Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu"— Esityksen transkriptio:

1 MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti http://nk. oulu
MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti päivitetty NIMI, KOULU, LUOKKA-ASTE OHJAAVA OPETTAJA, DIDAKTIIKAN LEHTORI AIHE/TEEMA TAVOITTEET (yhdistä musiikin elementit ja työtavat lauseiksi -vastaa kysymyksiin, mitä, miten ja miksi? - voit eritellä tieto, taito ja tunne-tasoihin Eli tee tavoitelauseeksi seuraavat: MUSIIKIN ELEMENTIT (rytmi, melodia, harmonia, dynamiikka, sointiväri, muoto) -mitä opetan? Anna käsitteille alakäsite esim. rytmi>syke TYÖTAVAT MUSISOINTI (eli soitto ja laulu), MULI, KUUNTELU JA MUSIIKILLINEN KEKSINTÄ -miten opetan? MATERIAALIT -kirjaa tarkasti, mistä löytyy TUNNIN KULKU: -mitä opetan/ohjaan ja miten opetan/ohjaan -prosessinäkökulma /miten asiat liittyvät luontevasti toisiinsa/toiminnan kautta symboleihin !! -kirjaa tunnin etenemisjärjestyksessä -konkretisoi !! -eriyttäminen -miten liitän edellisen tunnin teeman ARVIOINTI (TOTEUTUNEEN TUOKION JÄLKEEN) -lapsen näkökulma -oma musiikkikasvattajana kehittyminen

2 Musiikin perusopinnot/Musiikkikasvatus/2009/Ervasti
Ohessa jaksosuunnitelmamalli, jonka kautta voit harjoitella käsitteellistämään opetettavaa musiikillista ainesta (vrt. koulun opetussuunnitelma). Miettiessäsi toimivaa jaksoa, suunnittele MITÄ opetat (esim. musiikilliset elementit tai jokin teema) ja MITEN niitä opetat. Mieti MIKSI opetat tietyn käsitteen tai valitsen esim. tietyn laulun. Jokaiseen laatikkoon ei tule välttämättä käsitettä/käsitteitä, vaan opetettava jakso voi olla painottunut esim. rytmin käsitteisiin. Suunnitellessasi musiikkikasvatustuokioita älä kuitenkaan mieti liikaa YKSITTÄISIÄ KÄSITTEITÄ. Näin musiikkikasvatuksen elämyksellinen ja toiminnallinen luonne saattaa jäädä sirpaleomaisten käsitteiden opettamiseksi (esim. tänään opetan taan ja parillisen muodon.) Liitä opetukseen liikeilmaisua, draamaa, muita taide- ja taitoalueita sekä ulkomusiikillisia teemoja. Etenkin liikeilmaisun kautta musiikillinen aines syventyy kehollisen kokemisen kautta (esim. rytmisoittimien komppien opetus ensin kehosoittimilla koko ryhmälle) MUISTA saduttaminen ja kerronta, etenkin pienten kanssa. Näin saat tuokiosta elämyksellisesti etenevän ja musisointi sijoittuu luontevasti osaksi elämyksellistä kokonaisuutta. Suunnittele jaksosta TOIMIVA kokonaisuus, jossa asiat liittyvät toisiinsa, niitä kerrataan ja musisoidaan eri tavoin. Eli, ensin MUSISOIDAAN (paljon korvakuulolta, ilman nuotteja) ja LEIKITÄÄN, sitten vasta KÄSITTEELLISTETÄÄÄN asia esim. nuottikuvaksi ja käsitteiksi. Käytä musiikillista keksintää musiikillisena toimintana. Keksintä voi olla säveltämistä, improvisointia, sovittamista, äänikerrontaa tai muiden taidemuotojen käyttämistä musiikillisen keksinnän aineksina.

3 Jaksosuunnitelma- toimii opetussuunnitelman kehittämisen tukena
MITEN: Työtavoilla, joihin liittyy musiikillinen keksintä Mitä: Musiikilliset käsitteet/elementit, jotka opetetaan AIHE TEEMA 1-vuotiaat RYTMI /syke Melodiarytmi/sanarytmi Ostinato Ääni hiljaisuus MELODIA HARMONIA MUOTO SOIN TIVÄRI DYNAMIIKKA LAULU Huusaisai SOITTO KUUNTELU MULI DRAAMA/ILMAISU 2-vuotiaat 6-vuotiaat Mitä ja MITEN: jatkuva vuoropuhelu


Lataa ppt "MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google