Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opinnollistamisen pähkinät

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opinnollistamisen pähkinät"— Esityksen transkriptio:

1 Opinnollistamisen pähkinät 18.4.2016
Etunimi Sukunimi

2 Työn opinnollistaminen
Työn opinnollistaminen on uusi, vaihtoehtoinen tapa opiskella ammattikorkeakoulussa. Oppiminen viedään luokkahuoneista työpaikoille. Tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä työtä ja kytkemällä työelämässä hankittua kokemusta aiheeseen liittyvään tietoperustaan. Työn opinnollistaminen edistää työssä käyvän opiskelijan ammatillista kehittymistä, nopeuttaa opintojen etenemistä ja tutkintoon valmistumista. Kimmo

3 Työn opinnollistamisen muodot
Opiskelijalähtöinen opinnollistaminen päivä-, ilta- tai viikonlopputyössä oleva opiskelija, joka esittää työssä hankkimaansa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista opintojaksojen suorittamiseksi 2) Työpaikkalähtöinen opinnollistaminen kyseessä organisaatio, joka haluaa saada tutkintoon johtavaa koulutusta työntekijöilleen yrityksen työntekijöillä voi olla pitkä työkokemus ja oman organisaation järjestelmällinen henkilöstökoulutus taustalla avaa ammattikorkeakouluille uudet näköalat vaikuttaa yritysten henkilöstökoulutusten sisältöihin sekä tuottaa tutkintokoulutuksella hyötyä yritysten toiminnan kehittämiseen 3) Korkeakoululähtöinen opinnollistaminen toteutuu hankkeistetun opiskelun kautta kokonainen tai osa opintojaksosta on päätetty toteuttaa TKI-hankkeissa/ asiakastyönä/ projektina Mäki 2015

4 Opinnollistamispolku…
Osaaminen Opinto-pisteet Oppiminen: kokemuksellinen oppiminen integroituu ammatillisen tietoperustan kanssa Osaamisen osoittaminen: Peilataan osaamis-kriteereihin Työssä hankkimassa osaamista Opiskelijalähtöinen prosessi etenee…. Opiskelija työssä Neuvottelut moduulivastaavan kanssa: Mitä? Opintopistemäärä? Tavoiteltava osaaminen? Sidos tietoperustaan? Osoittaminen?

5 Näyttötapoja osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa
(työn opinnollistamisessa) portfoliot, suositaan erilaisia muotoja sähköisistä konkreettisiin tuotoksiin reflektiivinen essee omasta osaamisesta osaamispäiväkirja päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö työnantajan todistus/lausunto/suositus strukturoidut haastattelut (yksilö & ryhmät): opiskelijat valmistautuvat alustuksin, jonka jälkeen opettajan fasilitoima keskustelu tentit: yksilö-ja ryhmätentit, aineistoilla (casepohjaiset) ja ilman autenttisen työn näytteet ja reflektoiva keskustelu - näyttökoe projektityö suullinen arviointi asiantuntijaluennointi (suunnittelu, toteutus & arviointi) kirjallinen yhteenveto informaalista oppimisesta ja kokemuksesta Mäki 2015

6 Pähkinä purtavaksi Etunimi Sukunimi

7 Pähkinä 1. Mitkä ovat opinnollistamisprosessin kriittiset kohdat?
Miten ne ennakoidaan? Miten varmistetaan tietoperustan ja autenttisen työn integrointi opinnollistamisessa? Kimmo Mäki 2015

8 Opinnollistamispolku…
Osaaminen Opinto-pisteet Oppiminen: kokemuksellinen oppiminen integroituu ammatillisen tietoperustan kanssa Osaamisen osoittaminen: Peilataan osaamis-kriteereihin Työssä hankkimassa osaamista Opiskelijalähtöinen prosessi etenee…. Opiskelija työssä Neuvottelut moduulivastaavan kanssa: Mitä? Opintopistemäärä? Tavoiteltava osaaminen? Sidos tietoperustaan? Osoittaminen?

9 Pähkinä 2 Miten rakennetaan onnistunut osaamisen osoittamisen tilanne/ tapahtuma? Etukäteistyö? Toimijat? Muuta? Kimmo Mäki 2015

10 Rahoittaja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Päätoteuttaja Haaga-Helia Ammattikorkeakoulun Ammatillinen opettajakorkeakoulu Rahoittaja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus


Lataa ppt "Opinnollistamisen pähkinät"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google