Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tiimijakso syksy 2016 TURUN LYSEON LUKIO. Miksi tällainen opiskelumuoto? Opiskelutaidoista tietoiseksi tuleminen Syvä ja integroiva oppiminen Uusi näkökulma.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tiimijakso syksy 2016 TURUN LYSEON LUKIO. Miksi tällainen opiskelumuoto? Opiskelutaidoista tietoiseksi tuleminen Syvä ja integroiva oppiminen Uusi näkökulma."— Esityksen transkriptio:

1 Tiimijakso syksy 2016 TURUN LYSEON LUKIO

2 Miksi tällainen opiskelumuoto? Opiskelutaidoista tietoiseksi tuleminen Syvä ja integroiva oppiminen Uusi näkökulma sekä oppimiseen että opittavaan ainekseen Aloitekyvyn kasvaminen Rohkeuden kasvaminen Tiimityötaitojen oppiminen Me-henki Yksinäisyyden ja syrjäytymisen ehkäiseminen

3 http://tiimijakso.fi/miksi-tiimijakso/ Idema Oy

4 Muita etuja Integroituu kansainväliseen NPDL-ohjelmaan (New Pedagogies for Deep Learning) Toteuttaa uuden OPSin henkeä mm. arviointikäytänteiden osalta:

5 Arviointi ”Opiskelijan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään opiskelijan edellytyksiä itsearviointiin. Opiskelijan oppimista ja työskentelyä tulee arvioida monipuolisesti.” (Lukiolaki 629/1998, 17 § 1 mom., muutettu lailla 1116/2008) ”Arvioinnilla opiskelijaa kannustetaan omien tavoitteiden asettamiseen ja tarkoituksenmukaisten työskentelytapojen valintaan. Opintojen aikainen arviointi ja palautteen antaminen ovat osa opiskelijan ja opettajan välistä vuorovaikutusta. Palaute sekä itse- ja vertaisarviointi ohjaavat opiskelijaa tarkentamaan asetettuja tavoitteita ja kehittämään työskentelyään tavoitteiden suuntaisesti.” LUKION OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET 2015

6 Arviointi ”Opiskelijan oppimista arvioidaan kurssin aikana. Arvioinnilla edistetään opiskelijan oppimista ja annetaan palautetta opiskelijalle kurssin tavoitteiden saavuttamisesta. Opiskelijan kurssisuorituksesta annetaan arvosana kurssin päätyttyä. Annettavan arvosanan tulee perustua monipuoliseen näyttöön oppiaineen ja kurssin tavoitteiden saavuttamisesta. Erilaisten tuotosten lisäksi käytetään opiskelijan oppimisen ja työskentelyn havainnointia. Arvosanan antamisen tukena voidaan käyttää opettajan ja opiskelijan välisiä keskusteluja sekä opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointia.” LUKION OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET 2015

7 Työskentelyn tapoja Työskennellään kiinteissä tiimeissä – tiimit luodaan Belbinin testin avulla http://oppivatiimi.blogspot.fi/p/tiimiroolit.html http://oppivatiimi.blogspot.fi/p/tiimiroolit.html Tiimitehtävät (viikon teemaan liittyvä isompi tehtävä) Viikkotehtävät (tiimissä tehtäviä ainekohtaisia tai integroivia tehtäviä) On myös yksilötehtäviä (ainekohtaisia, OPSin toteutumisen varmistavia tehtäviä; toinen tavoite on osoittaa henkilökohtainen osaaminen) Arvioinnissa huomioidaan nämä kaikki.

8 Esimerkkiviikko: Maailmankaikkeuden kansalaisuus Viikkotehtävä: Perustakaa siirtokunta jollekin toiselle planeetalle tai jollekin alueelle 1600- tai 1700-luvun maailmasta. Tehkää erikoisuutislähetys siirtokunnasta. Inspiraatioksi katsotaan Star Wars - elokuva ja / tai ”Yksin Marsissa” -elokuva ja / tai historiallinen dokumentti siirtokunnista.

9 Tiimitehtävät: Uutislähetyksen sisällön suunnittelu ja toteutus Esimerkkitehtäviä: Haastattelu ja raportti ”Terkui planeetalt” (tekevät videon englanniksi EN) Lyhyitä uutisia valitsemistaan näkökulmista (uutisen rakenne ja kieli ÄI) Taustoitettu reportaasi siirtokunnan perustamisen syistä HI ja FY Säätiedotus, mainos, matkaesite tms. (tekstilajit ja tekstityypit ÄI) Lisäksi yksilötehtäviä

10

11 Tiimiopettajan tehtävät jakson aikana Tukeminen, kannustaminen, mentorointi Suunnan näyttäminen, päätösten ”tekeminen” ja visioiden luonti Tiimin sisäisen organisoinnin ja työnjaon avustaminen Palautteen antaminen ja mahdollinen arviointi Resurssien hankkiminen Riittävän tiedon välittäminen

12 Haasteita (ja toiveita huoltajille niiden ylittämiseksi) Jakson lyhyys (ehtivätkö tiimiytyä) Järkytys uuden (mm. työskentelytavan ja arviointitavan) edessä Erilaisuuden sietäminen (erilaiset persoonat, tavat tehdä, työmoraali, yhteinen hyvä oman edun sijaan)

13 Lisätietoa https://ylukiontiimijakso.wordpress.com/ https://pirkkalan-yhteislukio.onedu.fi/web/etusivu/tiimijaksoblogi/ http://blog.edu.turku.fi/puropeltoprojekti/ (Puropellon yläkoulu, Turku) http://blog.edu.turku.fi/puropeltoprojekti/ http://docplayer.fi/11575574-Ilmiopohjaisuus-ja-tiimioppiminen-osaksi-opetusta.html http://tiimijakso.fi/miksi-tiimijakso/ (Idema Oy:n sivusto) http://tiimijakso.fi/miksi-tiimijakso/ Belbinin testi: http://oppivatiimi.blogspot.fi/p/tiimiroolit.htmlhttp://oppivatiimi.blogspot.fi/p/tiimiroolit.html Oma blogi tulossa La 12.11. avoimet ovet


Lataa ppt "Tiimijakso syksy 2016 TURUN LYSEON LUKIO. Miksi tällainen opiskelumuoto? Opiskelutaidoista tietoiseksi tuleminen Syvä ja integroiva oppiminen Uusi näkökulma."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google