Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kokemuksia viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen mittaamisesta insinööriopiskelijoiden projekteissa Leena Ruokanen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kokemuksia viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen mittaamisesta insinööriopiskelijoiden projekteissa Leena Ruokanen."— Esityksen transkriptio:

1 www.lapinamk.fi

2 Kokemuksia viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen mittaamisesta insinööriopiskelijoiden projekteissa Leena Ruokanen

3 www.lapinamk.fi INNOKOMPPI-hanke – Hankkeessa on kehitetty mittaristoa, jolla voidaan todentaa opiskelijan innovaatiokompetenssia  Yksilötaso  Yhteisötaso  Verkostotaso – Mittaristoa on testattu useassa ammattikorkeakoulussa erilaisissa toteutuksissa http://innokomppi.turkuamk.fi/ Itsearviointimittaristo

4 www.lapinamk.fi Toteutusesimerkkejä Maanmittaustekniikan, Tietotekniikan ja Sähkötekniikan koulutuksista Maanmittaustekniikka: Mittaus- ja kartoitustekniikan projekti –Ryhmä R501M13S –Ohjaajat Jaakko Lampinen, Timo Karppinen ja Leena Ruokanen Tietotekniikka: Ammattiprojektin toteutus, RoboRace (CDIO) -Ryhmä R504T13S -Ohjaajat Maisa Mielikäinen, Tauno Tepsa, Anssi Ylinampa, Aku Kesti Sähkötekniikka: Sähkötekniikan orientaatioprojekti (CDIO) – Ryhmä K503S13S –Ohjaajat Tuomas Pussila, Tapani Ruokanen ja Markku Saastamoinen INNOKOMPPI-mittariston hyödyntäminen Tekniikan alan 1. vuoden projektien itsearvioinnissa

5 www.lapinamk.fi Mittaus- ja kartoitustekniikan projekti 1. vuoden keväällä 6 projektiryhmää, joissa 4-5 opiskelijaa Tehtävänä tehdä kiinteistöön liittyvät selvitykset ja maastomalli Tehdään itsearviointi heti projektin aluksi ja toisen kerran projektin päättyessä Opiskelijat tekevät itsearviointikysymykset hyödyntäen INNOKOMPPI-mittaristoa Maanmittaustekniikka

6 www.lapinamk.fi Mittaus- ja kartoitustekniikan projekti Itsearvioinnin (alkutesti) tulokset käydään ryhmän kanssa yksityiskohtaisesti läpi, jotta kaikki ymmärtävät kysymykset samalla tavalla Itsearvioinnin alkutestin ja lopputestin tuloksia verrataan siitä näkökulmasta, miten opiskelijat arvioivat omaa osaamistaan ja sen kehittymistä projektin aikana Maanmittaustekniikka

7 www.lapinamk.fi Innovaatiokompetenssin kehittäjänä Conceive, Design, Implement, Operate määritellä, suunnitella, toteuttaa ja ylläpitää CDIO on insinöörikoulutuksen kulttuurinen viitekehys ja ympäristö, jossa teknistä tietoa ja muita taitoja opetetaan, harjoitetaan ja opitaan. CDIO

8 www.lapinamk.fi Tietotekniikan ammattiprojektin toteutus RoboRace 1. vuoden syksy-kevät 7 ryhmää, ryhmässä 3-5 opiskelijaa Tehtävänä tehdä robottiautoon ohjelmointikoodi ja elektronisia lisävarusteita (älykkäitä autoja/robottiautoja) Ohjaajat tekevät opiskelijoille itsearviointikysymykset hyödyntäen INNOKOMPPI-mittaristoa Tietotekniikka

9 www.lapinamk.fi Sähkötekniikan orientaatioprojekti 1. vuoden keväällä 10 tiimiä, joissa 4-5 opiskelijaa Projektityön aiheena on sähköpyörä (rakennetaan sähköavusteinen pyörä) tai Lego-robotti (rakennetaan ja ohjelmoidaan toteuttamaan määritellyt tehtävät) tai oma aihe Ohjaajat tekevät opiskelijoille itsearviointikysymykset hyödyntäen INNOKOMPPI-mittaristoa Sähkötekniikka

10 www.lapinamk.fi Työelämän kannalta keskeistä osaamista Työpaikan työmenetelmät Sähkölaitteiden toiminnan perusteet Taidot toimia ryhmässä Taidot johtaa ryhmää Sosiaaliset taidot Kommunikointitaidot Ihmistuntemus Halua verkostoitua Itseluottamus Monipuoliset taidot Kielitaito (englanti, saksa, venäjä, kiina, portugali) Sähkötekniikan orientaatioprojektin opiskelijoiden näkemyksiä

11 www.lapinamk.fi Työelämän kannalta keskeistä osaamista Vastuun kantaminen Organisointitaidot Yhdessä tekeminen Keskustelu- ja neuvottelutaidot Raportointitaidot Aikataulutus ja aikatauluista kiinni pitämien Verkostoituminen Sähkötekniikan orientaatioprojektin ohjaajien näkemyksiä

12 www.lapinamk.fi Työelämän kannalta keskeistä osaamista Tunnollisuus Pystyy havainnoimaan hyvin asioita Tiedonhakutaito, osaa lähteä hakemaan tietoa ja pystyy käyttämään myös ulkopuolisia tiedonlähteitä Osaa hyödyntää verkostoja Osaa ratkoa ongelmia Osaa työskennellä erilaisten ihmisten kanssa Uskaltaa esittää omia mielipiteitä Halu oppia uutta Hyvä asenne Viestintä- ja vuorovaikutustaidot Kielitaito Looginen päättelytaito, matemaattinen ajattelutaito Yritysten edustajien näkemyksiä: Haltik, Arctic Coders Oy ja 4Maint Oy

13 www.lapinamk.fi Olen tuli. Olen jää. Olen myrsky. Olen tyven. Olen luja ja herkkä. Olen pohjoista tekoa.


Lataa ppt "Kokemuksia viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen mittaamisesta insinööriopiskelijoiden projekteissa Leena Ruokanen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google