Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017"— Esityksen transkriptio:

1 TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017

2 1. Millä ammattinimikkeellä työskentelet?

3 Mitkä oppilaitokset Orimattilan peruskoulut  Ali-Juhakkala, Kiipula     Kiipulan erityisoppilaitos, koulutuskeskus Salpaus      erityiskoulut     Salpaus 

4

5 4. minkälaista yhteistyötä teet oppilaitosten kanssa
HOJKS-palaverit, terveydenhuolto/kuntoutussuunnitelmat, yhteistyö opettajien kanssa  opintojen loppuvaiheessa otetaan yhteyttä suoraan yksikköön, usein sovitaan harjoittelusta viimeisenä keväänä. työharjoitteluita sovitaan yksiköihin (ei välttämättä opintojen lopussa), oppilaitokset pyytäneet esittelemään päiväaikaisia toimintoja Lahden alueella. Olen ollut mukana oppilaiden hojks-palavereissa opintojen lopussa, usein siellä tehdään jo suunnitelma siirtymisestä johonkin palveluun (mukana myös palv.ohjaus) Olen ollut mukana asiakkaiden HOJKS:ssa, opiskelijoiden työharjoittelu asioissa, kesätöiden etsimisessä, sekä opiskeluiden päättymisen mukanaan tuomisissa asioissa.  Yhteistyö olisi hyvä aloittaa varhaisemmassa vaiheessa, kuin opintojen viimeisenä vuonna.  Opiskelijoiden asioissa, Hojksit, työharjoittelut ym.  Opiskelijoita työharjoittelussa Oppilaiden järjestämiä "tuokioita"  Mikä yhteistyössä toimii ja mitä tulisi kehittää? Toimii: joiden henkilöiden kanssa yhteistyö tiiviimpää (henkilösidonnainen), apuja saa senkin jälkeen kun oppilas siirtynyt esim. meidän palveluihin, usein vain vähillä tiedoilla ja tuntemuksella tarpeista/tuesta Ei toimi: yhteistyö ei ole säännöllistä, oppilaitoksilla ei ole tarvittavaa tietoa vaihtoehdoista, usein jatkopaikka jo päätetty koulussa tietoa ei aina saada, asiakkaita tulee yllättäen, esim. silloin kun oppilas ei ole päässyt jatkokoulutukseen. Oppilaitosten toiminta hyvin erilaista kuin sitten toiminta yksiköissä, opitut asiat ei siirry tai niitä ei hyödynnetä jatkossa, esim. kognitiiviset taidot(lukeminen, kirjoittaminen)jää vähälle käytölle koulun jälkeen--esim. jos siirtyy alihankintaan. henkilöstöresurssi kovin erilainen, kouluissa pitäisi olla enemmän tulevaisuuden arkeen valmentavaa opetusta

6 7. Koetko, että sinulla on riittävästi tietoa ja osaamista asiakkaiden opiskeluun ja koulutukseen liittyvistä asioista omalla alueellasi?

7 Kaipaan lisätietoa liittyen asiakkaiden opiskeluun liittyvistä asioista
Esimerkiksi: oppisopimuskoulutuksesta, uudesta ammatillisesta reformista, taloudellisiin asioihin liittyvistä tekijöistä, ammatillisesta kuntoutuksesta.Tarvitsen lisätietoa seuraavista asioista: kaikki edellä mainitut  Uusista yhdistymisien mukanaan tuomista asioista     Eri opiskelumahdollisuudet      Lisätieto kaikista edellämainituista asioista olisi varmasti tarpeen ja - hyödyksi      

8 8. Arvioi karkeasti, miten paljon käytät työaikaasi oppilaitosyhteistyöhön (opiskelijat ja/tai oppilaitosverkostot)

9 .       Asenteet työnantajissa, Asenteet edelleen vaikuttavat työllistämisen mahdollisuuksiin  Rohkeuden puute uusiin toimintatapoihin Uusien toimintamallien vähäinen käyttö Työllisyystilanne Työvalmentajien puute opitut taidot, esim. ammatillisen tutkinnon suorittaneet, osaaminen ei ole riittävää työmarkkinoille. Osaaminen/työnvaativuus ei kohtaa. liian vähän työhönvalmennusta oppilaitoksissa, myös asenne--puolin ja toisin--mitä erilaisia vaihtoehtoja olisi. ihmiset jämähtävät toimintakeskuksiin työhönvalmennuksen sisältö--pitäisi olla enemmän ja alussa varsinkin tiiviimpää ja intensiivistä ohjausta/valmennusta. Oppilaitosten tulisi (ammatillisen tutkinnon suorittavat) etsiä harjoittelupaikkoja avoimilta työmarkkinoilta, ei toimintakeskuksista. Oma ammatti ei välttämättä ole se, mitä oppilas oikeasti haluaa tehdä. Ammatti, esim. taidealat muutoinkin haasteellista työllistyä, miten vammaiset henkilöt sitten? Muusikko, kuvataiteijia-- työhönvalmennuksella ei ole välttämättä osaamista etsiä töitä näihin. Työyhteisön haasteellista työllistää vammaisia henkilöitä, ei ole tarpeeksi tietoa esim. eri tukimuodoista Varhainen yhteistyö ja opiskelijan omien toiveiden ja taitojen kartoittaminen   Työkokemus, suhteet Kiitettävästi suoritettu työharjoittelu Kerro mitkä asiat vaikuttavat mielestäsi oppilaiden työllistämisen mahdollisuuksiin?


Lataa ppt "TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google