Tiimioppiminen Alastalo & Bågeberg
Mitä on tiimioppiminen? Yhteistoiminnallinen, vuorovaikutuksellinen ja vastuullinen oppimismetodi. Jokaisella tiimin jäsenellä on vastuu omasta ja yhteisestä oppimisesta. Tiimiakatemia-menetelmien kehittäjä Johannes Partanen, opetusneuvos, Jyväskylä Alastalo & Bågeberg
Mitä on tiimioppiminen? Muistuttaa työelämää tarvitaan yhteistyö-, johtamis- ja vuorovaikutustaitoja. Mahdollistaa vuorovaikutustaitojen ja dialogioppimisen sekä itsetuntemuksen lisääntymisen rohkeus omien ajatusten ja mielipiteiden. Alastalo & Bågeberg
Miksi tiimioppiminen? Yhdessä tuotettu tieto on usein monipuolisempaa kuin itsenäisen työskentelyn seurauksena tuotettu tieto. Alastalo & Bågeberg
Arviointi Oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu itsearviointiin, vertaisarviointiin ja opettajavalmentajan arviointiin. Rakentavan ja suoran palautteen kautta opiskelijalle avautuu mahdollisuus kehittyä. Opiskelijan omien vahvuuksien ja kehittymiskohtien löytyminen ja tunnistaminen. Alastalo & Bågeberg
Arviointi Tiimin oppimistapaa arvioidaan. Tiimioppimisen rinnalla on käytössä myös ”perinteinen opiskelumalli”. Alastalo & Bågeberg
Tiimien muodostaminen Opiskelijatiimit 5-6 opiskelijaa. Tiimien muodostaminen Belbinin tiimiroolitestillä. Tiimien muodostamisen tekevät opettajavalmentajat. Alastalo & Bågeberg
Synnytys Oppimistapahtuma, jossa kootaan yhteen yhdessä opittuja asioita ja synnytetään uutta tietoa. Synnytystä voidaan sovelletusti käyttää "näyttönä osaamisesta" tai myös "tosielämän casen ratkaisutilaisuutena". Toteutustapa on vapaa. Engl. Birth Giving. Alastalo & Bågeberg
Synnytyksen kriteerit: Osallistava. Helposti käytäntöön vietävä. Uutta tietoa. Luova heittäytyminen. Alastalo & Bågeberg
Ajatuksia tiimioppimisesta ”Kaikki tiimin jäsenet vaikuttavat oppimiseen. Sinulla on tiimin jäsenenä vastuu omasta ja tiimin yhteisestä oppimisesta. ” ”Älä opeta, vaan anna minun oppia.” Alastalo & Bågeberg