Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus Mikä oli kauhein kouluruoka? Kirja, jota parhaillaan luen Lapsuuden haaveammatti pieni haave, jonka aion toteuttaa mitä odottaa päivältä/koulutukselta
2
Vermekoulutus
3
Koulutus osana Jousto-hanketta
1. Työelämä- ja yksilölähtöinen opiskelu 2. Teoriapainotteisten opintojen siirtäminen työelämään 3. Yksilölliset ja työelämävaltaiset menetelmät koulutuksessa 4. Ryhmänohjaajuuden kehittäminen 5. Hyvien käytänteiden kehittäminen ja levittäminen vertaisryhmämentoroinnin avulla
4
Koulutuksen laajuus on 10 op, osat:
seminaarijaksot oppimispäiväkirja verkko-oppimisympäristössä työskentely mentorointiryhmän suunnittelu, organisointi, ohjaaminen ja arviointi oma vertaismentorointi seminaaripäivien aikana ja verkossa mentoroinnin mentorointi kirjallisuus
5
1. koulutuspäivän teemat ja tavoitteet:
vertaismentoroinnin peruskäsitteet (dialogisuus, vertaisuus, narratiivisuus) lähikäsitteet (mentorointi, työnohjaus, valmennus) mentorointiprosessi toiminnalliset menetelmät osana koulutusprosessia Tavoitteena: selkeä kuva kotiin lähdettäessä vertaismentorointiprosessista ja omasta roolista
6
Koulutuksen teemat: Mentorointiprosessi ja vertaisuus, narratiivisuus
Ryhmän kehitysprosessi ja - dynamiikka Dialogisuus ja dialogiset ja toiminnalliset menetelmät mentorin tehtävässä Ammatillisen opettajan identiteetti Mentoroinnin eettiset kysymykset Työhyvinvoinnin lisääminen ja onnistunut työyhteisön vuorovaikutus
7
Koulutuspäivän ohjelma:
8.30 Aamukahvi 9.00 Tutustumistreeni ja odotukset päivälle ja koko koulutukselle Pieni tauko 10.45 Keskeiset käsitteet 11.30 Lounas 12.15 Keskeisten käsitteiden käsittely jatkuu 12.45 mentorointiprosessi; vertaismentorointiryhmän suunnittelu ja perustaminen 14.15 kahvi 14.30 Mentorointiprosessin käsittely jatkuu Välitapaamisten sopiminen 15.30 koulutuspäivä päättyy
8
Mentorointiprosessi (suunnittelu, ennen ryhmän alkua, ryhmän vetäminen…)
- Hahmottele oma mentorointiprosessi ja kuvaa sen eteneminen. (oma rooli + omat vastuut) - Vähintään neljä keskeistä steppiä, konkreettista tekemistä - Mieti millaisia haasteita sinulla mahdollisesti on prosessin eri vaiheissa ja kuinka valmistaudut niihin. Kumuloituva tiimi (samassa tiimissä); yksin, kaksin, nelin (neljä eri versiota)
9
Välitehtävät Helmikuu
Aloita henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan pitäminen. Pidä sellaista oppimispäiväkirjaa, mikä palvelee sinun omaa oppimistasi mentorikoulutuksessa ja mentorina. Pidä päiväkirjaa myös ryhmän aikana: ryhmän koko, ryhmäläisten nimet, kokoontumispaikka ja -aika, teemat, karkea ohjelma, muuta merkittävää sisällöstä Mentorointisuunnitelma, sisältöinä esimerkiksi: mentorointi koulutuskuntayhtymässä: esim. johdon linjaukset mentoroinnin roolista kuntayhtymän henkilöstön osaamisen kehittämisessä, periaatteista ja käytännöistä ennen ryhmää: ryhmän kokoaminen, markkinointi, motivointi Pyri aloittamaan mentorointiryhmän ohjaaminen (mitä nopeammin pääset liikkeelle, sitä enemmän saat koulutuksesta irti)
10
Seuraavat tapaamiset 21.3.2013, 2. pv, Kouvola
, 4. ja 5. pv, ? pv, Kouvola pv, Kouvola
11
Webinaarit 19.3. klo 9.00 – ja – 16.00
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.