Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Advertisements

Ohje Jos haluat vaihtaa aloitussivulle kuvan, käytä tätä pohjaa. Napsauta hiiren oikealla painikkeella dian oikeassa laidassa sijaitsevaa kuvaa ja valitse.
Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
BYOD-strategia - Tuo oma laitteesi BYOD-strategian tavoitteet Aikuislukiot tarjoavat oppimisympäristön, jossa opiskelijat voivat työskennellä.
Mitä voisimme oppia läheltä piti –tilanteista Sari Tappura DI, tutkija Turvallisuuden johtaminen ja suunnittelu Teollisuustalous p.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Automaattisia korjauksia Melindassa Ulla Ikäheimo Melinda-talonmiehen tuokio
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Ajoneuvon renkaan ilmanpaineen aiheuttaman tapaturmavaaran torjunta rengastyössä Selvitä rengastyöhön liittyvät vaarat ja oikeat.
1 Kuorma-autonkuljettaja jäi liikkeelle lähteneen kuorma-autonsa alle TOT-raportti 8/00.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Asentaja jäi puristuksiin kuorma-auton perävaunun lavan ja rungon väliin TOT-raportti 19 / 01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Hyvät käytännöt osaksi työmaaperehdytystä
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Maatalouskoneiden huolto
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Työntekijä tukehtui typpisäilöön
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Lastaus kuorma-autoon
Perävaunun purkaminen
Kuorma-autonkuljettaja puristui jarrujen säädön yhteydessä renkaan ja lokasuojan välistä TOT-raportti 28/01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
Kuorma-autonkuljettaja jäi sorakuorman alle
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Pelastussuunnitelman opetusmateriaali oppilaille
Riskien arviointi perusopetuksen käsitöissä
Porraselementin lastaus
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
Työhönopastus ja perehdyttäminen
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Lainsäädäntö / nostotyö ½ (
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
THL:n tuki kehittämishankkeille
Autonkorjaaja jäi korjaushallin pihalla kuorma-auton takapyörien alle
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Viestinnän työkalupakki
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Ajanhallinta opiskelussa
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Alueellinen apuvälinekeskus
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Kirjamessupäivystäjien perehdytys
Esityksen transkriptio:

Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma sekä esitetään pohdinta tapaturmaan johtaneista tekijöistä ja keinoja vastaavien tapaturmien torjumiseksi. Tarkoituksena on saattaa tieto opiksi työpaikoille, oppilaitoksiin jne. TOT-raportteja käytetään yleisesti hyväksi työturvallisuuskoulutuksessa. Kysynnän vuoksi TVL:ssä on tehty toimiala- ja aihekohtaisia kalvosarjoja, joiden avulla pyritään TOT-raporttien entistä laajempaan hyödyntämiseen. Lisätiedon lähteitä: Autoliikenteen työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Autoalan työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Työsuojeluohjeet (Sosiaali- ja terveysministeriö, työsuojelupiirit) Työturvallisuus- ja työsuojelukurssit (esim. Työterveyslaitos tai Työturvallisuuskeskus) www.tvl.fi

Autonkuljettaja oli siirtämässä 3750 kg painoista betonielementtiä Autonkuljettaja oli irrottanut perävaunun vetoautosta ja siirtänyt sen vetoauton rinnalle Kuljettaja aloitti ensimmäisen elementin siirron Hän oli nostanut elementtiä ja siirtänyt sitä perävaunun oikealle puolelle Hän oli mennyt asettelemaan lankkuja elementin reunan alle Tällöin toinen nosturin pylväs oli katkennut tyvestään Elementti putosi alas ja samalla nosturin puomisto kaatui päin elementtiä Kuljettaja jäi puomiston ja betonielementin alle Kuljettajan työn erityispiirteitä paljon yksintyöskentelyä, itsenäinen työ vaihtelevat työajat, pitkät työpäivät, yöajoa kireät aikataulut, tarkkaavaisuutta vaativa työ fyysisesti raskas työ (nostot, tavaransiirrot) paljon liikkumista, myös nousemista ja laskeutumista vaihtelevat olosuhteet - vuoroin sisällä ja ulkona - lämpötilojen ja sääolojen vaihtelut - valaistuksen vaihtelut - ajoittainen liukkaus vieraat työympäristöt asiakkaan laitteiden ja koneiden käyttäminen vähän vaikutusmahdollisuuksia työympäristöön ensiapuvalmiuden järjestäminen ongelmallista työterveyshuollon järjestäminen vaikeaa   Kuljettajan työn erityispiirteistä aiheutuvia haittoja on mahdollista pienentää monin eri keinoin, jos kehitystyöhön riittää tahtoa ja resursseja. Yleiskuva tapahtumapaikalta. Elementti on tuettu lankuin tapahtuman jälkeen. Nuoli osoittaa vahingoittuneen paikkaan. www.tvl.fi

Tapaturmaan vaikuttaneet tekijät Virheellinen työtapa Nosturin ylikuormitus Nosturin nostokykyä rajoittava laite oli pois käytöstä Nostokyvyn rajoittimeen liittyvää vikaa ei korjattu Nosturin pylvään tyvessä oli pitkälle edennyt väsymismurtuma Kuljettaja työskenteli vaara-alueella Kuormausnosturille ei oltu tehty tarkastuksia Kuorma-autonkuljettajien tapaturmien jakaumia   Työsuorituksen mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % kuljettajan liikkuminen n. 24 % käsivoimin siirtäminen n. 20 % esineiden käsitteleminen n. 9 % ohjaus tai matkustaminen muut Poikkeaman mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % putoaminen, hyppääminen, kaatuminen, liukastuminen n. 17 % äkillinen fyysinen kuormittuminen n. 13 % laitteen hallinnan menettäminen n. 11 % esineen rikkoutuminen, putoaminen, ym. n. 10 % esineeseen satuttaminen n. 3 % aineen valuminen Elementin päälle kaatunut nosturin pylväs. www.tvl.fi

Vastaavien tapaturmien torjunta Turvalliset työmenetelmät: - nosturin kapasiteetti - nosturin käyttötarkoitus - nostettavan taakan massa - välttää vaara-alueelle menoa Nosturin turvalaitteet kunnossa Nosturin tarkastukset tehty Opastus nosturin käytöstä Käyttöohjeet Nosturi on korjattava vikaantumisen jälkeen Noudatettava ohjeita ja määräyksiä Työnantajan valvonta Työn vaarat pitää selvittää ja kehittämistoimiin on ryhdyttävä ajoissa. Logistiikkaketjuissa yritysten välinen yhteistyö on päivittäistä ja jatkuvaa, joten turvallisuustyöhönkin on luontevaa ottaa yhteinen toimintatapa. - vastuut selviksi yritysten välillä - yhteinen riskien arviointi käyttöön - kuljettajien perehdyttäminen asiakasyrityksen käytäntöihin - saapumisilmoitus, vaaroista tiedottaminen, töiden yhteensovittaminen - työvaiheista ja merkinantotavoista sopiminen - muutokset myös kuljettajien tietoon - kuljettajille opastus apuvälineiden ja laitteiden käyttöön - palaute kuljettajilta ajojärjestelijälle ja asiakasyrityksiin - tasaiset, katetut tavarankäsittelypaikat, riittävästi valoa - riittävän leveät ovet, ei kynnyksiä tai portaita tavaran siirtoreitille - siisteys ja järjestys – ahtaus aiheuttaa ylimääräistä työtä - liukkauden torjunta ja lumityöt ennen tavaroiden siirtoa - viat ja puutteet apuvälineissä kannattaa korjata heti - turvajalkineiden ja heijastinliivien käyttö lastaus- ja purkupaikoilla - kuljettajille turvallisuuskoulutusta Pylvään katkeamiskohta. Nuoli ja ympyrä osoittavat väsymismurtumaa. www.tvl.fi