Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sidosryhmät Lähteet: VJ s.26 – 28, Laatuviestin artikkelit, jotka jaettiin tunneilla, Rohweder, Liisa 2004. Yritysvastuu – kestävää kehitystä organisaatiotasolla,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sidosryhmät Lähteet: VJ s.26 – 28, Laatuviestin artikkelit, jotka jaettiin tunneilla, Rohweder, Liisa 2004. Yritysvastuu – kestävää kehitystä organisaatiotasolla,"— Esityksen transkriptio:

1 Sidosryhmät Lähteet: VJ s.26 – 28, Laatuviestin artikkelit, jotka jaettiin tunneilla, Rohweder, Liisa 2004. Yritysvastuu – kestävää kehitystä organisaatiotasolla, WSOY. Harmaala, Minna-Maari & Jallinoja, Niina 2012. Yritysvastuu ja menestyvä liiketoiminta, Sanoma Pro Oy

2 2 Omistajat/ sijoittajat Asiakkaat Henkilöstö Yhteis- kunta “Partnerit” Sidosryhmiä ovat esim. 21.9.2016 Rahoittajat

3 Mikä on sidosryhmä?  Ryhmiä tai henkilöitä, joihin yrityksen toiminta voi vaikuttaa tai jotka omalla toiminnallaan voivat vaikuttaa yrityksen toimintaan.  Englanniksi sidosryhmä on stakeholder; ei pidä sekoittaa termiin shareholder (osakkeenomistaja).  Eri sidosryhmät haluavat eri asioita! Intressit ovat jopa suoraan ristiriitaisia!  priorisointi! 21.9.2016 3

4 Sidosryhmäteoriat  Omistajat (shareholders) laajennetaan sidosryhmiksi (stakeholders) koska  Se in moraalisesti oikein. Sidosryhmien vaatimukset huomioitava suhteessa sidosryhmien antamiin panostuksiin ja heidän tärkeyteensä (painotus). Yhteiskunnalliset teoriat (hyvinvoinnin maksimointi) vs. liiketalous (taloudellisen hyödyn maksimointi).  Tehokkuus vaatii. Yritys menestyy pitkällä aikavälillä, kun sen sidosryhmien kanssa muodostama kokonaisuus toimii parhaiten. Koskee lähinnä alihankkijoita, omistajia, työntekijöitä, asiakkaita ja kilpailijoita.  Käytännössä välttämätöntä. Yritykset ovat niin riippuvaisia sidosryhmistään, että niiden on pakko huomioida eri sidosryhmät. Eri painotus ja erilaiset sidosryhmät riippuen yrityksestä.

5 Yrityksen ja sidosryhmien suhde  Yrityksen sidosryhmäasema markkinoilla  yrityksen painoarvo (markkina-asema) ja yhteiskunnallinen vaikutusvalta (työllistämismäärä, osuus viennistä tms.) suhteessa sidosryhmiin  Sidosryhmien rooli ja painoarvo  Sidosryhmillä tietty suhde yritykseen ja roolinsa/tavoitteidensa mukainen sidosryhmäintressi.  Painoarvo riippuu sidosryhmän resursseista suhteessa yritykseen  panos-tuotossuhde – liiketoimintaan liittyvillä  vaikutussuhde – toimintaympäristöön liittyvillä  passiiviset (eivät suoraan pyri vaikuttamaan)  aktiiviset (pyrkivät vaikuttamaan)  potentiaaliset (esim. asukkaat)  Hyötyjä sidosryhmäyhteistyöstä (Työterveyslaitos: Saari, J.)  herkkyys toimintaympäristön kuuntelemisessa parantaa muutosten tunnistamista  parempi asema ja kilpailukyky markkinoilla  parempi maineen hallinta  verkostotoiminnassa paremmat mahdollisuudet

6 Tähän tulee kuvio lainsäädännöstä/moraalisesta sidosryhmäsuhteissa  Se on nyt jossain mystisessä arkistossa paperimuodossa vielä… 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 6

7 Yrityksen ja sidosryhmien vuorovaikutus  Vastuullisuus liiketoiminnassa vaatii, että  kerrotaan sidosryhmille mitä toiminnasta ja  kuunnellaan sidosryhmien odotuksia päätöksenteon pohjaksi.  Vuorovaikutukselle on haasteita, sillä  jokaisen sidosryhmän kiinnostuksen kohteet oman ja yrityksen suhteen sekä myös yritysvastuun osalta ovat erilaiset.  Sidosryhmien erilaisia luokitteluita  sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät  liiketoimintapohjaiset sidosryhmät/toimintaympäristöpohjaiset sidosryhmät  primääriset, sekundääriset ja perifeeriset sidosryhmät

8 Sisäiset sidosryhmät Arvoketju- sidonnaiset ryhmät Muut omistajat johtajat oma henkilöstö (vuokratyövoima – onko tiiviisti sisäinen porukka?) alihankkijat välittäjät kuluttajat, b-to-b- tai julkishallinnon asiakkaat kierrättäjät rahoittajat teknologia- organisaatiot konsultit Liiketoimintapohjaiset sidosryhmät Pysyvä suhde yritykseen Taloudellinen panostus Osallistuminen yrityksen päätöksentekoon Pysyvä suhde (sovitun ajan) Taloudellinen panostus Eivät osallistu välittömään päätöksentekoon Lyhytaikaisia ja pitkäaikaisia liikesuhteita

9 Taloudellinen toiminta- ympäristö Poliittinen toiminta- ympäristö Yhteiskunnallinen toiminta- ympäristö kilpailijat toimialajärjestöt muut yhteiskunnalliset, taloudelliset toimijat (sponsorointikohteet tms.) viranomaiset (valtion ja kuntien) poliittiset järjestöt, puolueet kierrätys ja jätehuolto- organisaatiot asukkaat, kansalaiset yhteiskunnalliset järjestöt kuluttajajärjestöt media työmarkkinajärjestöt seurakunnat Toimintaympäristöpohjaiset sidosryhmät

10 Yrityksen sidosryhmäsuhteiden tasot Tiedottaminen Strateginen kumppanuus Vuoropuhelu Aloitteellinen yhteistyö

11 Yrityksen ja sidosryhmien vuorovaikutus prosessina - pohdi Viking Linen esimerkin avulla 21.9.2016 11

12 Sidosryhmäasiat yritysprojektissanne…  Älkää kirjoittako erillistä lukua sidosryhmistä. Se veisi kokonaisuuteen nähden liikaa sivuja ja  lisäksi se vain sekoittaisi kokonaisuutta, sillä ”vihreän ohjepaperin” sisältökohdissa eri sidosryhmien asiat tulevat esille.  Tarkastelkaa siis eri sidosryhmiä sopivassa kohdissa tekstiänne:  toimintaympäristön yhteydessä  yrityksen eri toimintojen/prosessien yhteydessä ym 12

13 … ja jatkossa  Tulevat todennäköisesti esille Vastuullisen liiketoiminnan opintojaksolla, kun tarkastelette yrityksen vastuullisuutta toimintaympäristössään sekä  Myynnin ja markkinoinnin perusteissa, kun pohditte esim. asiakkaiden ryhmittelyä segmentteihin ja kilpailukeinojen valintaa.  On myös opintojaksoja eri sidosryhmien näkökulmaa liki kokonaan valottamassa, kuten esim.  Menestyvä työyhteisö ja Työhyvinvointi  Yritystoiminnan rahoitus  Asiakkuuksien hallinta ja Asiakaskäyttäytyminen  Kilpailuoikeus 13


Lataa ppt "Sidosryhmät Lähteet: VJ s.26 – 28, Laatuviestin artikkelit, jotka jaettiin tunneilla, Rohweder, Liisa 2004. Yritysvastuu – kestävää kehitystä organisaatiotasolla,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google