Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Advertisements

Tytöt teknologian taitajiksi
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Ops seminaari Askola.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Innokylän arviointimittari
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Peda.netin oma tila Luo peda.netin omaan tilaasi sivu Hiekanpään koulu 7-9lk Lisää sivun lukijoiksi kaikki sinua opettavat opettajat Tee sivun alle uusi.
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2012
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppiminen voidaan määritellä:
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Lecture series – lean in office and knowledge work
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Kielitietoisuus.
2. tieto osana maailmankuvaa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Opinnollistamisen pähkinät
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Innopaja
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu
Opettajan pedagoginen ajattelu
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Kaikenkarvaiset ystävämme
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön

Pedagogisen ajattelun kehittyminen Lähdetään liikkeelle kuviosta, jossa pyritään kuvaamaan opettajan pedagogisen ajattelun rakennetta. Kuva on kategorinen, mutta voi auttaa oman ajattelun ja toiminnan jäsentämistä toiminnan taso opetustapahtuma ja siihen kuuluva suunnittelu (pre), toteutus ja arviointi. Suunnittelu tarkoittaa toimintaa, jossa opettaja etukäteen (pre) pohtii tavoitteita, oppilaiden tietoperustaa, valikoi opetussisältöä ja päättää, millaisia menetelmiä ja materiaaleja käytetään opetustapahtuman aikana. Ratkaisut perustuvat oppiaineen substanssin hallintaan ja didaktisiin perustaitoihin. Toteutus (interaktio) on opetustapahtuman keskeinen osa, jossa opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus ilmenee monimuotoisena. Interaktiovaiheen aikana ja sen jälkeen (post) opetustapahtumaan liittyy erilaisia oppimisprosessin tai oppimistulosten arviointeja. Suuri osa opettajan päätöksistä tapahtuu ennen ja jälkeen varsinaista interaktiovaihetta. objektiteorian taso opettaja peilaa opetuksen käytäntöjä kasvatustieteen teoreettisiin malleihin. oppiaineen käsitteiden ja didaktisten teorioiden reflektointia. opettaja soveltaa ajattelussaan myös omaa kokemuksen kautta sisäistynyttä opetusteoriaansa ja arvioida sitä kriittisesti. metateorian taso tarkastelu kohdistetaan objektiteorioihin ja käytettyihin käsitteisiin. opettaja arvioi kriittisesti omien päätöstensä arvoperustaa. Arvojen tiedostamisen merkitys on opettajan ajattelussa kiistämätön. Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa?

Didaktisen suhteen luonnehdintaa Ajattelun tasot Didaktisen suhteen luonnehdintaa METATEORIA näkemys oppiaineen tehtävästä yhteiskunnassa ja oppilaiden elämässä kyky tarkastella kriittisesti oppiaineen didaktiikkaan kytkeytyviä perinteitä ja sitä kautta omaa opetustaan tietoisuus oppiaineen opetuksen historiasta, perinteistä ja arvomaailmasta OBJEKTITEORIA käsitys oppiaineen opetussuunnitelmasta koko koulun opetussuunnitelman osana käsitys oppiaineen opetuksen teoreettisista perusteista: tavoitteet, keskeiset käsitteet, sisällön rakentuminen oppimisprosessissa TOIMINNAN TASO perustietojen ja-taitojen hallinta ja näkemys käytännön toteutusten mahdollisuuksista opetuksessa käsitys erilaisista tekniikoista, menetelmistä ja malleista, joiden avulla oppiaineen voi opettaa parhaiten näkemys oppilaiden osaamisen tasosta ja keskeisimmistä ongelmista oppisisällön oppimisessa näkemys eri ryhmien välisistä eroista ja sen vaikutuksesta oppisisällön opetukseen eri ryhmille opetussuunnitelman suunnassa tapahtuvat oppisisällön priorisointiin liittyvät tilannekohtaiset ratkaisut kyky laatia oppimateriaalia jne...

Sisällön didaktinen muokkaus Kriittinen tulkinta ja tutkinta Mallien, tapojen ja keinojen repertuaarien kehittyminen Sovittaminen: Muokattu oppisisältö sovitetaan oppilaiden piirteisiin ja ikäkauteen sopivaksi. Tarkentava räätälöinti, jolloin oppiaines sovitetaan tiettyjä oppilaita ja tiettyä ryhmää varten.

= Oppisisällön transformaatio = muodonmuutos ”pedagoginen sieluttaminen”

Aloitteleva opettaja ”siirtää” oppisisältöä Aiheen esittely = opetus Puuttuu erilaisten keinojen repertuaari Ei osaa ennakoida, mitkä asiat ovat oppijoille vaikeita Arvot eivät ole vielä mukana transformaatioprosessissa

Opettajan arvot Opettaja väistämättä osoittaa oppilailleen arvonsa. Arvottomuus opetuksessa on huolenpidon puutetta, välinpitämättömyyttä, jolloin opetus on päämäärätöntä. Suunta ja tarkoituksen tunne on hyvälle opetukselle ominaista. Tästä johtuen nimenomaan opettajan arvot vaikuttavat siihen, miltä opetus näyttää. Gudmundsdottir (1990a, 47-50)

Sisällön personalisaatio Opettajan henkilökohtainen ymmärrys oppiaineesta vaikuttaa siihen, millä tavalla käytännön opetus toteutetaan. Esimerkiksi Chen & Ennis (1995) tutkivat kolmea liikunnan opettajaa. Vaikka opettajilla oli sama käsitys tärkeistä sisällöistä ja niiden opetettavuudesta, opetus oli varsin erilaista: Kullakin opettajalla oli erilainen käsitys aiheen opetukseen soveltuvista keinoista.