuteen taidemusiikin alan organisaatioissa. tunnistaa ne ulkoiset muuttujat, jotka johtavat muutoksiin organisaatioiden sisällä. ymmärtää toisaalta tuotekehittelyn ja toisaalta käänteentekevien innovaatioiden vaikutus musiikkibisnekselle. 2
3
Organisaatioiden muutosvalmius Mitkä ovat niitä muutosvalmiuteen liittyviä seikkoja, joihin organisaatioiden tulisi tänä päivänä kiinnittää huomiota? Mikä on muutosvalmiuden taso Suomen musiikkielämän toimijoilla? Miten alalla on reagoitu ulkoisten muutosten aiheuttamiin haasteisiin? Minkälainen on alan yleinen asenneilmasto muutoksia kohtaan? Miten alan ulkopuolella tapahtuvat käänteentekevät muutokset ovat vaikuttaneet organisaatioiden toimintamalleihin ja mitä niistä voisi oppia? 3
4
Tutkimuksen taustaa Haastattelututkimus Suomessa ja Englannissa (13 haastattelua) Miten hyvin taidemusiikin alan toimijat ymmärtävät muutoksen vaatimukset ja muutokseen vaikuttavat seikat omassa toimintaympäristössään? Miten muutosvalmiuden huolellinen arviointiprosessi voisi auttaa organisaatioita parantamaan menestymisen edellytyksiä? Mitä haasteita tuotekehittely ja toisaalta käänteentekevät innovaatiot asettavat organisaatioille ja miten nämä linkittyvät organisaatioiden pitkäjänteiseen menestykseen? Miten organisaatiot voisivat hyötyä digitalisaation ja muiden teknologisten innovaatioiden tarjoamista mahdollisuuksista? 4
5
Organisaatioiden muutosvalmius: lähtökohdat ja mahdollisuudet 5
6
Johdon näkemys muutoksen hyväksymisestä 6
7
Johdon näkemys muutoksen edellytyksistä 7
8
Muutosvalmiuden mittarit 8
9
Johdon näkemys musiikkiteollisuuden tämänhetkisistä vahvuuksista 9
10
Johdon näkemys musiikkiteollisuuden tämänhetkisistä heikkouksista 10
11
”Megatrendit” Kilpailun koventuminen Massiivisesti lisääntynyt online-jakelu Tuotteiden arvon/arvostuksen (value) pysyvä alentuminen Vallan siirtyminen toimijoilta kuluttajille Omien tuotteiden/palveluiden kontrollin menettäminen Taloudellisten resurssien puute Liian pieni markkina (niche market): tuotekehittelyn mahdollisuudet ovat rajalliset Asenteiden liian hidas muuttuminen organisaatioiden sisällä Toimenpiteiden hitaus Riskejä välttävä toimintakulttuuri 11
12
Mitä muutosvalmius vaatii organisaatioilta? Organisaation tulee ymmärtää meneillään oleva ulkoisen toimintaympäristön muutos ja siitä aiheutuvat epävarmuustekijät sekä niiden vaikutus organisaation markkina-asemaan Tuotekehittelyn ja käänteentekevien muutosten ymmärtäminen sekä miten niitä voisi hyödyntää organisaation kehittämisessä Oikeanlaisten olosuhteiden ja resurssien varmistaminen tukevat muutosprosessia Selkeä visio ja tavoitteet tulevalle muutokselle Motivaatio ja asenteet: yhteinen halu saada muutos onnistumaan 12
13
Muutoksen mahdolliset esteet Rajalliset taloudelliset resurssit Puutteellinen visio ja tavoitteet Puutteellinen kontrolli omista tuotteista ja palveluista Suhde loppukäyttäjään? Rajallinen riskinottokyky ja -halu (risk-apetite) Muutosvalmiuden arviointi puuttuu osana organisaatioiden strategista suunnittelua 13
14
Suositukset: Muutosvalmiuden arviointi eli miten tästä eteenpäin? 1/2 Aikaa ja resursseja varattava tulevaisuuden visioiden suunnitteluun Organisaation vahvuuksien ja heikkouksien analysoiminen Markkinaosuuden kasvattaminen erikoistumalla (differentiation) Tiiviimpi yhteistyö muiden saman alan toimijoiden kanssa Uusien yhteistyökumppaneiden etsiminen: aktiivinen partneroituminen muiden samanhenkisten toimijoiden kanssa – myös muiden alojen toimijoiden kanssa Oikeat ihmiset toteuttamaan muutosta: sitoutuminen muutokseen 14
15
Suositukset: Muutosvalmiuden arviointi eli miten tästä eteenpäin? 2/2 Sisäisen asenneilmaston tutkiminen: kyselyt ja haastattelut, joiden toteuttajina sisäiset “muutosagentit” tai ulkoiset konsultit “Luova innovointi”: traditionaalisten toimintatapojen radikaali uudistaminen tai täysin uusien tuotteiden ja/tai toimintatapojen luominen Kiinteän asiakassuhteen luominen ja asiakkaan sitouttaminen: asiakassuhde, jota kilpailijoiden on vaikea kopioda Asiakkaiden ottaminen mukaan innovaatioprosessiin Yleisön/asiakkaiden aktiivinen tapaaminen Sosiaalisen median hyödyntäminen 15
16
Ota yhteyttä! arna.bertin@ostinato.fi puh. 040-5043834 LinkedIn 16
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.