Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013"— Esityksen transkriptio:

1 ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
LAPSEN LEIKKI ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013

2 Mikä on leikkiä? Mikä ei ole leikkiä?

3 Lasten leikkikulttuuri
Aikuisten tuottama lastenkulttuuri kaupallisessa tarkoituksessa tuotettu kirjallisuus, draama, musiikki, filmit, televisio- ohjelmat, videot ja tietokonepelit sekä lelut, makeiset ja mainokset. Lasten oma kulttuuri lasten leikit, joihin voidaan lisätä tarinat, laulut, lorut, hokemat, arvoitukset ja vitsit. tilannekohtainen härnääminen, kiusottelu ja äänteleminen median ja arkikokemusten tarjoaman materiaalin soveltaminen ja uudelleen muokkaaminen leikkitilanteessa leikkivälineiden luova käyttäminen

4 Leikin tunnusmerkit vapaaehtoisuus nautinnollisuus
leikin erottaminen todellisuudesta leikkisignaalit leikkiviestit leikkijöiden yhteisymmärrys (Kalliala)

5 Mitä taitoja lapsi tarvitsee leikkiessään?

6 LEIKKITAIDOT lapsi erottaa leikin todellisuudesta yhteisymmärrys
neuvottelutaidot toisten huomioon ottaminen, yhteistyötaidot ja vastavuoroisuus sääntöjen käsitteellistäminen

7 Leikin ohjaaminen ohjataanko vai eikö ohjata?
pienemmän ja isomman lapsen leikki ohjauksen määrä leikkivälineen merkitys leikin kesto suora ohjaaminen läsnä ja seuraa leikkiä, puuttuu tarvittaessa tilanteisiin ja vastaa kysymyksiin, osoittaa ymmärtävää suhtautumista erilaisiin leikkeihin, antaa uusia toimintamalleja, osallistuu leikkiin ja tuo uutta sisältöä ja ohjaa leikin dialogia epäsuora ohjaaminen suunnittelu (järjestely, leikkiaika), leikkivälineet ja –materiaalit, leikkitila

8 ryntäilevä varovainen ennalta arvaamaton tuhoaja määrääjä päättämätön
Miten ohjaisit lasta, joka ei osaa leikkiä? Mieti erityisesti millaisia leikkitaitoja tällaiselta lapselta puuttuu? ryntäilevä varovainen ennalta arvaamaton tuhoaja määrääjä päättämätön

9 KASVATTAJIEN TAVAT RATKAISTA LASTEN VÄLISIÄ RISTIRIITOJA
epäsuoran tavan käyttäjä toiminta organisoidaan etukäteen sovittelija aikuiskeskeinen/lapsikeskeinen sovittelija asian tai toverisuhteen ristiriidan sovittelija vallankäyttäjä kieltäjä ja kehottaja sääntöjen pohjalta tapahtuva ratkaisu

10 LASTEN TAVAT RATKAISTA ITSE RISTIRIITATILANTEITA
fyysinen vaikuttaminen psykologiset keinot kielelliset vaatimukset argumentointi (oman näkökulman kertominen)

11 Miten lasten välisiä ristiriitoja tulisi ratkaista (kasvattajat), jotta lapset oppisivat itsekin etsimään ratkaisua? Ohjaa lapsia (huomioi lasten ikä ja ristiriidan aihe) vuorottelemaan jäljittelemään tekemään yhteistyötä odottelemaan neuvottelemaan kertomaan oma näkökulmansa ja kyselemään toisen mielipidettä miettimään itse ratkaisua

12 Tehtävä Miettikää ryhmässänne lasten välinen ristiriitatilanne, jonka esitätte ryhmälle. Tilanteessa on vähintään yksi kasvattaja ja kaksi lasta. Valitkaa seuraavista yksi kasvattajan tapa ratkaista ristiriita aikuiskeskeinen sovittelija lapsikeskeinen sovittelija vallankäyttäjä kieltäjä kehottaja


Lataa ppt "ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google